SG.hu
Fellövés után felrobbant a Starship

Néhány pillanatig a SpaceX tisztviselői, akik a vállalat élő internetes közvetítésében tárgyaltak a kilövésről, bizonytalanok voltak a tesztrepülés kimenetelét illetően. Perceken belül azonban a Turks- és Caicos-szigetek, Haiti, a Dominikai Köztársaság és Puerto Rico lakói és turistái egymással versengve töltöttek fel olyan videókat, amelyeken a Starship várható repülési folyosója mentén a légkörbe hulló törmelékzápor látható. A videók megerősítették, hogy a rakéta felső fokozata szétesett az űrben, vagy a SpaceX kifejezéssel élve "gyors, nem tervezett szétválás” történt. A vállalat terve egyébként az volt, hogy az űrhajó megkerüli a fél világot, és több mint egy óra repülés után az Indiai-óceánba csobban.
A rakéta fedélzetén nem voltak emberek vagy műholdak. A tesztrepülés a 123,1 méter magas Super Heavy hordozórakéta és a Starship felső fokozat indításával kezdődött a texasi öböl partjáról 16:37-kor CST (magyar idő szerint 23:37-kor). A világ legnagyobb és legerősebb hordozórakétája a NASA Apollo-korszakbeli Saturn V rakétájának több mint kétszeres tolóerejével vált le a startállásról. Kelet felé tartva 33 metánhajtóanyaggal működő Raptor gyorsító hajtóműve több mint két és fél percig működött, hogy a Starshipet az űr pereme felé repítse.
Just saw the most insane #spacedebris #meteorshower right now in Turks and Caicos ?@elonmusk? what is it?? pic.twitter.com/a7f4MbEB8Q
— Dean Olson (@deankolson87) January 16, 2025
A gyorsító hajtóművek a terv szerint leálltak, majd pillanatokkal később a Starship felső fokozatának hat Raptor hajtóműve is begyulladt. A Super Heavy gyorsítórakéta levált a rakétáról, hogy magától visszarepüljön a kilövőhelyre. Alig hét perccel a felszállás után a gyorsítórakéta visszatért az indítóálláshoz, hogy a torony két mechanikus karja a levegőben elkapja, megismételve a SpaceX októberben végrehajtott bravúrját. A felső fokozat eközben úgy tűnt, hogy normálisan repül, amíg a SpaceX internetes közvetítésében látható telemetriai kijelző azt nem jelezte, hogy az űrhajó hat hajtóművének egyike több mint hét perccel a felszállás után leállt. Ezután a kijelző további hajtóművek leállását mutatta, és az adatfolyam lefagyott.
A SpaceX honlapján csütörtök este (azaz ma reggel) közzétett frissítésben a tisztviselők azt írták, hogy a földi csapatok körülbelül nyolc és fél perccel a repülés után elvesztették a kapcsolatot az űrhajóval. Ekkor a SpaceX élő videostreamjének információi szerint a jármű körülbelül 21 317 kilométer/órás sebességgel haladt, körülbelül 146 kilométeres magasságban. "A kezdeti adatok szerint tűz keletkezett a hajó hátsó részében, ami gyors, nem tervezett leváláshoz vezetett. A törmelék az előre meghatározott veszélyességi területeken belül az Atlanti-óceánba hullott” - írták a SpaceX illetékesei a frissítésben.
Mechazilla has caught the Super Heavy booster! pic.twitter.com/aq91TloYzY
— SpaceX (@SpaceX) January 16, 2025
A lezuhanó törmelék miatt a légiforgalmi irányítók a Karib-tenger és az Atlanti-óceán fölött átirányították a kereskedelmi járatokat a Szövetségi Légügyi Hivatal szerint. A légiforgalmi irányítóknak lehetőségük van arra, hogy "törmelékre reagáló területet” aktiváljanak, ha egy űrhajó olyan rendellenességet szenved, amelynek során a törmelék a légi járművek meghatározott zárt veszélyzónáin kívül esik, ahol az FAA előre értesíti a pilótákat az űrszemét újbóli behatolásának kockázatáról. A törmelékre reagáló terület aktiválása „lehetővé teszi az FAA számára, hogy a légi járműveket a terület elhagyására utasítsa, és megakadályozza mások belépését” - áll a közleményben.
Az FAA ezt tette csütörtök este. A légiforgalmi irányítók több mint egy órára lezárták a Turks- és Caicos-szigetek, a Dominikai Köztársaság és Puerto Rico közötti légtér egy részét a kereskedelmi légi forgalom előtt, ami miatt egyes utasszállító légitársaságok járatai várakozó pályára álltak, visszatértek indulási repülőterükre, alternatív repülőtereken szálltak le, vagy elhalasztották a felszállásukat. A járatkövető oldalak és alkalmazások mutatják a légi közlekedésre gyakorolt hatások mértékét. A Miami Nemzetközi Repülőtér és a Fort Lauderdale-i Nemzetközi Repülőtér - mindkettő a Karib-tengerre tartó és onnan induló járatok csomópontja - az FAA honlapja szerint „rakétaindítási anomália” miatt rövid késésekről számolt be.
A Turks- és Caicos-szigeteken élő lakosok és turisták által rögzített videók némelyikén úgy tűnt, hogy szinte közvetlenül a fejük fölött húznak csíkokat a tüzes törmelékdarabok. A videókon megszólaló emberek közül sokan nem tudták, mit látnak, de a közösségi médiában az űrrajongók gyorsan azonosították a látvány forrását.
Elon Musk, a SpaceX alapítója és vezérigazgatója az X-en azt írta, hogy az adatokból származó első jelek arra utalnak, hogy a Starship hajtóművének tűzfala feletti üregben hajtóanyagszivárgás történt. A szivárgás elég nagy volt ahhoz, hogy az űrhajó szellőzőkapacitását meghaladó nyomás alakuljon ki. "Amellett, hogy nyilvánvalóan kétszeresen is ellenőrizzük a szivárgást, tűzgátlót fogunk hozzáadni ahhoz a területhez, és valószínűleg növelni fogjuk a szellőzőnyílás méretét” - írta Musk. "Egyelőre semmi sem indokolja, hogy a következő indítást a jövő hónapnál későbbre toljuk”.
Preliminary indication is that we had an oxygen/fuel leak in the cavity above the ship engine firewall that was large enough to build pressure in excess of the vent capacity.
— Elon Musk (@elonmusk) January 17, 2025
Apart from obviously double-checking for leaks, we will add fire suppression to that volume and…
A 2025-ös évhez közeledve a SpaceX tisztviselői azt remélték, hogy idén akár 25 Starship tesztrepülést is indítanak, hogy új konstrukciókkal kísérletezzenek, megkíséreljék a Starship pályáról való visszahozatalát, és demonstrálják a pályára állítást, amely képesség kritikus fontosságú a NASA és a SpaceX azon tervei szempontjából, hogy még ebben az évtizedben űrhajósokat szállítsanak a Holdra. A SpaceX úgy tervezte a Starshipet, hogy teljesen újrafelhasználható legyen, és több mint 100 tonna rakományt tudjon alacsony Föld körüli pályára juttatni. Az űrhajó jövőbeli változatai alkalmasak lesznek a Holdra és a Marsra való utazásra.
A NASA két szerződést is kötött a SpaceX-szel a Starship egy olyan verziójának kifejlesztésére, amely az ügynökség Artemis holdprogramja számára emberes leszállóegységként szolgálna, és Musk a Starshipet központi szerepet szán a vörös bolygón való emberi település létrehozására vonatkozó elképzelésének megvalósításában. A NASA hivatalos nyilvános menetrendje szerint 2027-ben a személyzet leszállását tervezik a Hold déli pólusánál, a magánfejlesztésű Starshipet használva az ügynökség kormány által irányított Space Launch System rakéta és az Orion legénységi kapszula mellett. A járművek együttesen szállítják majd az űrhajósokat a Földről a Holdra, majd a holdfelszínre és vissza az űrbe, végül pedig vissza a Földre.
Ez a menetrend azonban attól függ, hogy a Starship készen áll-e az emberek fogadására, hogy rendelkezésre állnak-e az új holdi űrruhák, valamint hogy milyen állapotban van az SLS rakéta és az Orion űrhajó, amelyek mindkettője hosszas késedelmet szenvedett. A következő Trump-kormányzat várhatóan újraértékeli az Artemis-program felépítését, hogy eldöntse, a NASA tud-e gyorsabban és olcsóbban embereket juttatni a Holdra. Lehetséges, hogy a SpaceX Starship és más kereskedelmi rakéták jelentősebb szerepet kapnak.
Ha már a jövő hónapban újra repülhet a Starship, akkor lehetséges, hogy a vállalat megőrizheti a programmal kapcsolatos idei céljait. A SpaceX nem szűkölködik indításra kész vagy majdnem indításra kész egységekben. Több Starship és Super Heavy hordozórakéta előkészítése folyik a jövőbeli tesztrepülésekhez a vállalat Starbase indítóközpontjában, a texasi Brownsville közelében. A kilövési üzletágban azonban gyakran csúsznak a menetrendek, és az FAA a SpaceX hivatalos balesetvizsgálatának befejezéséig a Starshipet is leállíthatja. A szövetségi szabályozó hatóság felelős a kereskedelmi célú űrindítások közbiztonságáért. Egy szóvivő csütörtökön késő este azt mondta, hogy az FAA vizsgálja a Starship rendellenességét, és közleményt ad ki, amint a tisztviselők többet tudnak.
A csütörtöki tesztrepülést követő órákban Musk a közösségi médiafelületén több videót is megosztott és kommentált, amelyeken a Starship törmelékei visszatérnek a Földre. A SpaceX már régóta tanulási lehetőségként tekint a kudarcokra, és a vállalat kultúrája a tervek gyors iterációjára épül - építs, tesztelj, törj, javíts. A mostani indítással debütált a Starship fejlettebb, kissé magasabb változata, az úgynevezett Version 2 vagy Block 2, nagyobb hajtóanyagtartályokkal, új avionikai rendszerrel és áttervezett tápvezetékekkel, amelyek metán és folyékony oxigén hajtóanyagokat juttatnak az űrhajó hat Raptor hajtóművéhez. A SpaceX illetékesei nem közölték, hogy ezek közül a változtatások közül bármelyik okozhatta-e a csütörtöki indításkor fellépő problémát.
A SpaceX illetékesei többször és gondosan meghatározták az elvárásokat minden egyes Starship tesztrepüléssel kapcsolatban. Rutinszerűen kísérleti egységként hivatkoznak a rakétára, és kiemelik, hogy küldetéseinek elsődleges célja, hogy adatokat gyűjtsenek a jármű teljesítményéről. Mi működik, és mi nem működik? A csütörtöki tesztrepülés mégis egyértelmű csalódás a SpaceX számára. Ez volt a SpaceX hatalmas rakétájának hetedik tesztrepülése, és a Starship 2023 novemberében végrehajtott második repülése óta ez volt az első alkalom, amikor nem sikerült befejeznie az indítási sorozatot. Eddig a SpaceX folyamatosan haladt előre, és a Starship minden egyes repülése több mérföldkövet ért el, mint az előző.
Az első, 2023. áprilisi repülésen alig több mint két perccel a felszállás után elvesztették az irányítást, és a hordozórakéta 33 hajtóművének Földet megrengető ereje összetörte az indítóállás alatti betonalapzatot. Hét hónappal később, a második repülésen a rakéta nyolc percig bírta, mielőtt meghibásodott. Ezen a küldetésen a Starship a repülés nagyjából ugyanazon a pontján, közvetlenül a jármű hat metánhajtóanyaggal működő Raptor hajtóművének lekapcsolása előtt hibásodott meg. Akkoriban egy maroknyi, a Florida Keysről és Puerto Ricóról származó fotó és kép mutatta a törmelékeket az égen, miután a Starship aktiválta önmegsemmisítő mechanizmusát egy fedélzeti tűz miatt, amelyet a folyékony oxigénhajtóanyag kiürülése okozott.
A tavaly márciusi harmadik Starship tesztrepülés során az űrhajó elérte a tervezett pályát és megkerülte a fél világot, mielőtt a légkörbe való visszatérés perzselő hőségének áldozatául esett. Júniusban a negyedik tesztrepülés a rakéta Super Heavy hordozórakétájának a Mexikói-öbölbe, a Starshipnek pedig az Indiai-óceánba való ellenőrzött lezuhanásával ért véget. Októberben aztán a SpaceX első ízben fogta be a Super Heavy hordozórakétát a kilövőálláson mechanikus karok segítségével, bizonyítva a vállalat merész megközelítését a rakéta visszanyerésére és újrafelhasználására. Ezen az ötödik tesztrepülésen a SpaceX módosította az űrhajó hőpajzsát, hogy jobban bírja a visszatérés forró hőmérsékletét, és a jármű ismét elérte célját, és lezuhant az Indiai-óceánba.
Legutóbb a november 19-i 6. repülésen mutatták be először, hogy az űrhajó képes újraindítani a Raptor hajtóműveit az űrben, ami ismét egy tervezett lezuhanással zárult. A 7. repüléssel a SpaceX azt remélte, hogy további változtatásokat tesztelhet a Starshipet a visszatérés akár 1430 Celsius-fok hőmérsékletétől védő hővédő pajzson. Musk a hőpajzsot jelölte meg a program egyik legnehezebb kihívásaként, amely még mindig megoldandó probléma. Ahhoz, hogy a SpaceX elérje azt az ambícióját, hogy az űrhajó gyorsan újrahasznosítható legyen, minimális vagy semmilyen felújítással a repülések között, a hőpajzsnak rugalmasnak és tartósnak kell lennie.
Starship experienced a rapid unscheduled disassembly during its ascent burn. Teams will continue to review data from today's flight test to better understand root cause.
— SpaceX (@SpaceX) January 16, 2025
With a test like this, success comes from what we learn, and today’s flight will help us improve Starship’s…
Míg a Starship három korábbi tesztrepülésekor mindhárom esetben finoman csapódott a tengerbe, a fedélzeti kamerák felvételei azt mutatták, hogy a hajó hőelnyelő kerámialapjainak egy része a visszatérés során levált a járműről. A 7. repülés további változtatásai közé tartozott egy új, kúpos szélű kialakítás, ahol a csempe a hajó rozsdamentes acél burkolatával találkozik, valamint többféle fémcsempe - köztük egy aktív hűtéssel ellátott - alkalmazása az alternatív hővédő anyagok tesztelésére.
A SpaceX a jövőbeli repülések során a Starshipnek a kilövőtoronyba való visszahúzásához használt új szerelvények hőteljesítményét is tesztelni akarta. A mérnökök arra is kíváncsiak voltak, hogyan működnek a Starship orrának közelében lévő újratervezett szárnyak a Földre való visszatérés során. Amint pedig a hajó elérte az űrt, a SpaceX 10 darab következő generációs Starlink internet-műhold makettet akart felengedni, hogy először tesztelhessék a hajó hasznos teherelhelyezési mechanizmusát.
Mindezekre a célokra most a 8. repülésig várni kell. A mostani kilövésre készülve Musk azt remélte, hogy a SpaceX Super Heavy hordozórakétájának visszaszerzéséhez hasonlóan már a következő tesztrepülésen megkísérli majd befogni a Starship felső fokozatát. "Mint mindig, a siker abból származik, amit tanulunk. Ez a repülési teszt segíteni fog nekünk abban, hogy javítsuk a Starship megbízhatóságát, ahogy a SpaceX arra törekszik, hogy az életet multiplanetárissá tegye” - közölte a SpaceX. "Az adatok vizsgálata már folyamatban van, keressük a kiváltó okokat. Az FAA-val összehangoltan alapos vizsgálatot fogunk végezni, és korrekciós intézkedéseket fogunk végrehajtani, hogy a jövőbeni Starship repülési teszteken javításokat hajtsunk végre.”