Hunter

Dízel-gomba az őserdőből

Kutatók egy új típusú dízel üzemanyagot termelő gombára bukkantak, ami alternatívát jelenthet az egyre dráguló fosszilis üzemanyagra.

ntana Állami Egyetem felfedezése nagyobb jelentőséggel bír, mint 15 évvel ezelőtti áttörésük, amikor egy rák kezelésére alkalmas hatóanyagot, a taxolt találták meg egy gombában, nyilatkozott Gary Strobel az egyetem növénytudományi professzora. trobel, aki folyamatosan járja a világot hasznos mikrobákat ígérő egzotikus növények után kutatva, Dél-Amerikában egy patagóniai esőerdőben talált rá a gombára, még 2002-ben, amikor számos növényt begyűjtött, köztük egy ősi fa, az úgynevezett "ulmo" ágait is.

Amikor munkatársaival megvizsgálták az ágakat, belsejében egy gombát találtak, amit vizsgálatoknak vetettek alá és felfedezték, hogy a gomba, a "Gliocladium roseum" gázokat termel. A későbbi tesztek kimutatták, hogy a gomba - oxigén korlátozás hatására - több olyan alkotóelemet hoz létre, ami rendszerint a nyers olajból kinyert dízel üzemanyagban is megtalálható. "Ezek az első olyan organizmusok, melyek bizonyítottan dízel hozzávalókat állítanak elő" - mondta Strobel. "Ez egy jelentős felfedezés."


A professzor arról nem tudott érdemben nyilatkozni, hogy a gomba üzemanyag, amit "miko-dízelnek", azaz gomba-dízelnek kereszteltek el, képes lehet-e kielégíteni az üzemanyagok terén tapasztalható hatalmas piaci igényeket. A kereskedelmi mennyiségek előállításához vezető úton számos buktató lapulhat, figyelmeztet Strobel, aki inkább meghagyja a munka ezen részét azoknak, akik ezekre a területekre specializálódtak. "Az a kérdés, hogy vannak-e még más mikrobák is, amik képesek ilyen teljesítményre" - tette hozzá Strobel.

A kormányügynökségek és a magánipar máris érdeklődését fejezte ki a gombával kapcsolatban, aminek eredményeként egy csapatot hoztak létre további kutatásokra az MSU mérnöki kara és a Yale Egyetem kutatói együttműködésével. A csapat egyik tagja Strobel professzor fia, Scott, a Yale molekuláris biofizika és biokémia professzora. Az MSU-Yale csapat számos kérdésre keresi majd a választ, többek közt a Gliocladium roseum genetikai összetételére. "A felfedezés fő értéke nem maga az organizmus, hanem a gázok termeléséért felelős gének lehetnek" - taglalta Gary Strobel. "Ezek olyan enzimek, amik elvégzik a táptalaj, mint a cellulóz átalakítását miko-dízellé."

Scott Strobel és csapata már elkezdte a gomba genomjának a vizsgálatát, a teljes gén felépítés megállapítása mellett genetikai és biokémiai tesztek egész sorát futtatják majd, hogy beazonosítsák a dízel előállító tulajdonságokért felelős géneket. "A fő kérdés az, hogy mi felelős ezeknek az összetevőknek az előállításáért" - fogalmazott Scott Strobel. "Ha sikerül azonosítani, akkor jó eséllyel fel tudjuk majd nagyítani, jobb hatásfokot érve el az előállításban."

Utóbbihoz persze még meg kell találni azt a módszert is, amivel a gomba gáztermelését cseppfolyós állapotba tudják alakítani, hogy egy elégethető, folyékony üzemanyagot nyerhessenek belőle. A gomba egyik legnagyobb előnye, hogy cellulózzal táplálkozik, ami a Föld egyik leggyakoribb szerves molekulája, gyakorlatilag mindenhol megtalálható. A kutatók korábban nem találkoztak olyan mikrobával ami a Gliocladium roseumhoz hasonló sokszínűséggel állítana elő közepes láncú szénhidrogéneket, mondta Scott. Hosszabb szénhidrogén láncok gyakoriak, ezek azonban nem alkalmasak a benzintankok vagy a sugárhajtóművek számára.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • uwu #100
    Van egy olyan tippem, ha ebből a dízelgombából lesz valami, azt előbb fogjuk használni, mint a fúziós erőművet.

    Egyenlőre ott tartunk, hogy az atomenergia sem nyert akkora teret, mint amekkora megilletné, pedig jelenleg az a leg optimálisabb energiaforrás.
    A fúziós energia valószínűleg még nagyobb berzházást igényel majd, és még lassabban fog terjedni.
  • Caro #99
    Bocs, gondoltam ha valakit érdekel részletesebben majd rákeres :) Az ITER-re természetesen nem azt értettem, hogy rá is kötik majd a hálózatra, csak hogy pozitív energiamérleget hoznak ki.
  • paat #98
    Caro: nem is tudtam, hogy ennyi módozatot próbáltak, azt hittem, a jelenlegi csak kb a 2-3-ik próbálgatás volt. Meglepő. Mindenesetre ha ilyeneket írsz, az sokaknak értelmezhetetlen, nem sokan (én sem) vannak benne a témában így.
    Értesüléseim szerint az ITER még csak egy próba-kísérleti reaktor lenne, vagyis semmikép sem termelne energiát a fogyasztóknak. Az itt szerzett tapasztalatok alapján már viszont elképzelhető, hogy egy termelési célra készült erőművet is felállítsanak.
    Az ITER célja egyébként pont az önnfenttartó fúzió megvalósítása (8 percig), de wikin mindenki olvashatja.

    Javítson ki vki, ha tévedek, de ugye jól tudom, hogy a világ össz energiaigényét alig néhány (2?) %-ban állítják csak elő atomerőművek?
  • Balumann #97
    Igen én is így gondolom
  • babajaga #96
    Mellesleg meg hülyeség hogy Dízel- gomba. Annyit illenék tudni hogy gáz halmazállapot 4 van a szénhidrogének között utána benzinalkotó frakció és azután jön a dízel frakció amiben 15-ösnél nagyobb szilárd szénhidrogének is vannak.Tehát az félrevezető hogy cseppfolyósításról lenne szó.Ezek telített szénhidrogének mellesleg.
  • Epikurosz #95
    Kis túlzással semmit nem értettem abból, amit leírtál, de sok szép neologizmus van benne, ezért biztos igaz.
    Szerintem te atomtudós lehetsz. :-)
  • Caro #94
    válhat
  • Caro #93
    A fúzióval az a baj, hogy mindig kitaláltak valami geometriát, abból építettek egyre nagyobb szerkezeteket, de mindig volt valami instabilitás, ami szétszedte a plazmát.
    A legkezdetlegesebb mágneses tükröknél a veszteségi kúp túl nagy volt, olyan mágneses görbület keletkezett, ahol kiszöktek a részecskék.
    Ezt kiküszöbölendő jöttek a "baseball-tekercsek", de még ez is nyitott berendezés volt.
    Utána gondolták, hogy tekerjük önmagába, akkor meg a driftek kivitték a plazmát radiálisan.
    Próbálkoztak lineáris z és teta pinchel, a z pinchet szétszedte a sausage instabilitás, a teta pinch stabil volt, csak ez is nyitott. Ha kört csináltak belőle, ez is instabil lett.
    Végül rájöttek hogy helikálisan meg kell tekerni az erővonalakat, erre kitalálták a stellarátort meg a tokamakot. A stellarátornál rájöttek, hogy iparilag szinte lehetetlen ideális formájú tekercseket legyártani, a tokamakok meg csak impulzusüzemben tudnak működni. Viszont itt legalább minden kezelhetőnek látszik egy kellően nagy berendezésben (mint az ITER). Vicces, de az ITER-t nem tervezik önfenntartó fúzióra, csak a Q>10-et írják neki elő, vagyis hogy a hőteljesítmény legyen 10x akkora mint a fűtés (ezt impulzusüzemben), és Q>5 folyamatos üzemben. A JET-ben már 0,7-es Q-t elértek, szóval az energiatermelő fúzió az ITER-el valósággá váltak.
  • Epikurosz #92
    OFF: Horror!
  • paat #91
    Balumann: egészen biztos, hogy a gravitációs térből körfolyamatot végző zárt rendszerrel nem tudsz energiát nyerni (mert a gravitációs erőtér konzervatív /de ez kb középiskolai anyag, ezt illene tudnod). Amúgy meg lehet, lsd vízerőművek, ár-apály erőművek.

    Nem tudom, miért gondolják sokan, hogy a sejkek hülyék, és nem támogatják az energetikát. Igenis rengeteget fektetnek a fúziós erőművekbe, melyre azt ígérik, 40-en éven belül fogyasztói áramtermelésre alkalmas lesz (megjegyzem, 50 éve azt mondták, hogy 50 év múlva lesz).

    Aki a napenergiát meg energiafüvekre gondol, mint reális energiatermelőre, az számoljon utána, hogy Magyarország ellátásához (100%-os hatásfok mellett) mekkora felület kell, és szélerőmű esetén pedig hány tornyot kéne hollandiába telepítenünk (ne feledjétek, a boci nem legel ott, ahol napaelem vagy szélerőmű van).

    Jelenlegi megoldás az a több atomerőmű, és a velük előállított energia (akksi vagy vmilyen éghető anyag) hajtotta kocsi. A hidrogénnel csak mint robbanómotort lehetne gyártani, ugyanis nincs annyi platina az egész Földön, amennyi a jelenlegi kocsiszámhoz kellene az üzemanyagcellás motorokba.