Hunter
Európa is beszáll az új orosz űrhajó fejlesztésébe
Daniele Sacotte, az Európai Űrhivatal (ESA) emberi űrrepülési és mikrogravitációs programjának igazgatója pénteken ígéretet tett az orosz Kliper/Clipper űrhajó támogatására, jelenti az Itar-Tassz hírügynökség.
A tervezetről az Orosz Űrhivatal vezetőjével, Anatolij Perminovval folytatott tárgyalásokat, illetve egyeztetett az ESA vezérigazgatójával, Jean-Jaques Dordain-nel is. Dordain szerint az orosz-európai együttműködési terv decemberben ölthet alakot, valamint reményét fejezte ki, hogy további országok csatlakozásával a Kliper tervezet eredményeként 2011 körül már megvalósíthatóvá válik az első repülés.
A halódó orosz projekt felkarolásáról már májusban is felröppentek hírek. A kooperáció mindenképp némi szabadságot adna az ESA emberi űrrepülési programjának, mivel jelenleg ha európai asztronauta szeretne nekivágni a világűrnek, akkor az ESA kénytelen valamelyik orosz vagy amerikai űrhajón helyért lobbizni. A helyzetet súlyosbítja, hogy mint közismert, napjainkban az amerikai alternatíva megszűnt létezni.
A Kliper vázlatrajza - a zölddel színezett területek vannak nyomás alatt
A Columbia katasztrófája okozta kiesés százmillió angol fontos kiadást jelentett az ESA-nak az általa épített űrállomásrészlegek karbantartásából adódóan, melyeket már fel kellett volna juttatni rendeltetési helyére. Emellett a NASA olyan bürokratikus szemléletet alkalmaz az európai asztronautákkal szemben az űrállomás felszerelésének használatát illetően, ami már több mint bosszantóvá vált az ESA számára. Mindez az Egyesült Államok már jól ismert technológia átadási törvényéből adódik (lásd Burt Rutan esetét). Ezek fényében nem csoda, hogy az ESA rábólintani látszik az oroszok együttműködési ajánlatára.
A Kliper az orosz RKK Energija agyszüleménye, melynek célja a hidegháború óta szolgálatban levő Szojuz kapszulák leváltása, melyek már igencsak kiszolgálták az idejüket. A Kliper egy többször is felhasználható, hét ember befogadására alkalmas űrrepülőgép lenne, célja a Nemzetközi Űrállomás és a Föld közötti kapcsolattartás, valamint az űrturizmus. Kifejlesztése jelenleg a becslések szerint körülbelül 3 milliárd fontba kerülne, amit az oroszok nagyon szeretnének megosztani. A tervezet részese lehet Japán, az utóbbi időben egyre nagyobb űrambíciókkal rendelkező India és Kanada is. Az űrsiklóval ellentétben a Clipper csak embereket szállítana.
A tervezetről az Orosz Űrhivatal vezetőjével, Anatolij Perminovval folytatott tárgyalásokat, illetve egyeztetett az ESA vezérigazgatójával, Jean-Jaques Dordain-nel is. Dordain szerint az orosz-európai együttműködési terv decemberben ölthet alakot, valamint reményét fejezte ki, hogy további országok csatlakozásával a Kliper tervezet eredményeként 2011 körül már megvalósíthatóvá válik az első repülés.
A halódó orosz projekt felkarolásáról már májusban is felröppentek hírek. A kooperáció mindenképp némi szabadságot adna az ESA emberi űrrepülési programjának, mivel jelenleg ha európai asztronauta szeretne nekivágni a világűrnek, akkor az ESA kénytelen valamelyik orosz vagy amerikai űrhajón helyért lobbizni. A helyzetet súlyosbítja, hogy mint közismert, napjainkban az amerikai alternatíva megszűnt létezni.
A Kliper vázlatrajza - a zölddel színezett területek vannak nyomás alatt
A Columbia katasztrófája okozta kiesés százmillió angol fontos kiadást jelentett az ESA-nak az általa épített űrállomásrészlegek karbantartásából adódóan, melyeket már fel kellett volna juttatni rendeltetési helyére. Emellett a NASA olyan bürokratikus szemléletet alkalmaz az európai asztronautákkal szemben az űrállomás felszerelésének használatát illetően, ami már több mint bosszantóvá vált az ESA számára. Mindez az Egyesült Államok már jól ismert technológia átadási törvényéből adódik (lásd Burt Rutan esetét). Ezek fényében nem csoda, hogy az ESA rábólintani látszik az oroszok együttműködési ajánlatára.
A Kliper az orosz RKK Energija agyszüleménye, melynek célja a hidegháború óta szolgálatban levő Szojuz kapszulák leváltása, melyek már igencsak kiszolgálták az idejüket. A Kliper egy többször is felhasználható, hét ember befogadására alkalmas űrrepülőgép lenne, célja a Nemzetközi Űrállomás és a Föld közötti kapcsolattartás, valamint az űrturizmus. Kifejlesztése jelenleg a becslések szerint körülbelül 3 milliárd fontba kerülne, amit az oroszok nagyon szeretnének megosztani. A tervezet részese lehet Japán, az utóbbi időben egyre nagyobb űrambíciókkal rendelkező India és Kanada is. Az űrsiklóval ellentétben a Clipper csak embereket szállítana.