SG.hu
Musk annyi űrhajót akar építeni, ahány 737-es repülőt a Boeing gyárt
Nem titok, hogy Elon Musknak nagy ambíciói vannak a SpaceX Starship megajárművével. Ez az a jármű, amely Musk szerint - rengeteg permutációval és fejlesztéssel - rakományt és embereket fog szállítani a Naprendszerben, hogy település jöjjön létre a Marson, így az emberiség több bolygón élő fajjá válik, és megvalósul a milliárdos régi álma. Persze ez még messze van. A SpaceX még mindig azon dolgozik, hogy a Starshipet pályára vagy annak közelébe juttassa, ami idén megvalósíthatónak tűnik. Ezután a vállalat megkezdi Starlink műholdak felbocsátását vele, miközben teszteli az űrben történő üzemanyag-utántöltés technológiáját, amely ahhoz szükséges, hogy a Starshipből emberes holdraszállót készítsen a NASA számára.
A SpaceX dél-texasi csapata halad a harmadik Starship tesztrepülés felé. December 20-án a következő tesztrepülésen bevetni tervezett felső fokozat Raptor hajtóműveinek próbakilövését hajtották végre a texasi öböl partján található Starbase indítóállásról. Kilenc nappal később a 33 hajtóműves Super Heavy hordozórakéta saját statikus tűzpróbája jött, majd ugyanezen a napon a SpaceX ismét begyújtotta a Starship felső fokozatát a kilövőállás melletti próbapadon. Miután ezek a mérföldkövek teljesültek, a földi csapatok visszagurították a hordozórakétát a hangárba a repülés előtti utolsó ellenőrzésekre és átkonfigurálásra.
A SpaceX hetekre lehet attól, hogy mindkét jármű repülésre kész legyen, de a vállalat még nem adott ki friss információkat az előző, novemberi Starship tesztrepülés tanulságairól. Az a repülés nagyrészt sikeres volt, a Super Heavy hordozórakéta 33 hajtóműve a jelek szerint hibátlanul teljesített a kilövés során. A Starship felső fokozata elérte a világűrt, majd a Mexikói-öböl fölött önmegsemmisítést hajtott végre. A hordozórakéta visszahozta magát a Földre, hogy ellenőrzött módon a tengerbe zuhanjon.
A felső fokozat egyetlen Raptor hajtóművének tesztje
A vállalat mérnökei meg akarják érteni és ki akarják javítani a problémákat, bármi is okozta azokat. A Szövetségi Légügyi Hivatalnak ezután jóvá kell hagynia a SpaceX legutóbbi Starship-repüléssel kapcsolatos vizsgálatát, mielőtt új kereskedelmi indítási engedélyt adna ki. Amikor újra repül, a Starship megpróbálja majd elérni az orbitális sebességhez közeli sebességet, ami elegendő ahhoz, hogy a Föld nagy részét megkerülje, mielőtt Hawaii közelében újra belépne a légkörbe. A visszatérés során a Starship hőpajzslemezeinek ellenőrzése fontos kötelező feladat lesz a SpaceX számára, de a Starshipnek előbb teljes sikerrel kell teljesíteni a kilövést. Ez csak a kezdet a magánfinanszírozású Starship program számára.
Musk korábban azt mondta, hogy a SpaceX-nek 1000 Starshipre lehet szüksége ahhoz, hogy rendszeres oda-vissza repüléseket tegyen lehetővé a Föld és a Mars között, és a SpaceX-nek hetente egyet kellene megépítenie. Az X nevű közösségi médiaplatformján közzétett bejegyzésében Musk azt sugallta, hogy a SpaceX-nek talán még gyorsabb ütemben kellene Starshipeket építenie ahhoz, hogy a Marsra való település valósággá váljon. "Ahhoz, hogy nagyjából három évtized alatt elérjük a Mars-kolonizációt, évi 100, de ideális esetben évi 300 űrhajó gyártására van szükségünk" - írta Musk.
A SpaceX célja továbbra is az, hogy a Starship és a Super Heavy hordozórakéta gyorsan újrafelhasználhatóvá váljon. A dolog lényege, hogy az űrhajót - vagyis azt a részt, amelyik a Föld körüli pályára, majd végül a Holdra vagy a Marsra jutna - nem fogják olyan gyakran újra felhasználni, mint a hordozórakétát. Ezek az űrhajók számos különböző konfigurációban készülnek majd, többek között legénység- és teherszállító hajók, üzemanyag-utántöltő hajók, üzemanyagraktárak és műholdak telepítői lesznek. A hordozórakéta kialakítása a flotta különböző hajótípusainál azonos lesz. A több mint 30 Raptor hajtóművel felszerelt Super Heavy szintén visszatér a SpaceX indítóállomásokra körülbelül hat perccel a felszállás után, hasonlóan ahhoz, ahogyan a SpaceX ma a Falcon hordozórakétáit visszahozza. Elméletileg - írta Musk - a hordozórakéta egy órán belül készen állhat egy újabb repülésre.
A Starship 33 Raptor hajtóművének tesztje
A SpaceX kezdetben Dél-Texasban és a floridai Cape Canaveralban fogja üzemeltetni a Super Heavy és a Starship indító- és leszállóhelyeit, bár a vállalat kacérkodott már a tengeri indító- és leszálló platformok gondolatával. De miközben egy tárgy alacsony Föld körüli pályán repül, a Föld forog alatta. Ez azt jelenti, hogy egy műhold vagy a Starship egyetlen 90 perces bolygó körüli keringése után mintegy 22,5 fokos hosszúságeltolódást szenved el a kilövési helyétől. Több órába, de akár egy napba is beletelhet, mire egy alacsony Föld körüli pályán keringő csillaghajó a helyreállítási helyszínek egyikéhez ér.
"Az űrhajónak legalább egy, de gyakran több pályát kell teljesítenie ahhoz, hogy a földi pálya újra egy vonalba kerüljön az indítóállással, így az újrafelhasználás csak napi rendszerességű lehet" - írta Musk. "Ez azt jelenti, hogy az űrhajó gyártásának nagyjából egy nagyságrenddel nagyobbnak kell lennie, mint a hordozórakéta gyártásának". A milliárdos ellentmondásos megjegyzésekre való hajlama ellenére a SpaceX-szel kapcsolatos nyilatkozatai kiegyensúlyozottak, de menetrendi előrejelzései - saját maga által is elismerten - nagyratörőek.
Gwynne Shotwell, a SpaceX második számú vezetője tavaly azt mondta, hogy a mérnökök "úgy tervezték a Starshipet, hogy a lehető legjobban hasonlítson a repülőgépek üzemeltetéséhez. Naponta több tucat, ha nem több száz indításról akarunk beszélni". A SpaceX-nek ilyen gyakran kell indítania a Starshipet, hogy több millió tonna felszerelést emeljen az űrbe egy marsi településhez. És ezek közül a kilövések közül sok csak üzemanyagot fog szállítani, ami a bolygóközi utazás lehetővé tételéhez szükséges.
Mindez meglehetősen illuzórikusnak tűnhet, hiszen a SpaceX még pályára sem állította a Starshipet. De a vállalat egyértelműen erre készül, és akkor majd arról beszélhetünk, hogy a SpaceX mikor mutathatja be az űrben történő üzemanyag-utántöltést, ami előfeltétele a Starship alacsony Föld körüli pályán túli utazásának. Aztán mikor fogja a SpaceX sikeresen visszahozni a Super Heavy-t és a Starshipet, és újra repülni velük? Aztán mikor szállítja a Starship a NASA űrhajósait a Holdra? Mikor lesz képes a Starship ténylegesen elindítani és leszállni a Földre emberekkel? Mi lesz a több hónapos Mars-utazással?
Musk végső célja, a Marson való letelepedés megteremtése azt kívánja, hogy a rakétás utazás majdnem olyan rutinszerű legyen, mint a légi közlekedés. Az elmúlt három évtizedben a Boeing évente átlagosan körülbelül 300 darabot épített a legjobban fogyó 737-es repülőgépéből. Ilyen méretarányokról beszél Musk a Starship esetében. Vajon a Starship számára ez elérhető lesz a következő három évtizedben? Ehhez mindenképpen szükség lesz a SpaceX már most is jelentős méretű bázisának bővítésére Dél-Texasban és a floridai Űrparton. Musk a Starshipeket a kilövési helyükhöz közel akarja építeni.
Nem okos fogadás kételkedni az emberi fejlődésben, és a SpaceX szorgalmas mérnökei már bizonyították, hogy képesek olyan technikai kihívásokat is megoldani, amelyeket eddig elérhetetlennek hittek. Valószínűleg a pénz és a kitartó akarat fog dönteni.
A SpaceX dél-texasi csapata halad a harmadik Starship tesztrepülés felé. December 20-án a következő tesztrepülésen bevetni tervezett felső fokozat Raptor hajtóműveinek próbakilövését hajtották végre a texasi öböl partján található Starbase indítóállásról. Kilenc nappal később a 33 hajtóműves Super Heavy hordozórakéta saját statikus tűzpróbája jött, majd ugyanezen a napon a SpaceX ismét begyújtotta a Starship felső fokozatát a kilövőállás melletti próbapadon. Miután ezek a mérföldkövek teljesültek, a földi csapatok visszagurították a hordozórakétát a hangárba a repülés előtti utolsó ellenőrzésekre és átkonfigurálásra.
A SpaceX hetekre lehet attól, hogy mindkét jármű repülésre kész legyen, de a vállalat még nem adott ki friss információkat az előző, novemberi Starship tesztrepülés tanulságairól. Az a repülés nagyrészt sikeres volt, a Super Heavy hordozórakéta 33 hajtóműve a jelek szerint hibátlanul teljesített a kilövés során. A Starship felső fokozata elérte a világűrt, majd a Mexikói-öböl fölött önmegsemmisítést hajtott végre. A hordozórakéta visszahozta magát a Földre, hogy ellenőrzött módon a tengerbe zuhanjon.
Ignition of a single Raptor engine on Flight 3 Starship demonstrating a flight-like startup for an in-space burn pic.twitter.com/BCv6iIUnag
— SpaceX (@SpaceX) December 29, 2023
A felső fokozat egyetlen Raptor hajtóművének tesztje
A vállalat mérnökei meg akarják érteni és ki akarják javítani a problémákat, bármi is okozta azokat. A Szövetségi Légügyi Hivatalnak ezután jóvá kell hagynia a SpaceX legutóbbi Starship-repüléssel kapcsolatos vizsgálatát, mielőtt új kereskedelmi indítási engedélyt adna ki. Amikor újra repül, a Starship megpróbálja majd elérni az orbitális sebességhez közeli sebességet, ami elegendő ahhoz, hogy a Föld nagy részét megkerülje, mielőtt Hawaii közelében újra belépne a légkörbe. A visszatérés során a Starship hőpajzslemezeinek ellenőrzése fontos kötelező feladat lesz a SpaceX számára, de a Starshipnek előbb teljes sikerrel kell teljesíteni a kilövést. Ez csak a kezdet a magánfinanszírozású Starship program számára.
Musk korábban azt mondta, hogy a SpaceX-nek 1000 Starshipre lehet szüksége ahhoz, hogy rendszeres oda-vissza repüléseket tegyen lehetővé a Föld és a Mars között, és a SpaceX-nek hetente egyet kellene megépítenie. Az X nevű közösségi médiaplatformján közzétett bejegyzésében Musk azt sugallta, hogy a SpaceX-nek talán még gyorsabb ütemben kellene Starshipeket építenie ahhoz, hogy a Marsra való település valósággá váljon. "Ahhoz, hogy nagyjából három évtized alatt elérjük a Mars-kolonizációt, évi 100, de ideális esetben évi 300 űrhajó gyártására van szükségünk" - írta Musk.
A SpaceX célja továbbra is az, hogy a Starship és a Super Heavy hordozórakéta gyorsan újrafelhasználhatóvá váljon. A dolog lényege, hogy az űrhajót - vagyis azt a részt, amelyik a Föld körüli pályára, majd végül a Holdra vagy a Marsra jutna - nem fogják olyan gyakran újra felhasználni, mint a hordozórakétát. Ezek az űrhajók számos különböző konfigurációban készülnek majd, többek között legénység- és teherszállító hajók, üzemanyag-utántöltő hajók, üzemanyagraktárak és műholdak telepítői lesznek. A hordozórakéta kialakítása a flotta különböző hajótípusainál azonos lesz. A több mint 30 Raptor hajtóművel felszerelt Super Heavy szintén visszatér a SpaceX indítóállomásokra körülbelül hat perccel a felszállás után, hasonlóan ahhoz, ahogyan a SpaceX ma a Falcon hordozórakétáit visszahozza. Elméletileg - írta Musk - a hordozórakéta egy órán belül készen állhat egy újabb repülésre.
Static fire of Super Heavy’s 33 Raptor engines ahead of Flight 3 pic.twitter.com/rJqNToMCnU
— SpaceX (@SpaceX) December 29, 2023
A Starship 33 Raptor hajtóművének tesztje
A SpaceX kezdetben Dél-Texasban és a floridai Cape Canaveralban fogja üzemeltetni a Super Heavy és a Starship indító- és leszállóhelyeit, bár a vállalat kacérkodott már a tengeri indító- és leszálló platformok gondolatával. De miközben egy tárgy alacsony Föld körüli pályán repül, a Föld forog alatta. Ez azt jelenti, hogy egy műhold vagy a Starship egyetlen 90 perces bolygó körüli keringése után mintegy 22,5 fokos hosszúságeltolódást szenved el a kilövési helyétől. Több órába, de akár egy napba is beletelhet, mire egy alacsony Föld körüli pályán keringő csillaghajó a helyreállítási helyszínek egyikéhez ér.
"Az űrhajónak legalább egy, de gyakran több pályát kell teljesítenie ahhoz, hogy a földi pálya újra egy vonalba kerüljön az indítóállással, így az újrafelhasználás csak napi rendszerességű lehet" - írta Musk. "Ez azt jelenti, hogy az űrhajó gyártásának nagyjából egy nagyságrenddel nagyobbnak kell lennie, mint a hordozórakéta gyártásának". A milliárdos ellentmondásos megjegyzésekre való hajlama ellenére a SpaceX-szel kapcsolatos nyilatkozatai kiegyensúlyozottak, de menetrendi előrejelzései - saját maga által is elismerten - nagyratörőek.
Gwynne Shotwell, a SpaceX második számú vezetője tavaly azt mondta, hogy a mérnökök "úgy tervezték a Starshipet, hogy a lehető legjobban hasonlítson a repülőgépek üzemeltetéséhez. Naponta több tucat, ha nem több száz indításról akarunk beszélni". A SpaceX-nek ilyen gyakran kell indítania a Starshipet, hogy több millió tonna felszerelést emeljen az űrbe egy marsi településhez. És ezek közül a kilövések közül sok csak üzemanyagot fog szállítani, ami a bolygóközi utazás lehetővé tételéhez szükséges.
Mindez meglehetősen illuzórikusnak tűnhet, hiszen a SpaceX még pályára sem állította a Starshipet. De a vállalat egyértelműen erre készül, és akkor majd arról beszélhetünk, hogy a SpaceX mikor mutathatja be az űrben történő üzemanyag-utántöltést, ami előfeltétele a Starship alacsony Föld körüli pályán túli utazásának. Aztán mikor fogja a SpaceX sikeresen visszahozni a Super Heavy-t és a Starshipet, és újra repülni velük? Aztán mikor szállítja a Starship a NASA űrhajósait a Holdra? Mikor lesz képes a Starship ténylegesen elindítani és leszállni a Földre emberekkel? Mi lesz a több hónapos Mars-utazással?
Musk végső célja, a Marson való letelepedés megteremtése azt kívánja, hogy a rakétás utazás majdnem olyan rutinszerű legyen, mint a légi közlekedés. Az elmúlt három évtizedben a Boeing évente átlagosan körülbelül 300 darabot épített a legjobban fogyó 737-es repülőgépéből. Ilyen méretarányokról beszél Musk a Starship esetében. Vajon a Starship számára ez elérhető lesz a következő három évtizedben? Ehhez mindenképpen szükség lesz a SpaceX már most is jelentős méretű bázisának bővítésére Dél-Texasban és a floridai Űrparton. Musk a Starshipeket a kilövési helyükhöz közel akarja építeni.
Nem okos fogadás kételkedni az emberi fejlődésben, és a SpaceX szorgalmas mérnökei már bizonyították, hogy képesek olyan technikai kihívásokat is megoldani, amelyeket eddig elérhetetlennek hittek. Valószínűleg a pénz és a kitartó akarat fog dönteni.