Hunter

Sonic Cruiser: álom vagy valóság?

"A Boeing 2001. március 29-én meglepte mind a szakértő, mind a széles néprétegekhez szóló médiát, amikor bejelentették Sonic Cruiser programjukat egy futurisztikus külsővel bíró 225 üléses dupla sugárhajtású géppel" - idézzük a Jane's All the World's Aircraft szerkesztőjének szavait.


Kénytelen-kelletlen beletörődve, hogy a 747-eseket felváltotta az Airbus A380, a Boeing úgy határozott felkavarja az állóvizet és bejelentette egy sokkal kisebb, közel a hang sebességével közlekedő repülőgép építési, vagy legalább a lehetőségek megvizsgálásának szándékát, ami egyötödére csökkentené az utazás idejét. Először a beharangozott utazó sebesség 0.92 Mach volt, amit 6 héten belül a Boeing felülvizsgált és 0.98 Machban állapított meg. Valójában szóba került az 1,02 és 1,08 Mach sebesség is, ám a döntés szerint az 1,0 Machot túllépése elfogadhatatlanul nagy terhet róna az utazókra. A Boeing még nem árulta el hogyan tudnának gazdaságilag életképes gépet faragni a Sonic Cruiserből.

A sok megválaszolatlan kérdés mellett egy tény mindenképpen figyelemre méltó, ugyanis a Rolls-Royce, a General Electric és a Pratt & Whitney mind nagyon is komolyan szemléli a Sonic Cruisert és elkötelezték magukat a hajtóművek elkészítése mellett.


Amit bizonyossággal ki lehet jelenteni a projektről, az a dupla hajtómű. Bár sokkal kisebb lesz, mint a 777 - ennek köszönhetően fele annyi ülést biztosítva -, belekalkulálva a hatalmas üzemanyag terhét összességében a súlya nem sokkal lesz kisebb, mint a 777-é. Ezen felül a nagy sebesség miatt a légellenállás nem a sebességgel, hanem annak négyzetével arányosan nő, így a hajtóműnek teljesen másnak kell lennie, mint a már kifejlesztetteknek. A 777 hajtóműveit nem csak ezért nem lehet használni. Bár a fő részeket át lehet méretezni a már meglevő hajtóműből, a Sonic Cruiser lelkének jóval kisebb összátmérővel kell rendelkeznie, emellett jóval nagyobb tolóerőt kell biztosítania. Ha mindezt meg is valósítja a Boeing, akkor is elgondolkozhatunk, hogyan tartják be azt az ígéretüket, hogy az új gép nem vet fel kérdéseket, ami a zaj tényezőjét illeti.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Deus Ex #31
    Nos, a Spit repülhet ilyen gyorsan, sőt még a hangsebességet is átlépheti. Miután olyan 0,65 környékén leszakadtak a szárnyai, már semmi sem gátolja a karcsú, áramvonalas törzs további gyorsulását. Szooval, én inkább úgy fogalmaznék, hogy volt olyan alkalom, amikor az egyetlen Spitből származó alkatrészek átlagsebessége megközelítette a lokális hangsebességet.
    Tudtommal egy proto vitorlázórepcsivel is átlépték már a hangsebességet, miután a gép egy elhibázott manővert követően a fentiekhez hasoló elrendezésű, sebességre optimalizált formát öltött.
  • Bekomman #27
    Nincs az ötletbe semmi új, tök ugyan ojan lesz mint egy sima utasszállító csak nagy hírverést csinálnak neki. Lehet hogy kicsivel gyorsabb lesz, (ha 20%-kal az 4 órás úton 48 perc) de úgyis ojan sokat kell várni a beszállás előtt hogy nem éri meg az esetlegesen drágább jegyet kifizetni.
  • gz8 #25
    Úgy látszik, eléggé hajnal lehetett :) nn-nek van igaza. Nem tanultál fizikát? Ekkora sebességnek nincsen káros hatása az ember szervezetére, maximum a gyorsulásnak, ha nem tudnád. Hallottál már olyanról, hogy g-ruha, meg ilyenek? :-p
  • gz8 #24
    Nincs rá valahol egy linked, Imre? Mindig is imádtam a repülést, de egy DC-8-as! Óriási!!
  • Supergamer_real #20
    Rogton gondoltam, hogy nem a sebesseg eleresevel lesz a problema.De legjobb tudomasom szerint meg egy Boeingnek is legalabb 5 ev amig egy "uj" repulo repulhet.De amire ki akartam lyukadni a nagy szeria ad egy foku biztonsagot ez nem csak repuloknel hanem autoknal is igy van (lasd a legbiztonsagosabb autok).Na ez az ami ennel a gepnel hianyozni fog (valoszinuleg) ha ilyen Concord tipusu - csinalunk belole 10 es annyi - gepet terveznek/gyartanak.
  • Supergamer_real #18
    Valszeg kis szeriaban gyartott mint a Concorde, minimalis tapasztalattal es ki tudja, hogy ez huzza-e tizenX evig mielott lezuhan az elso... vagy tizenX nappal is megelegszik.

    Ez a legnagyobb problema az ilyen "csoda"utasszallitokkal... kis szeria nincs tapasztalat...
  • Supergamer_real #17
    :))))
  • Rive #16
    SZVSZ az 'elfogadhatatlanul nagy teher' dollárban értendő...
  • Laci73 #12
    ...nagyon a Concorde sorsát érzem a Sonic Cruiser-rel kapcsolatban. Ha meg is építik, lesz majd egy újabb méregdrága mutogatós gép...
  • dewdew #9
    gondolom egy otodevel csokken az ido

    Concorde-on meg nem ultem, de most kellene, mert akciozik a British Airways. Eddig 7000 font (2.660.000 Ft) volt egy retur London-NY jaraton, de most mar lehet kapni 4500-ert is (1.710.000 Ft)