Hunter
Bemutatkozott az X-45 robot vadászgép
Sikeresen teljesítette első útját a Boeing cég X-45 névre hallgató repülőgépe, mely az első olyan robotrepülő, amit kifejezetten légi harcra terveztek.
A gép, az eddig épített két példányból az egyik sikeresen felszállt, repült és landolt szerdán, tette közzé a Boeing. Egy csütörtöki sajtótájékoztatón tárgyalták ki a repülést, mely a sugárhajtású gép repülési stabilitását és távirányító rendszerét hivatott tesztelni. A repülőt a Boeing Phantom Works műhelye fejlesztette ki a Légierő és a Pentagon Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Hivatala (DARPA) megbízásából.
A zömök és farokrész nélküli, 10,8 méteres szárnyfesztávú, 8,2 méter hosszú X-45 többnyire lapos. A hajtómű a pilótafülke helyén található, itt csak egy levegő bevezető nyílás látható. A 3600 kilogrammos gépet úgy tervezték, hogy az 1400 kilogrammnyi irányított bombát szállíthasson, ezáltal kétszer hatékonyabb, mint egy tipikus ember repülte vadászgép.
Más robotrepülők, beleértve az Afganisztánban bevetett Predatort, szintén felfegyverezhetőek, ám eredetileg azokat kém-repülőgépnek tervezték. A Légierő tisztviselői ellenséges radarok és föld-levegő rakéta ütegek elleni támadások során kívánja bevetni az X-45-öt.
A legénységgel repülő gépekkel ellentétben az X-45 esetében nincs ember veszteség, viszont csak részben lesz önálló repülései során. Pilótája - aki akár több gépet is repülhet egyszerre - a földi bázis biztonságában marad. A gép 1200 kilométeres repülő tartománnyal rendelkezik és hangsebesség alatti tempóra képes. A próbarepülésen 14 percig tartózkodott a levegőben, 361 km/h sebességet és 2286 méteres magasságot ért el.
Egy gép költsége 10-15 millió dollárra rúg, ez körülbelül egyharmada egy új generációs vadászgép költségeinek, melyhez hozzájön a legénység kiképzési gyakorlata és a hadgyakorlati repülésekből adódó többlet is. Az X-45 évekig tárolható, mielőtt bevetnék. A következő verziója, az X-45B szimulált fegyverekkel is fel lesz szerelve, melyekkel már 2002-ben folytatják a teszteket.
A gép, az eddig épített két példányból az egyik sikeresen felszállt, repült és landolt szerdán, tette közzé a Boeing. Egy csütörtöki sajtótájékoztatón tárgyalták ki a repülést, mely a sugárhajtású gép repülési stabilitását és távirányító rendszerét hivatott tesztelni. A repülőt a Boeing Phantom Works műhelye fejlesztette ki a Légierő és a Pentagon Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Hivatala (DARPA) megbízásából.
A zömök és farokrész nélküli, 10,8 méteres szárnyfesztávú, 8,2 méter hosszú X-45 többnyire lapos. A hajtómű a pilótafülke helyén található, itt csak egy levegő bevezető nyílás látható. A 3600 kilogrammos gépet úgy tervezték, hogy az 1400 kilogrammnyi irányított bombát szállíthasson, ezáltal kétszer hatékonyabb, mint egy tipikus ember repülte vadászgép.
Más robotrepülők, beleértve az Afganisztánban bevetett Predatort, szintén felfegyverezhetőek, ám eredetileg azokat kém-repülőgépnek tervezték. A Légierő tisztviselői ellenséges radarok és föld-levegő rakéta ütegek elleni támadások során kívánja bevetni az X-45-öt.
A legénységgel repülő gépekkel ellentétben az X-45 esetében nincs ember veszteség, viszont csak részben lesz önálló repülései során. Pilótája - aki akár több gépet is repülhet egyszerre - a földi bázis biztonságában marad. A gép 1200 kilométeres repülő tartománnyal rendelkezik és hangsebesség alatti tempóra képes. A próbarepülésen 14 percig tartózkodott a levegőben, 361 km/h sebességet és 2286 méteres magasságot ért el.
Egy gép költsége 10-15 millió dollárra rúg, ez körülbelül egyharmada egy új generációs vadászgép költségeinek, melyhez hozzájön a legénység kiképzési gyakorlata és a hadgyakorlati repülésekből adódó többlet is. Az X-45 évekig tárolható, mielőtt bevetnék. A következő verziója, az X-45B szimulált fegyverekkel is fel lesz szerelve, melyekkel már 2002-ben folytatják a teszteket.