Hunter

Új anyag forradalmasíthatja a repülőgép karbantartást

Egy új, alumínium és üvegszál rétegeket tartalmazó kompozit anyag sok milliárd dollárnyi karbantartási és működési kiadást spórolhat meg a repülőtársaságoknak, állítják a fejlesztők.

Az úgynevezett "középen megerősített alumíniumot", röviden CentrAl-t az amerikai alumínium előállító óriás, az Alcoa, a szintén amerikai anyagtechnológiai cég, a GTM Advanced Structures és a holland Delft Műszaki Egyetem tudósai szabadalmaztatták. A CentrAl 25%-kal nagyobb szakítószilárdságot biztosít mint a legerősebb alumínium ötvözetek, ezért fokozottan ellenálló a fémfáradással és a sérülésekkel szemben, nyilatkozott Rinze Benedictus, a Delft Űrrepülési Anyagkutató tanszékének vezetője. Ugyanakkor egy CentrAl és alumínium kombinációjával készült repülőgépszárny nemcsak erősebb a szénszálas kompozit anyagokból készült szárnyaknál, de 20%-kal könnyebb is. A fejlesztők becslése szerint egy utasszállító esetében 600-800 kilogrammot spórolhatnak meg a szénszálas technikákkal szemben, nem is szólva a könnyebb javításról és karbantartásról.

Alapelveit tekintve a CentrAl hasonlít az Airbus által az A380 géptörzsének felső traktusain és a stabilizátorok bevezető élein alkalmazott Glare anyaghoz, ez azonban vastagabb rétegeket egyesít. A rétegek között egy saját fejlesztésű gyantában gazdag anyag helyezkedik el, egyrészt ragasztóként funkcionálva. másrészt segíti a lemezre nehezedő terhelések egyenletes eloszlását. Az üvegszál-gyanta szendvicset kiváló minőségű alumínium borítja.

A kompozit anyagot az Egyesült Államok Légiereje is teszteli. Robert Fredell ezredes, a légierő kutatóközpontjának egyik vezető tudósa elmondta, az eddigi tapasztalatok alapján a CentrAl rendkívül "repedés-biztos". A tesztpaneleken a szárny alsó borítását szimulálták, melyen az anyagfáradásból adódó repedések, törések esetenként akár százszor lassabban alakultak ki, mint a hagyományos alumínium szerkezeteken, még úgy is hogy 25%-kal magasabb terhelési szinteket róttak rájuk.

Az eredmények olyannyira meggyőzőnek bizonyultak, hogy a légierő tudósai javasolták az anyag alkalmazását öregedő szállítógépeik felújításához, különösen a több száz Lockheed Martin C-130 szállító repülőgép esetében. Ezek a gépek nagyon sokat repülnek zord körülmények között, olyan helyeken, mint Irak vagy Afganisztán. Az 1970-es években tervezett régebbi C-130E és C-130H gépek esetében 100 repülési óránként jelentős szerkezeti átvizsgálásra van szükség, magyarázta Fredell, hozzátéve, hogy a szállítógépnek vannak olyan alumínium elemei is, melyek 10 évente teljes egészében cserére szorulnak.

Becslése szerint az alumínium felváltása a CentrAl-lal élettartamuk végéig megközelítőleg 20 millió dollárnyi karbantartási költséget spórolna meg a Légierőnek gépenként. A CentrAl-ból készült elemeknél az első ellenőrzés legfeljebb a gép életének 50. événél válna szükségessé, addig elegendő lenne a pilóták által elvégzett repülés előtti átvizsgálás.


AC-130H Gunship

Fredell szerint a CentAl tulajdonságait akkor tudnák igazán kiaknázni, ha egy teljesen új gépet építenének az alkalmazásával, erre azonban még nem született semmilyen tervezet. A hadsereg annak ellenére, hogy folyamatos utánrendeléseket ad az új C-130J gépekre, marad a hagyományos 7000-es sorozatú T6 alumínium ötvözeteknél.

A régebbi gépek CentrAl-lal való felújítására sem tettek lépéseket, ami alapvetően érthető, hiszen óriási tapasztalatot szereztek az 1970-es évek alumínium anyagai körében, pedig a CentrAl bevetéséből nem csak a C-130 profitálhatna. A rendkívül hatékonynak tartott Fairchild A-10 Thunderbolt II szintén ígéretes lehetőség lenne. Ezek a gépek éppen most járnak élettartamuk közepén, amikor esedékes lenne egy felújítás. A fejlesztők szerint ha a kereskedelmi utasszállítóknak csak a tizede CentrAl-ból készülne, a légitársaságok évente dollármilliárdokkal faraghatnák karbantartási és működési költségeiket. Állítólag egy orosz gyártó két kisebb új gépénél már alkalmazni kívánja az anyagot.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • stremix #27
    A HA-TUJ-jal, vagyis az SK-61-gyel ami a képen van sokat repültem régebben, van is róla saját videóm, a film vége felé műrepülünk a géppel: http://video.xfree.hu/?n=stremix|9516c7f1e50e71a81372dab89b7cf0b1
  • Sanyix #26
    "Talán mégis. Talán nem hiszed, de városon belül kerékpárral bármely kocsitól gyorsabb vagyok, és még szabályt sem sértek (ha a járdán közlekedést nem vesszük annak) és motor sem hajt. Akkor egy repülő ami előtt nincs akadály, mennyivel hamarabb tesz meg egy utat A-ból B-be?"

    Ki beszélt itt városi közlekedésről? Egy ilyen gép amit 5 milláért adnak, max 500 ezerért érné meg, mert annyiért már nem lenne extrém drága... nézd meg mit kapsz 5 milláért, és gondolj bele mit kapsz ezért.
  • Epikurosz #25
    "ha te magad rakod össze, akkor akár 4-5 millióbol is kijöhet, viszont a repülési engedély oktatással együtt szintén 4-5 milla :("

    Erről beszéltem.
  • Szepy2884 #24
    "Ennek ellenére azért ez a relatíve kis súly is számít szerintem"

    Ezt jól látod! Bármennyi kis súlyt is sikerül megtakarítani, az bőven megéri. Ahogy repülős körökben mondani szokás: "minden egyes kilógrammot 1 lóerővel kell kompenzálni" Míg ugyan ezen megálapítás az űrrepülés esetében már inkább milliárdokról szól.

    "El vagy tájolva: pármillió forintért már kapsz egy kétszemélyes ultrakönnyu repülőgépet."

    Ez is igaz, sőt nem is kell messzire menni! Hazánkban is gyártanak ultra light repülőgép kit-eket: http://www.halley.hu/ Azt hiszem, ha te magad rakod össze, akkor akár 4-5 millióbol is kijöhet, viszont a repülési engedély oktatással együtt szintén 4-5 milla :(

    "Nem vagyok eltájolva, kapok annyiért egy összeeszkábált préseltfás valamit, 0,5 le-s motorral, és még autóval is jóval gyorsabban tudok menni (úgy hogy szabályt sem szegek). És mindezért még milliókat kérnek..."

    Talán mégis. Talán nem hiszed, de városon belül kerékpárral bármely kocsitól gyorsabb vagyok, és még szabályt sem sértek (ha a járdán közlekedést nem vesszük annak) és motor sem hajt. Akkor egy repülő ami előtt nincs akadály, mennyivel hamarabb tesz meg egy utat A-ból B-be?
  • Epikurosz #23
    Ha pedig elromlik a géped, itt vannak a magyarországi repülőgépgyártók és szerelők.
  • Epikurosz #22
    Hopp, erről is van már szájbarágó.
  • Sanyix #21
    5 millióért, alap, nvfr, ifr, multi engine képzést kapsz. Sima kisgépre elég 1 milla is. Kisgép meg nemhiszem hogy sugárhajtóműves, így nem is kerozint, hanem inkább benzint fogyaszt :)

    De még így is rohadt drága... bár gondolom nyugatabbra kicsit más a helyzet.
  • Epikurosz #20
    Amúgy van 1-2 pasas itt Magyarhonban, aki ilyeneket épít otthon. Állítólag stabil megrendelőik vannak.
  • Epikurosz #19
    éN 5 MILLIÓS KISGÉPRŐL TUDOK, ALAPFELSZERELTSÉGGEL.
    A fő probléma a jogosítváy nemgszerzése, az újabb kb. 5 millió (oktatással együtt :-)

    A kerozinfogyasztást most hagyjuk.
  • Sanyix #18
    Nem vagyok eltájolva, kapok annyiért egy összeeszkábált préseltfás valamit, 0,5 le-s motorral, és még autóval is jóval gyorsabban tudok menni (úgy hogy szabályt sem szegek). És mindezért még milliókat kérnek...