Hunter
Végleg földre kényszerül a Concorde
A világ egyetlen szuperszonikus utasszállító repülőgépe, a Concorde kivonásának bejelentése valószínűleg legalább két évtizedre a nagy sebességű légi utazás végét jelenti.
Azonban amikor a szuperszonikus légi utasszállítás végre újra visszatér, az úgynevezett scramjet a hangsebesség hétszeresével repítheti a gépet. A Concorde csúcssebessége a hangsebesség 2,2-szerese, 18.300 méteren óránkénti 2.160 kilométer. A Concorde történetének vége csütörtökön érkezett el, amikor üzemeltetői a British Airways és az Air France bejelentette: november végén a flottát örökre kivonják a szolgálatból. A luxusutazás iránti lényegesen csökkenő kereslet és a megnövekedett fenntartási követelmények tették üzemeltetését gazdaságtalanná.
A keresletet nagyban befolyásolta 2000 júliusa, amikor Párizstól nem messze egy Concorde lezuhant, a 113 utas és a legénység életét vesztette. A vizsgálatok szerint a kifutópályán maradt fémhulladék által szétszabdalt gumikerék darabjai megsértették az üzemanyagtartályt, ami berobbantotta a kerozint, és a gép pusztulását okozta. A járatok 2001 novemberében indulhattak újra, miután megerősítették a gép futóművét, üzemanyagtartályát és csővezetékeit.
Paul Jackson, a Jane's magazin repülőgépiparral foglalkozó szerkesztője szerint nem valószínű, hogy a szuperszonikus járatok 20 éven belül visszatérnek. Az amerikai, orosz, francia és japán repülési társaságok ilyen irányú kutatási projektjei a kilencvenes évek végén mind az irattárak mélyén kötöttek ki, melyek Jackson szerint 2010-nél hamarabb nem fognak előkerülni onnan. Attól számítva pedig újabb 8-10 év szükséges egy szuperszonikus repülőgép teljes fejlesztéséhez.
Rendkívül nagy feladat a Concorde utódjának megalkotása, nyilatkozott Jackson a New Scientist magazinnak. "Annyi idő telik el, mire a szuperszonikus szállítás újra beindul, hogy addigra már a légiutazás teljesen új fejezeteit fogjuk írni" - tette hozzá. Bill Junston, műszaki elemző szerint az utóbbi 30 évben, az aerodinamikában végbe ment drámai előrelépések lehetővé teszik a Concorde-nál sokkal hatékonyabb szuperszonikus utasszállító építését.
Az új generáció már a hiperszonikus sebességre képes hajtóműveken alapulhat. A scramjet - szuperszonikus égésű torlósugár hajtómű - az összesűrített levegőt hihetetlen sebességen keveri az üzemanyaggal, ami elméletben a hangsebesség többszörösén teszi lehetővé az utazást. Több elgondolást jelenlegi is tesztel a NASA, a brit Qinetiq és Ausztráliában a Queenslandi Egyetem. "Két óra az eddigi London New York távolság helyett egy London Sydney távolság megtételét jelentené" - mondta Junston. Mindazonáltal még csak pár hajtóműteszten vannak túl a fejlesztők, ráadásul egy hiperszonikus utasszállítót sokkal különlegesebb anyagokból kell megépíteni, ami ellenáll a hatalmas hőnek.
Azonban amikor a szuperszonikus légi utasszállítás végre újra visszatér, az úgynevezett scramjet a hangsebesség hétszeresével repítheti a gépet. A Concorde csúcssebessége a hangsebesség 2,2-szerese, 18.300 méteren óránkénti 2.160 kilométer. A Concorde történetének vége csütörtökön érkezett el, amikor üzemeltetői a British Airways és az Air France bejelentette: november végén a flottát örökre kivonják a szolgálatból. A luxusutazás iránti lényegesen csökkenő kereslet és a megnövekedett fenntartási követelmények tették üzemeltetését gazdaságtalanná.
A keresletet nagyban befolyásolta 2000 júliusa, amikor Párizstól nem messze egy Concorde lezuhant, a 113 utas és a legénység életét vesztette. A vizsgálatok szerint a kifutópályán maradt fémhulladék által szétszabdalt gumikerék darabjai megsértették az üzemanyagtartályt, ami berobbantotta a kerozint, és a gép pusztulását okozta. A járatok 2001 novemberében indulhattak újra, miután megerősítették a gép futóművét, üzemanyagtartályát és csővezetékeit.
Paul Jackson, a Jane's magazin repülőgépiparral foglalkozó szerkesztője szerint nem valószínű, hogy a szuperszonikus járatok 20 éven belül visszatérnek. Az amerikai, orosz, francia és japán repülési társaságok ilyen irányú kutatási projektjei a kilencvenes évek végén mind az irattárak mélyén kötöttek ki, melyek Jackson szerint 2010-nél hamarabb nem fognak előkerülni onnan. Attól számítva pedig újabb 8-10 év szükséges egy szuperszonikus repülőgép teljes fejlesztéséhez.
Rendkívül nagy feladat a Concorde utódjának megalkotása, nyilatkozott Jackson a New Scientist magazinnak. "Annyi idő telik el, mire a szuperszonikus szállítás újra beindul, hogy addigra már a légiutazás teljesen új fejezeteit fogjuk írni" - tette hozzá. Bill Junston, műszaki elemző szerint az utóbbi 30 évben, az aerodinamikában végbe ment drámai előrelépések lehetővé teszik a Concorde-nál sokkal hatékonyabb szuperszonikus utasszállító építését.
Az új generáció már a hiperszonikus sebességre képes hajtóműveken alapulhat. A scramjet - szuperszonikus égésű torlósugár hajtómű - az összesűrített levegőt hihetetlen sebességen keveri az üzemanyaggal, ami elméletben a hangsebesség többszörösén teszi lehetővé az utazást. Több elgondolást jelenlegi is tesztel a NASA, a brit Qinetiq és Ausztráliában a Queenslandi Egyetem. "Két óra az eddigi London New York távolság helyett egy London Sydney távolság megtételét jelentené" - mondta Junston. Mindazonáltal még csak pár hajtóműteszten vannak túl a fejlesztők, ráadásul egy hiperszonikus utasszállítót sokkal különlegesebb anyagokból kell megépíteni, ami ellenáll a hatalmas hőnek.