SG.hu
Kudarc a Starship rakéta újabb felszállása

A SpaceX Starship rakétája kedden Texasból indult az űrbe, de a repülés felénél irányíthatatlanná vált, anélkül, hogy elérte volna a legfontosabb tesztelési célokat, újabb mérnöki akadályokat támasztva Elon Musk vezérigazgató egyre viharosabb marsi rakétaprogramjában. A Starship célja a SpaceX Falcon 9 rakétájának, mint a vállalat kereskedelmi célú kilövési üzletága munkagépének felváltása, amely már most is a világ legtöbb műholdját és egyéb hasznos terhet juttat alacsony Föld körüli pályára.
A 122 méter magas Starship rakétarendszer Musk azon céljának a magja, hogy embereket küldjön a Marsra. A rakéta a a SpaceX texasi Starbase indítóállásáról emelkedett a magasba, és sikeresen elhagyta azt a pontot, ahol az év elején két korábbi kísérlet során is felrobbant, törmelékeket küldve a karibi szigetek fölé, több tucatnyi utasszállító repülőgépet kényszerítve irányváltásra. A mostani indítás a Starship kilencedik tesztküldetése volt a 2023. áprilisi első kísérlet óta. A második fokozatot egy korábban már felhasznált hordozórakéta tetejére rakták - ez volt a hordozórakéta újrafelhasználhatóságának első ilyen jellegű demonstrációja. A SpaceX azonban süllyedés közben elvesztette a kapcsolatot a 75 méteres alsó hordozórakétával, és az a tengerbe zuhant ahelyett, hogy az végrehajtotta volna a vállalat által tervezett ellenőrzött leereszkedést.
A Starship eközben folytatta útját a szuborbitális űrbe, de nagyjából 30 perccel a küldetés után kontrollálatlanul pörögni kezdett. A tévelygő pörgés azután következett be, hogy a SpaceX lemondott arról, hogy az űrbe jutassák a rajta lévő nyolc Starlink-műholdat, mert a rakéta "Pez" cukorkaadagoló-szerű mechanizmusa nem működött a terveknek megfelelően. "Nem állunk túl jól a mai napra kitűzött pályára állítási céljainkkal" - ismerte el Dan Huot, a SpaceX műsorvezetője a vállalat élő közvetítésében. Néhány órával a kilövés előtt Musk azt mondta Tim Doddnak, az „Everyday Astronaut” podcast műsorvezetőjének, hogy „messze a legfontosabb dolog” a tesztrepülés visszatérési része. Az űrhajó alján lévő hővédelem több variációt is tartalmazott, hogy kiderüljön, mi működhet a legjobban. "Minden a csempékről szól” - mondta Musk. Mivel az űrhajó ekkor már pörgött, ezeket az adatokat nem sikerült begyűjteni, és a következő repülésen újra meg kell majd kísérelni a teszteket.
Musk a tervek szerint a tesztrepülést követően a Starbase-ről tartott beszédében - amelyet a "The Road to Making Life Multiplanetary" (Út a multiplanetáris élet felé) című livestream előadásként hirdettek meg - az űrkutatási ambícióiról tartott volna beszámolót. Órákkal később még mindig nem tartotta meg a beszédet, és semmi jele nem volt annak, hogy ezt szándékában állna megtenni. Az X-re viszont posztolt: a Starship egyik hajtóművének űrben történő tervezett leállítását dicsérte, amit már egyébként a tavalyi tesztrepülések során is elértek. Közlése szerint a Starship elsődleges üzemanyagtartályának szivárgása vezetett az irányítás elvesztéséhez. "Sok jó adatot kell átnézni" - mondta. "A következő 3 repülés indítási gyakorisága gyorsabb lesz, körülbelül 3-4 hetente 1 repülés".
A SpaceX elmondta, hogy az idén repült Starship modellek jelentős tervezési módosításokat tartalmaznak a korábbi prototípusokhoz képest, mivel a vállalat több ezer alkalmazottja dolgozik egy olyan többcélú rakéta megépítésén, amely képes műholdak nagy tömegeit az űrbe juttatni, embereket visszahozni a Holdra, és végül űrhajósokat a Marsra szállítani. A legutóbbi kudarcok azt jelzik, hogy a SpaceX küzd a Starship több milliárd dolláros fejlesztésének egy bonyolult fejezetével. A vállalat mérnöki kultúrája azonban, amelyet széles körben kockázatvállalóbbnak tartanak, mint az űrkutatási ipar több, már befutott szereplőjét, olyan tesztelési stratégiára épül, amely az űrhajókat a meghibásodásig juttatja, majd gyakori ismétlésekkel finomítja a fejlesztéseket.
A Starship keddre tervezett útja egy majdnem teljes Föld körüli pályát tartalmazott volna. A cél az lett volna, hogy az Indiai-óceánba való ellenőrzött lezuhanás után kipróbálják a hőpajzs lapkáinak új kialakítását és a Föld légkörébe való visszatérés és leereszkedés irányítására szolgáló átdolgozott szárnyakat. A korai pusztulás azonban, amely egy kelet felé tartó tűzgolyóként jelent meg az éjszakai égbolton Afrika déli része felett, újabb szünetet jelent Musk gyors fejlesztési céljaiban egy olyan rakéta esetében, amely központi szerepet fog játszani az amerikai űrprogramban. A NASA azt tervezi, hogy a rakétával 2027-ben embereket juttat a Holdra, bár ez a holdprogram zűrzavarral néz szembe, mert Musk inkább a Marsra összpontosítana, és a milliárdosnak köztudottan nagy befolyása van Donald Trump amerikai elnök kormányára.
A szövetségi szabályozó hatóságok négy nappal ezelőtt adták meg a SpaceX engedélyét a Starship legutóbbi repülési kísérletéhez, lezárva ezzel a legutóbbi balesetek vizsgálatát, amely közel két hónapra földre kényszerítette a Starshipet. Az utolsó két tesztrepülés - januárban és márciusban - pillanatokkal a felszállás után szakadt félbe, mivel a járművek darabokra robbantak, törmeléket zúdítva a Karib-tenger egyes részeire és megzavarva számos kereskedelmi légitársaság járatát a térségben. A Szövetségi Légügyi Hivatal a keddi indításhoz kiterjesztette a törmelékveszélyes zónákat az indítási útvonal körül.
A korábbi egymás utáni kudarcok olyan korai tesztrepülési fázisokban történtek, amelyeket a SpaceX korábban könnyedén teljesített. Ez markáns visszaesése egy olyan programnak, amelyet Musk - aki 2002-ben alapította a rakétatársaságot - idén igyekezett felgyorsítani. A világ leggazdagabb magánszemélye és Donald Trump amerikai elnök egyik legfontosabb támogatója különösen vágyott a sikerre, miután az elmúlt napokban megfogadta, hogy a nemzeti politikába való viharos betörése és a kormányzati bürokrácia csökkentésére tett kísérletei után újra különböző üzleti vállalkozásaira, köztük a SpaceX-re összpontosítja figyelmét.
Musk gyakran irreális ütemterveket állít fel, és a Starship fejlesztése lassabban haladt, mint ahogy azt ígérte. A Doddal folytatott beszélgetése során Musk "objektíve gyengének” nevezte a Trump elnök első kormányzása idején létrehozott Artemis program céljait. "Vagy bázist kellene építenünk a Holdon, vagy embereket kellene küldenünk a Marsra” - mondta Musk. Marsra vonatkozó céljai részeként Elon Musk azt mondta, hogy a vállalat jövőre körülbelül öt űrhajót küldene oda - űrhajósok nélkül, de az elektromos autógyártó cége, a Tesla által épített Optimus robotokkal. Mind a Holdra, mind a Marsra vonatkozó tervek olyan jelentős előrelépéseket igényelnek, amelyeket még nem próbáltak ki, beleértve a többszöri, gyors egymásutánban történő indítást és a hajtóanyagok átvitelét egyik Starshipről a másikra.
A 122 méter magas Starship rakétarendszer Musk azon céljának a magja, hogy embereket küldjön a Marsra. A rakéta a a SpaceX texasi Starbase indítóállásáról emelkedett a magasba, és sikeresen elhagyta azt a pontot, ahol az év elején két korábbi kísérlet során is felrobbant, törmelékeket küldve a karibi szigetek fölé, több tucatnyi utasszállító repülőgépet kényszerítve irányváltásra. A mostani indítás a Starship kilencedik tesztküldetése volt a 2023. áprilisi első kísérlet óta. A második fokozatot egy korábban már felhasznált hordozórakéta tetejére rakták - ez volt a hordozórakéta újrafelhasználhatóságának első ilyen jellegű demonstrációja. A SpaceX azonban süllyedés közben elvesztette a kapcsolatot a 75 méteres alsó hordozórakétával, és az a tengerbe zuhant ahelyett, hogy az végrehajtotta volna a vállalat által tervezett ellenőrzött leereszkedést.
A Starship eközben folytatta útját a szuborbitális űrbe, de nagyjából 30 perccel a küldetés után kontrollálatlanul pörögni kezdett. A tévelygő pörgés azután következett be, hogy a SpaceX lemondott arról, hogy az űrbe jutassák a rajta lévő nyolc Starlink-műholdat, mert a rakéta "Pez" cukorkaadagoló-szerű mechanizmusa nem működött a terveknek megfelelően. "Nem állunk túl jól a mai napra kitűzött pályára állítási céljainkkal" - ismerte el Dan Huot, a SpaceX műsorvezetője a vállalat élő közvetítésében. Néhány órával a kilövés előtt Musk azt mondta Tim Doddnak, az „Everyday Astronaut” podcast műsorvezetőjének, hogy „messze a legfontosabb dolog” a tesztrepülés visszatérési része. Az űrhajó alján lévő hővédelem több variációt is tartalmazott, hogy kiderüljön, mi működhet a legjobban. "Minden a csempékről szól” - mondta Musk. Mivel az űrhajó ekkor már pörgött, ezeket az adatokat nem sikerült begyűjteni, és a következő repülésen újra meg kell majd kísérelni a teszteket.
Got to catch up with @elonmusk for a few minutes before today's launch! We were going to chat after today's speech, but unfortunately that changed, but, always happy to talk rockets!!! Join our Flight 9 coverage in 15 minutes!! Best of luck today @SpaceX!!! pic.twitter.com/KJNEtiyJ2d
— Everyday Astronaut (@Erdayastronaut) May 27, 2025
Musk a tervek szerint a tesztrepülést követően a Starbase-ről tartott beszédében - amelyet a "The Road to Making Life Multiplanetary" (Út a multiplanetáris élet felé) című livestream előadásként hirdettek meg - az űrkutatási ambícióiról tartott volna beszámolót. Órákkal később még mindig nem tartotta meg a beszédet, és semmi jele nem volt annak, hogy ezt szándékában állna megtenni. Az X-re viszont posztolt: a Starship egyik hajtóművének űrben történő tervezett leállítását dicsérte, amit már egyébként a tavalyi tesztrepülések során is elértek. Közlése szerint a Starship elsődleges üzemanyagtartályának szivárgása vezetett az irányítás elvesztéséhez. "Sok jó adatot kell átnézni" - mondta. "A következő 3 repülés indítási gyakorisága gyorsabb lesz, körülbelül 3-4 hetente 1 repülés".
Starship made it to the scheduled ship engine cutoff, so big improvement over last flight! Also, no significant loss of heat shield tiles during ascent.
— Elon Musk (@elonmusk) May 28, 2025
Leaks caused loss of main tank pressure during the coast and re-entry phase. Lot of good data to review.
Launch cadence for…
A SpaceX elmondta, hogy az idén repült Starship modellek jelentős tervezési módosításokat tartalmaznak a korábbi prototípusokhoz képest, mivel a vállalat több ezer alkalmazottja dolgozik egy olyan többcélú rakéta megépítésén, amely képes műholdak nagy tömegeit az űrbe juttatni, embereket visszahozni a Holdra, és végül űrhajósokat a Marsra szállítani. A legutóbbi kudarcok azt jelzik, hogy a SpaceX küzd a Starship több milliárd dolláros fejlesztésének egy bonyolult fejezetével. A vállalat mérnöki kultúrája azonban, amelyet széles körben kockázatvállalóbbnak tartanak, mint az űrkutatási ipar több, már befutott szereplőjét, olyan tesztelési stratégiára épül, amely az űrhajókat a meghibásodásig juttatja, majd gyakori ismétlésekkel finomítja a fejlesztéseket.

A Starship keddre tervezett útja egy majdnem teljes Föld körüli pályát tartalmazott volna. A cél az lett volna, hogy az Indiai-óceánba való ellenőrzött lezuhanás után kipróbálják a hőpajzs lapkáinak új kialakítását és a Föld légkörébe való visszatérés és leereszkedés irányítására szolgáló átdolgozott szárnyakat. A korai pusztulás azonban, amely egy kelet felé tartó tűzgolyóként jelent meg az éjszakai égbolton Afrika déli része felett, újabb szünetet jelent Musk gyors fejlesztési céljaiban egy olyan rakéta esetében, amely központi szerepet fog játszani az amerikai űrprogramban. A NASA azt tervezi, hogy a rakétával 2027-ben embereket juttat a Holdra, bár ez a holdprogram zűrzavarral néz szembe, mert Musk inkább a Marsra összpontosítana, és a milliárdosnak köztudottan nagy befolyása van Donald Trump amerikai elnök kormányára.
A szövetségi szabályozó hatóságok négy nappal ezelőtt adták meg a SpaceX engedélyét a Starship legutóbbi repülési kísérletéhez, lezárva ezzel a legutóbbi balesetek vizsgálatát, amely közel két hónapra földre kényszerítette a Starshipet. Az utolsó két tesztrepülés - januárban és márciusban - pillanatokkal a felszállás után szakadt félbe, mivel a járművek darabokra robbantak, törmeléket zúdítva a Karib-tenger egyes részeire és megzavarva számos kereskedelmi légitársaság járatát a térségben. A Szövetségi Légügyi Hivatal a keddi indításhoz kiterjesztette a törmelékveszélyes zónákat az indítási útvonal körül.

A korábbi egymás utáni kudarcok olyan korai tesztrepülési fázisokban történtek, amelyeket a SpaceX korábban könnyedén teljesített. Ez markáns visszaesése egy olyan programnak, amelyet Musk - aki 2002-ben alapította a rakétatársaságot - idén igyekezett felgyorsítani. A világ leggazdagabb magánszemélye és Donald Trump amerikai elnök egyik legfontosabb támogatója különösen vágyott a sikerre, miután az elmúlt napokban megfogadta, hogy a nemzeti politikába való viharos betörése és a kormányzati bürokrácia csökkentésére tett kísérletei után újra különböző üzleti vállalkozásaira, köztük a SpaceX-re összpontosítja figyelmét.
Musk gyakran irreális ütemterveket állít fel, és a Starship fejlesztése lassabban haladt, mint ahogy azt ígérte. A Doddal folytatott beszélgetése során Musk "objektíve gyengének” nevezte a Trump elnök első kormányzása idején létrehozott Artemis program céljait. "Vagy bázist kellene építenünk a Holdon, vagy embereket kellene küldenünk a Marsra” - mondta Musk. Marsra vonatkozó céljai részeként Elon Musk azt mondta, hogy a vállalat jövőre körülbelül öt űrhajót küldene oda - űrhajósok nélkül, de az elektromos autógyártó cége, a Tesla által épített Optimus robotokkal. Mind a Holdra, mind a Marsra vonatkozó tervek olyan jelentős előrelépéseket igényelnek, amelyeket még nem próbáltak ki, beleértve a többszöri, gyors egymásutánban történő indítást és a hajtóanyagok átvitelét egyik Starshipről a másikra.