Mikeyy
Légi vontatás a vadászgépeknek
A légierő bevetési lehetőségei nagymértékben kibővülhetnek a KC-135 és KC-10 üzemanyagszállító gépekre történő olyan csatolóhelyek felszerelésével, amelyekre vadászgépek csatlakozhatnak, melyeket így az üzemanyagszállító gép nagy távolságokra is el tud vinni.
Felszállás után több vadászgép is csatlakozhat az üzemanyagszállítóhoz, majd hajtóműveiket kikapcsolva várhatják, hogy az elvontassa őket a célhoz. Ez kifejezetten hasznos olyankor, amikor a vadászgépeket tengerentúli bevetésekre kell vinni, ugyanis ilyenkor többször légi tankolást kell végrehajtaniuk, mert az üzemanyaguk nem elég ilyen nagy távolságokra.
A KC-10 ugyanúgy vontathatná a vadászgépeket, mint ahogy egykor a B-36 "Tom-Tom" tette
A pilótáknak ez elég kimerítő, ráadásul a hajtóművet is megviselik ezek a hosszú utazások. A vontatóként működő üzemanyagszállító azonban költségmegtakarítást jelentene, és egyszerűbb is megoldani, mint a töbszöri légi tankolást. Ez nem egy új kezdeményezés, a légi hadviselés történelmében már voltak hasonló próbálkozások "parazita" gépek megalkotására.
Az Egyesült Államok Légiereje például az F-85-ös "Goblin" vadászgépeket úgy fejlesztette ki, hogy a B-36-os bombázókhoz csatlakozva repültek, és csak akkor indították be a hajtóműveket és lendültek akcióba, ha ellenséges légierő közeledett. Ezeket a projektek a gyakorlatban azonban nem alkalmazták, mert időközben tökéletesítették a légi tankolást, így a bombázóknak volt megfelelő légikísérete a vadászgépek személyében.
"Goblin" vadászgép (balra) és felderítő gépet szállító bombázó
Ha az üzemanyagszállító gép húzza a vadászgépeket, akkor ezalatt a pilóták pihenhetnek, és nem kell többször is végrehajtaniuk a légi tankolás kimerítő és bonyolult folyamatát. Ez a taktika gyakorlatilag lehetővé tenné, hogy újratankolás nélkül a világ bármelyik részén be lehessen vetni a vadászgépeket.
Képzeljük csak el, hogy nyolc KC-10-es gép mindegyike három darab F-16C vadászbombázót vontat, és ezen kívűl még egy AWACS radargép is van a csapatban. Ha ellenséges gépek közelednek, a 24 darab F-16C akcióba lép, egyéb esetben pedig a célpont elérésekor végrehajtják a légicsapást. Ezt követően újra csatlakozhatnak a KC-10-esekhez, amelyek hazavontatják őket.
Felszállás után több vadászgép is csatlakozhat az üzemanyagszállítóhoz, majd hajtóműveiket kikapcsolva várhatják, hogy az elvontassa őket a célhoz. Ez kifejezetten hasznos olyankor, amikor a vadászgépeket tengerentúli bevetésekre kell vinni, ugyanis ilyenkor többször légi tankolást kell végrehajtaniuk, mert az üzemanyaguk nem elég ilyen nagy távolságokra.
A KC-10 ugyanúgy vontathatná a vadászgépeket, mint ahogy egykor a B-36 "Tom-Tom" tette
A pilótáknak ez elég kimerítő, ráadásul a hajtóművet is megviselik ezek a hosszú utazások. A vontatóként működő üzemanyagszállító azonban költségmegtakarítást jelentene, és egyszerűbb is megoldani, mint a töbszöri légi tankolást. Ez nem egy új kezdeményezés, a légi hadviselés történelmében már voltak hasonló próbálkozások "parazita" gépek megalkotására.
Az Egyesült Államok Légiereje például az F-85-ös "Goblin" vadászgépeket úgy fejlesztette ki, hogy a B-36-os bombázókhoz csatlakozva repültek, és csak akkor indították be a hajtóműveket és lendültek akcióba, ha ellenséges légierő közeledett. Ezeket a projektek a gyakorlatban azonban nem alkalmazták, mert időközben tökéletesítették a légi tankolást, így a bombázóknak volt megfelelő légikísérete a vadászgépek személyében.
"Goblin" vadászgép (balra) és felderítő gépet szállító bombázó
Ha az üzemanyagszállító gép húzza a vadászgépeket, akkor ezalatt a pilóták pihenhetnek, és nem kell többször is végrehajtaniuk a légi tankolás kimerítő és bonyolult folyamatát. Ez a taktika gyakorlatilag lehetővé tenné, hogy újratankolás nélkül a világ bármelyik részén be lehessen vetni a vadászgépeket.
Képzeljük csak el, hogy nyolc KC-10-es gép mindegyike három darab F-16C vadászbombázót vontat, és ezen kívűl még egy AWACS radargép is van a csapatban. Ha ellenséges gépek közelednek, a 24 darab F-16C akcióba lép, egyéb esetben pedig a célpont elérésekor végrehajtják a légicsapást. Ezt követően újra csatlakozhatnak a KC-10-esekhez, amelyek hazavontatják őket.