Hunter
A japánok megelőzhették volna a Wright testvéreket
Egy japán repülési szakértő szerint a japánok megelőzhették volna a Wright testvéreket a világ első motoros és teljesen ember által irányított repülésében.
Az Agence France-Press értesülései szerint Tsuneo Noguchi aerodinamikai professzor meggyőződése, hogy Chuhachi Ninomiya, aki 1866-ban egy szamuráj negyedik fiaként látott napvilágot, akár egy teljes évtizeddel is megverhette volna a Wright testvéreket, ha előteremti a pénzt, hogy motort vásároljon az általa tervezett repülőgéphez.
Bár az idei évet Orville és Wilbur Wright eredményeinek századik évfordulójaként ünnepelik, ez egyben a 112. évfordulója az ember nélküli motoros repülésnek is, melyet Ninoyima forradalmi Karasu, magyarul Holló monoplánjának köszönhetünk. A gép fix szárnyakkal, gumiszalagos meghajtású propellerrel és három kerékből álló futóművel rendelkezett, utóbbi 1930 után vált normává a repülőgépeken. Ninoyama úttörő munkáját a hét elején ünnepelték Japánban.
Noguchi szerint Ninoyama tervezési alapelvei - különös tekintettel a fix szárnyakra, amikor a legtöbb európai úttörő még a csapkodó szárnyakkal kísérletezett - jó úton haladtak hogy megvalósítsa az emberi motoros repülést. Nem elfogult, nacionalista dicsekvésként, Noguchi megépített egy repülőgépet, a Tamamushit (Ékszer Bogár), ami Ninomiya egy másik tervén alapult, a reprodukcióval 50 métert repült 1991 áprilisában.
"Az eredeti Tamamushi terv stabilitási problémák miatt alkalmatlan lett volna a repülésre. Chuhachi valószínűleg kudarcot vallott volna az első kísérletnél, azonban nem sokáig tartott volna számára kikövetkeztetni és kijavítani a hibát" - mondta az aerodinamikai szakértő, akinek csupán egy horizontális stabilizátort és egy hátsó vezérsíkot kellett a géphez építenie a sikeres repüléshez.
"Ha lett volna egy 12 lóerős motorja, már a Wright testvérek sikere előtt repülhetett volna, akár 12 évvel" - mondta Noguchi, aki most egy repülési tanácsadó cég vezetője. Ninomiya történetének talán legérdekesebb rész az a tény, hogy pusztán megfigyeléseinek köszönhetően jutott el a repülés kulcsfontosságú műszaki alapelveihez - a felhajtóerő, sebesség és szárny fesztávolság közötti összefüggésekhez - más országok repülési úttörőitől teljesen függetlenül.
A fenti gép eredetijével Richard Pearse 1903-ban, 3 hónappal
a Wright fivérek motoros repülése előtt 330 láb távolságra repült
"Európában rengeteg publikáció látott napvilágot, és a repülés úttörői megosztották egymással információikat, Ninomiya azonban teljesen el volt zárva Európától" - magyarázta Noguchi. Elképzeléseit egymaga fejlesztette tovább minden képzettség nélkül, a természet megfigyelésével.
Ninomiya sikerét megakadályozta egy motor megszerzése, ami megfizethetetlenül drága volt abban az időben. Támogatási kéréssel fordult a hadsereghez, ám miután többször is elutasították. Üzletet alapított Oszakában, hogy ezáltal gyarapítsa vagyonát, ami azonban túl hosszú folyamatnak bizonyult a sikerhez és ekkor már túl késő volt. A Wright testvérek sikeres repülése elcsüggesztették Ninoyimát.
"Miután eljutott hozzá a hír, abbahagyta terveinek fejlesztését és dokumentumainak nagy részét elégette" - mondta Noguchi. Azonban a hadseregnek küldött tervrajzok fennmaradtak, így vált lehetővé a Tamamushi megalkotása.
Ninomiya, 1936-ban, 70 éves korában halt meg, de nem megkeseredett visszavonultságban. 1920-ben a terveit visszautasító tiszt megkésve ugyan, de elnézést kérő levelet írt, felajánlva Ninomiya számára egy kinevezést, melynek köszönhetően a "Japán repülőgép atyjaként" tartja számon a japán repülési társadalom mind a mai napig.
Az Agence France-Press értesülései szerint Tsuneo Noguchi aerodinamikai professzor meggyőződése, hogy Chuhachi Ninomiya, aki 1866-ban egy szamuráj negyedik fiaként látott napvilágot, akár egy teljes évtizeddel is megverhette volna a Wright testvéreket, ha előteremti a pénzt, hogy motort vásároljon az általa tervezett repülőgéphez.
Ninomiya korabeli gépe |
Noguchi szerint Ninoyama tervezési alapelvei - különös tekintettel a fix szárnyakra, amikor a legtöbb európai úttörő még a csapkodó szárnyakkal kísérletezett - jó úton haladtak hogy megvalósítsa az emberi motoros repülést. Nem elfogult, nacionalista dicsekvésként, Noguchi megépített egy repülőgépet, a Tamamushit (Ékszer Bogár), ami Ninomiya egy másik tervén alapult, a reprodukcióval 50 métert repült 1991 áprilisában.
"Az eredeti Tamamushi terv stabilitási problémák miatt alkalmatlan lett volna a repülésre. Chuhachi valószínűleg kudarcot vallott volna az első kísérletnél, azonban nem sokáig tartott volna számára kikövetkeztetni és kijavítani a hibát" - mondta az aerodinamikai szakértő, akinek csupán egy horizontális stabilizátort és egy hátsó vezérsíkot kellett a géphez építenie a sikeres repüléshez.
"Ha lett volna egy 12 lóerős motorja, már a Wright testvérek sikere előtt repülhetett volna, akár 12 évvel" - mondta Noguchi, aki most egy repülési tanácsadó cég vezetője. Ninomiya történetének talán legérdekesebb rész az a tény, hogy pusztán megfigyeléseinek köszönhetően jutott el a repülés kulcsfontosságú műszaki alapelveihez - a felhajtóerő, sebesség és szárny fesztávolság közötti összefüggésekhez - más országok repülési úttörőitől teljesen függetlenül.
A fenti gép eredetijével Richard Pearse 1903-ban, 3 hónappal
a Wright fivérek motoros repülése előtt 330 láb távolságra repült
"Európában rengeteg publikáció látott napvilágot, és a repülés úttörői megosztották egymással információikat, Ninomiya azonban teljesen el volt zárva Európától" - magyarázta Noguchi. Elképzeléseit egymaga fejlesztette tovább minden képzettség nélkül, a természet megfigyelésével.
Ninomiya sikerét megakadályozta egy motor megszerzése, ami megfizethetetlenül drága volt abban az időben. Támogatási kéréssel fordult a hadsereghez, ám miután többször is elutasították. Üzletet alapított Oszakában, hogy ezáltal gyarapítsa vagyonát, ami azonban túl hosszú folyamatnak bizonyult a sikerhez és ekkor már túl késő volt. A Wright testvérek sikeres repülése elcsüggesztették Ninoyimát.
"Miután eljutott hozzá a hír, abbahagyta terveinek fejlesztését és dokumentumainak nagy részét elégette" - mondta Noguchi. Azonban a hadseregnek küldött tervrajzok fennmaradtak, így vált lehetővé a Tamamushi megalkotása.
Ninomiya, 1936-ban, 70 éves korában halt meg, de nem megkeseredett visszavonultságban. 1920-ben a terveit visszautasító tiszt megkésve ugyan, de elnézést kérő levelet írt, felajánlva Ninomiya számára egy kinevezést, melynek köszönhetően a "Japán repülőgép atyjaként" tartja számon a japán repülési társadalom mind a mai napig.