Hunter
Sonic Cruiser: álom vagy valóság?
"A Boeing 2001. március 29-én meglepte mind a szakértő, mind a széles néprétegekhez szóló médiát, amikor bejelentették Sonic Cruiser programjukat egy futurisztikus külsővel bíró 225 üléses dupla sugárhajtású géppel" - idézzük a Jane's All the World's Aircraft szerkesztőjének szavait.
Kénytelen-kelletlen beletörődve, hogy a 747-eseket felváltotta az Airbus A380, a Boeing úgy határozott felkavarja az állóvizet és bejelentette egy sokkal kisebb, közel a hang sebességével közlekedő repülőgép építési, vagy legalább a lehetőségek megvizsgálásának szándékát, ami egyötödére csökkentené az utazás idejét. Először a beharangozott utazó sebesség 0.92 Mach volt, amit 6 héten belül a Boeing felülvizsgált és 0.98 Machban állapított meg. Valójában szóba került az 1,02 és 1,08 Mach sebesség is, ám a döntés szerint az 1,0 Machot túllépése elfogadhatatlanul nagy terhet róna az utazókra. A Boeing még nem árulta el hogyan tudnának gazdaságilag életképes gépet faragni a Sonic Cruiserből.
A sok megválaszolatlan kérdés mellett egy tény mindenképpen figyelemre méltó, ugyanis a Rolls-Royce, a General Electric és a Pratt & Whitney mind nagyon is komolyan szemléli a Sonic Cruisert és elkötelezték magukat a hajtóművek elkészítése mellett.
Amit bizonyossággal ki lehet jelenteni a projektről, az a dupla hajtómű. Bár sokkal kisebb lesz, mint a 777 - ennek köszönhetően fele annyi ülést biztosítva -, belekalkulálva a hatalmas üzemanyag terhét összességében a súlya nem sokkal lesz kisebb, mint a 777-é. Ezen felül a nagy sebesség miatt a légellenállás nem a sebességgel, hanem annak négyzetével arányosan nő, így a hajtóműnek teljesen másnak kell lennie, mint a már kifejlesztetteknek. A 777 hajtóműveit nem csak ezért nem lehet használni. Bár a fő részeket át lehet méretezni a már meglevő hajtóműből, a Sonic Cruiser lelkének jóval kisebb összátmérővel kell rendelkeznie, emellett jóval nagyobb tolóerőt kell biztosítania. Ha mindezt meg is valósítja a Boeing, akkor is elgondolkozhatunk, hogyan tartják be azt az ígéretüket, hogy az új gép nem vet fel kérdéseket, ami a zaj tényezőjét illeti.
Kénytelen-kelletlen beletörődve, hogy a 747-eseket felváltotta az Airbus A380, a Boeing úgy határozott felkavarja az állóvizet és bejelentette egy sokkal kisebb, közel a hang sebességével közlekedő repülőgép építési, vagy legalább a lehetőségek megvizsgálásának szándékát, ami egyötödére csökkentené az utazás idejét. Először a beharangozott utazó sebesség 0.92 Mach volt, amit 6 héten belül a Boeing felülvizsgált és 0.98 Machban állapított meg. Valójában szóba került az 1,02 és 1,08 Mach sebesség is, ám a döntés szerint az 1,0 Machot túllépése elfogadhatatlanul nagy terhet róna az utazókra. A Boeing még nem árulta el hogyan tudnának gazdaságilag életképes gépet faragni a Sonic Cruiserből.
A sok megválaszolatlan kérdés mellett egy tény mindenképpen figyelemre méltó, ugyanis a Rolls-Royce, a General Electric és a Pratt & Whitney mind nagyon is komolyan szemléli a Sonic Cruisert és elkötelezték magukat a hajtóművek elkészítése mellett.
Amit bizonyossággal ki lehet jelenteni a projektről, az a dupla hajtómű. Bár sokkal kisebb lesz, mint a 777 - ennek köszönhetően fele annyi ülést biztosítva -, belekalkulálva a hatalmas üzemanyag terhét összességében a súlya nem sokkal lesz kisebb, mint a 777-é. Ezen felül a nagy sebesség miatt a légellenállás nem a sebességgel, hanem annak négyzetével arányosan nő, így a hajtóműnek teljesen másnak kell lennie, mint a már kifejlesztetteknek. A 777 hajtóműveit nem csak ezért nem lehet használni. Bár a fő részeket át lehet méretezni a már meglevő hajtóműből, a Sonic Cruiser lelkének jóval kisebb összátmérővel kell rendelkeznie, emellett jóval nagyobb tolóerőt kell biztosítania. Ha mindezt meg is valósítja a Boeing, akkor is elgondolkozhatunk, hogyan tartják be azt az ígéretüket, hogy az új gép nem vet fel kérdéseket, ami a zaj tényezőjét illeti.