Hunter

Repülőgépeken is kipróbálják a bioüzemanyagot

Két légitársaság is kacérkodik a bioüzemanyagok alkalmazásával utasszállítógépein. Az Air New Zealand bejelentése szerint 2008 végére tervezik első részleges bioüzemanyagú próbarepülésüket.

Az új-zélandiak egyik 747-esükkel teszik majd meg az első lépéseket a "zöldebb" légiközlekedés irányába, melyben teljes egészében segítségükre lesz a hajtóművek gyártója a Rolls-Royce és a repülőgépgyártó Boeing is. A négy hajtómű egyikét fogják feltölteni a speciális kerozin-bioüzemanyag keverékkel. Az együttműködésről kiadott részletek között nincs utalás arra, hogy milyen fajta bioüzemanyagot kívánnak használni, azt azonban megtudtuk, hogy a próbarepülésen résztvevő gép nem fog utasokat szállítani.

Ugyanakkor a Virgin Atlantic, különösen a cégalapító Richard Branson, aki az űrturizmus bevezetése mellett a globális felmelegedés elleni harcnak is aktív résztvevőjének vallja magát, minden erejével arra törekszik, hogy megelőzze az Air New Zeeland mérnökeit és már 2008 elején elindítsa első bioüzemanyagú járatát.

Az új-zélandi kormány nemrég jelentette be szénsemlegességi szándékát, melynek keretében David Parker éghajlat-változási és energiaügyi miniszter külön kiemelte a nemzeti légitársaság szerepvállalását, ami nagyban segítené a célkitűzés elérését. A légitársaság részéről Rob Fyfe vezérigazgató nyilatkozott, elmondva, hogy a technika fejlődésével a bioüzemanyagok jóval hamarabb váltak életképes alternatívává a repülés számára, mint azt néhány éve sokan feltételezték volna.

A Virgin Atlantic Angliában tervezi a tesztrepülést, szintén egy hajtóművet töltve fel a négyből részlegesen, vagy akár teljes egészében bioüzemanyaggal, ez utóbbi elsősorban a most is javában zajló földi teszten múlnak, nyilatkozott a Virgin szóvivője a BBC-nek. A Virgin a GE-vel és a Boeinggel alkotott szövetséget, azonban az üzemanyagról ők sem árultak el még semmi konkrétumot.

A Rolls-Royce szóvivője szerint nem az elsőségen van a hangsúly, hanem azon hogy a jövőre nézve minél alaposabban megismerjék a bioüzemanyagokban rejlő lehetőségeket. Ugyanakkor egyre többen kételkednek a bioüzemanyagok világmegváltó hatásában. Az egykor a zöld megmentőként ünnepelt alternatíva az elmúlt években egyre összetettebbé és vitatottabbá vált. Vannak kutatások, melyek szerint a jelenlegi bioüzemanyag technológiák összességében több üvegházgáz kibocsátást eredményeznek, mint a hagyományos üzemanyagok. Egyre többen aggódnak a biodízelhez szükséges növények számára elkülönítendő termőföldek mennyisége és ökológiai hatása miatt, miközben már az éhínség is felkerült a zöld technika számlájára.

Tim Johnson, a brit AEF (Repülési Környezeti Szövetség) kutató és környezetvédelmi csoport megfigyelője szerint a légitársaságok nekibuzdulását nem fogják kitörő örömmel fogadni a környezetvédők, hiszen már annyi szektor hajszolja a bioüzemanyagokat, hogy az emberek ellátása lassan a sorvégén fog kullogni. Az AEF számos másik megfigyelővel együtt nem tartja jó megoldásnak az úgynevezett második generációs bioüzemanyagokat, ahol a teljes növényt kizárólag az üzemanyaggyártás számára termesztik, inkább szorgalmaznák azt a módszert, ahol csak az élelmiszernövények részei, hulladék anyagai kerülnek feldolgozásra.

Johnson szerint ez a megközelítés hatékonyabb és sokkal inkább hozzájárul a károsanyag kibocsátás csökkentéséhez, a technológia azonban még gyermekcipőben jár és széleskörű kereskedelmi alkalmazása akár egy teljes évtizedet is várathat magára.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Mice #39
    "750 km2 napelemre van szükség" ez ilyen kisebb kertes családi házakból hány darab lenne? meg milyen költségű szokott lenni egy átlag háztető napelemekkel történő beburkolása?
  • halgatyó #38
    "hány millióan haltak bele?"

    Sokszorta többen, mint a környezetszennyezésbe, meg Csernobilba.
  • halgatyó #37
    A belinkelt honlapon szellemes viccek vannak, de sok újat nem mond.
    Ne érts félre: én helyeslem, ha valaki ilyenekkel foglalkozik. Már évtizedek óta működik néhány vidékünkön (leginkább nyaralókban) az ősi népi napkollektor. Egy 200 literes benzineshordó (vas) kell hozzá, feketére festve és egy állvány, hogy kb. 2 méter magasan megálljon. Meg a vizet kell belevezetni, és egy zuhanycsövet kivezetni belőle. Nem részletezem tovább, mindenki ismeri.
    Nem véletlen, hogy eddig csak nyaralóban láttam ilyeneket, de azokban sokat.

    Nem vagyok sértődős, de a pontosság kedvéért hadd jegyezzem meg: ha egyszer nem fúj a szél, akkor az nem azért van mert én mondtam neki:-)) De ha jól esik, hogy nagyképűnek tartod a hozzászólásomat, hát egye fene, legyen egy jó napod:-))
  • halgatyó #36
    Te vagy a 1663885dik aki ezt a megállapítást megteszi. Lehet hogy igaz, lehet hogy nem.

    Alá is tudnád támasztani? Pl. Magyarországon hány km2 területen termelnek búzát? Kukoricát? Gyülcsös? Dinnye, repce, napraforgó, cukorrépa, stb. stb.

    Mekkora területet kellene használni, ha valamilyen, a jelenleginél nagyobb hatásfokú energianövényt termelnének?
    A genetikailag módosított növények "mindent megfertőző hatásával" nem kellene kábítani a parasztot. Ahogy a körte nem fertőzi össze a génjeivel a diófát, ugyanúgy a génátvitel nem olyan gyakran és egyszerűen történik! (Az, hogy a tök elronthatja a sárgadinnyét, ha mellé ültetik, egészen más okból van, ahhoz a génátvitelnek, mint a zöldek egyik mumusának, nincs köze se!)

    Félreértés ne essék: én nem vagyok híve a bioüzemanyagokkal kapcsolatos túlzott felbuzdulásoknak! De az ellenkezőjének se.
    Jó lenne, ha valaki végre tisztán, érthetően és tisztességesen (zöldek kiméljenek) kifejtené az érveket pro és kontra az ügyben.
    Ez persze álom marad addig, míg a sajtó fősodrata az emberek elhülyítésében jeleskedik leginkább. Értelmes gondolatok sajnos csak néhány, kevesek által látogatott internetes honlapon találhatók. Ez sokkal nagyobb baj, mint a környezetszennyezés.
  • V1G3C #35
    Bió üzemanyag = az élelmiszer drasztikus áremelkedésével.
    Motorizáltam halnak éhen az emberek :(
  • Epikurosz #34
    "Az ötlet amit vázoltál, elvileg nem rossz,"

    ne nagyképűsködj. Ezek nem elvi, hanem gyakorlati, működő dolgok, még itt Magyarországon is.
  • AranyKéz #33
    Hány millióan haltak bele ?
  • halgatyó #32
    Elvileg az acél gyártását is meg lehetne oldani házilag...
    Kínában majdnem sikerült...
  • halgatyó #31
    A napkollektor melegvizet ad, elektromos energiát azonban nem. Sőt, főzni sem lehet vele. (ún. "alacsony potenciálú energiaforrás" mondták volt a termodinamikai órákon)

    A mini szélerőmű elvileg termel áramot... ha fúj a szél.
    Az ötlet amit vázoltál, elvileg nem rossz, de szerintem nemcsak a drágaság a problémás. (nagy sorozatban gyártva sokkal olcsóbb lehetne) Ha nem fúj (eléggé) az a fránya szél, akkor pénzért sem fúj:-))
  • Epikurosz #30
    "10% napelem hatásfok mellett 750 km2 "

    Miért bonyolítod el ennyire?

    Nakollektorral gyakorlatilag minden családi ház melegvízszolgáltatása az év 75%-ában megoldható. Emellett ott van a fűtésrásegítés.
    Emellett, ha felraksz kb. 10 m2 napelemet a tetőre, és kiegészíted egy ki szélturbinával, már gyakorlatilag független van a hálózattól.

    Ezek nem nagy területek. Az ideális persze az lenne, ha nem utólag kellene szerelgetni, hanem gyártanának napelemes tetőcserepet, tetőfedő lapokat. Na bummmm!!!!
    Persze, kell még aksi, inverter, fesz-szabályozó stb.
    A megoldás a drágasága miatt nem terjed el, fizikai korlátok nincsenek.