SG.hu

Trump és Musk együtt nézték végig az újabb Starship fellövést

A SpaceX fellőtte hatodik Starship rakétáját, ami bebizonyította, hogy a rozsdamentes acélból készült űrhajó képes manőverezni az űrben, és megnyitotta az utat egy még nagyobb, továbbfejlesztett jármű előtt, amely a tervek szerint nemsokára debütál. A keddi fellövés egyetlen zökkenője az volt, hogy az előző, október 13-i repüléssel ellentétben a rakéta Super Heavy hordozórakétáját most nem sikerült visszahozni a dél-texasi indítóállásba. A Starship felső fokozata a fél világot körberepülte, 190 kilométer magasságot ért el, mielőtt visszatért volna a légkörbe és belezuhant volna az Indiai-óceánba.

A világ legnagyobb, 121,3 méter magas hordozórakétájának hatodik repülése a SpaceX amerikai-mexikói határ közelében lévő Starbase létesítményéből kedden délután 4 órakor (22:00 UTC) kezdődött. A rakéta a Super Heavy első fokozatának alján elhelyezett 33 Raptor hajtóművel hajtva kelet felé vette az irányt a Mexikói-öböl felett. Néhány mérfölddel arrébb Donald Trump megválasztott elnök a SpaceX alapítója, Elon Musk mellett ült - utóbbi Trump egyik legközelebbi szövetségese lett az idei elnökválasztáson, ami rendkívüli befolyást biztosít a világ leggazdagabb emberének az amerikai űrpolitikában. Más törvényhozók mellett Ted Cruz szenátor is ott volt. Chance Saltzman tábornok, az amerikai űrhadsereg legfőbb parancsnoka a közelben állt, és Trumppal és más prominens személyekkel beszélgetett. A kilátóteraszról figyelték, ahogy a Starship felemelkedik a tiszta őszi égboltra.

Teljes teljesítményen a 33 Raptor másodpercenként több mint 20 tonna szuperhideg folyékony metánt és oxigént pufogtat el. A hajtóművek 16,7 millió font tolóerőt generáltak, 60 százalékkal többet, mint a szovjet N1, a történelem második legnagyobb rakétája. Nyolc perccel később a rakéta felső fokozata - maga is Starship néven ismert - már az űrben volt, befejezve a program negyedik, zsinórban közel hibátlan indítását. Az első két tesztrepülés még a tervezett pálya elérése előtt meghiúsult. De mindez bármennyire is izgalmas volt, ezt már láttuk korábban.

A legfontosabb új dolog, amit a mérnökök ezen a repülésen tesztelni kívántak, körülbelül 38 perccel a felszállás után történt. Ekkor a Starship a hat Raptor hajtóművének egyikét újraindította egy rövid égés erejéig, hogy némileg módosítsa a repülési pályát. Az égés csak néhány másodpercig tartott, és az impulzus kicsi volt - mindössze 77 km/óra sebességváltozás, vagyis delta-V -, de bebizonyította, hogy az űrhajó a jövőbeni küldetések során biztonságosan képes módosítani a pályát. Ezzel a teljesítménnyel a Starship valószínűleg hamarosan engedélyt kap arra, hogy Föld körüli pályára álljon, és Starlink műholdakat telepítsen, vagy űrbeli üzemanyag-utántöltési kísérleteket végezzen. Ez a SpaceX Starship fejlesztési ütemtervének két közeljövőbeli célkitűzése.

A Starlinkek indítása a Starship fedélzetén lehetővé teszi a SpaceX számára, hogy bővítse fogyasztói szélessávú hálózatának kapacitását és hatókörét, ami viszont bevételt biztosít Musk számára, amelyet újra befektethet a Starshipbe. Az orbitális üzemanyag-utántöltés pedig lehetővé teszi a Starship alacsony Föld körüli pályán túli utazásait, és kielégíti a SpaceX-nek a NASA-val kötött több milliárd dolláros szerződését, amely szerint az ügynökség Artemis programja számára emberes holdraszállást biztosít. Hasonlóképpen, a kriogén hajtóanyagok pályára juttatása előfeltétele a Starshipek Marsra küldésének, megvalósítva Musk álmát a vörös bolygón való letelepedésről. Eddig a SpaceX szándékosan indította a Starshipeket olyan sebességgel, amely éppen csak elmaradt a pályán tartáshoz szükséges lendülettől. A mérnökök a Starship harmadik, márciusi tesztrepülésén a Raptor űrben való újragyújtási képességét akarták tesztelni, de az űrhajó elvesztette a tájékozódó képességét és a SpaceX leállította a hajtóművek beindítását.


Mielőtt teljes pályára álltak volna, a tisztviselőknek meg kellett erősíteniük, hogy a Starship vissza tudja irányítani magát a légkörbe a visszatéréshez, biztosítva, hogy ne jelentsen semmilyen kockázatot az emberek számára egy lakott terület feletti irányítatlan ereszkedéssel. A mostani fellövés után a SpaceX ezt is kipipálhatja a teendők listájáról. "Gratulálunk a SpaceX-nek a Starship hatodik tesztrepüléséhez” - írta Bill Nelson, a NASA adminisztrátora az X-en. ”Izgalmas volt látni, hogy egy Raptor hajtómű újraindult az űrben - ez nagy előrelépés a pályára állás felé. A Starship sikere az Artemis sikere. Együtt visszavisszük az emberiséget a Holdra és célba vesszük a Marsot.”

A hajtómű újragyújtása a Starship fejlesztésének új szakaszát nyitja meg. A SpaceX most bebizonyította, hogy a rakéta képes a világűrbe jutni, méghozzá kellő megbízhatósággal. Ezután a mérnökök finomítani fogják, hogyan lehet visszahozni a hordozórakétát és az űrhajót, és megtanulják, hogyan kell használni őket. Úgy tűnik, a SpaceX jó úton halad afelé, hogy ezt megtegye. Bár a SpaceX kedden nem kapta el a Super Heavy hordozórakétát az indítótorony mechanikus karjaival, a mérnökök megmutatták, hogy képesek rá. A kihívás, hogy magát a Starshipet visszahozzák a kilövőállásra, sokkal ijesztőbb. Az űrhajó több ezer kilométer távolságból, körülbelül 27 000 km/órával haladva kezdi meg a visszatérést, és a torony fogókarjai közötti rést néhány centiméteren belül kell eltalálnia.

A jó hír az, hogy a SpaceX már kétszer is bebizonyította, hogy képes a Starshipet precízen visszahozni az Indiai-óceánba. Októberben az űrhajó sötétben szállt le a tengerbe. A SpaceX a keddi repülés indítási időpontját késő délutánra tette át, így nem sokkal napfelkelte után, Ausztráliától északnyugatra sikerült végrehajtani a lezuhanást. Az időeltolódás miatt lenyűgöző volt a látvány, a Starship külsejére szerelt kamerák káprázatos élő képeket sugároztak vissza a SpaceX-nek a Starlink hálózaton keresztül. Ezeen az űrhajót körülvevő plazma ismerős fénye volt látható, ahogy egyre mélyebbre merült a légkörbe. Ezúttal azonban az űrhajó fékszárnyai is láthatóvá váltak, amelyek az óceán felé tartó, hasra ereszkedő űrhajó mozgását irányították. Miután áthaladt a felhőkön, a Starship újra beindította Raptor hajtóműveit, és vízszintesből függőlegesbe állt, farral érintkezett a vízzel egy úszó bója és egy közeli repülőgép mellett, amely a leszállást figyelte.


Az űrhajó annak ellenére túlélte a visszatérést, hogy nem megfelelő hőpajzzsal repült. A Starship hővédő rendszere több ezer kerámiacsempéből áll, hogy megvédje az űrhajót az akár 1430 Celsius-fokos hőmérséklettől. Kate Tice - a SpaceX egyik mérnöke, aki a vállalat élő közvetítését vezette a küldetésről - elmondta, hogy a Starbase csapatai 2100 hőpajzscsempét távolítottak el a Starshipről a keddi indítás előtt. Eltávolításukkal az űrhajó rozsdamentes acélburkolatának szélesebb foltjait tették ki a szuperforró plazmának, és a SpaceX csapatai kíváncsian várták, hogy az űrhajó mennyire bírja ezt ki a visszatérés során. Ilyenkor a mérnökök azt értékelik, hogy egy új repülőgép vagy rakéta hogyan teljesít szélsőséges körülmények között. "Ne lepődjön meg senki, ha valami furcsa dolgot látunk majd” - mondta Tice. De nem történt semmi ilyesmi. Úgy tűnt, hogy a hajó egyik fékszárnya némi sérülést szenvedett, de működőképes maradt, és a sérülés kevésbé tűnt jelentősnek, mint a korábbi repüléseken látott hibák.

Az eltávolított csempék közül sok a Starship oldaláról származott, ahol a SpaceX azt tervezi, hogy a jövőbeni járműveken fogószerelvényeket helyez el. Ezek azok a hardveres kidudorodások, amelyek a Super Heavy hordozórakétán használt szerelvényekhez hasonlóan a kilövőtorony mechanikus karjainak felső oldalát fogják befogni. "A következő repülés során jobban meg akarjuk érteni, hogy hova tudjuk felszerelni a fogó hardvereket, nem feltétlenül azért, hogy ténylegesen elvégezzük a fogást, hanem azért, hogy lássuk, hogyan bírja a hardver azokon a helyeken” - mondta Tice. "A mai repülés segíteni fog tájékoztatást adni arról, hogy a rozsdamentes acél úgy tartja-e magát, ahogyan azt az 5. repülésen végzett kísérletek alapján gondoljuk.”


Musk az X közösségi médiaplatformján azt írta, hogy a SpaceX megpróbálja majd visszahozni a Starshipet a nyolcadik tesztrepülésen, amelyre valószínűleg 2025 első felében kerül sor. "Még egy óceáni leszállást végre fogunk hajtani az űrhajóval” - mondta Musk. "Ha ez jól megy, akkor a SpaceX megkísérli majd a toronnyal elkapni a hajót”. A hővédő pajzs - tette hozzá Musk - a SpaceX figyelmének középpontjában áll. Az űrsikló hasán használt, kényes hőelnyelő lapok problémásnak bizonyultak a NASA technikusai számára. Az űrsikló fejlesztésének korai szakaszában a NASA-nak gondjai voltak azzal, hogy a csempék az űrsikló alumínium testéhez tapadjanak. Az űrsikló minden egyes csempéjét úgy alakították ki, hogy az orbitális űrhajó egy adott helyére illeszkedjen, ami megnehezítette a felújítást a repülések között. A Starship csempéi viszont mind hatszög alakúak, és nem számít, hogy a technikusok hol helyezik el őket a járművön. "A Starship számára a legnagyobb technológiai kihívás egy teljesen és azonnal újrafelhasználható hőpajzs” - írta Musk az X-en. ”Az űrhajó képes leszállni, újra lehet tölteni a hajtóanyagot és azonnal elindulni, felújítás vagy fáradságos ellenőrzés nélkül. Ez a sava-borsa.”

Miután kevesebb, mint három perccel az indítás után levált a Starship felső fokozatáról, a hordozórakéta megfordult, hogy megkezdje az utat vissza a Starbase-re. Ezután a SpaceX repülésirányítója bejelentette, hogy a rakéta ahelyett, hogy visszarepülne az indítóálláshoz, inkább az öbölbe repül. Egyelőre nem állnak rendelkezésre részletek arról, hogy mi indokolta a Super Heavy hordozórakéta eltérítését a tervezett befogástól. A hordozórakéta egy látszólag tökéletesnek tűnő leszállóégetéssel fejezte be a süllyedést a Raptor hajtóművek egy részével. A vizes leszállás után a vártaknak megfelelően a hordozórakéta - 71 méter magas - eldőlt, és egy drámai tűzgömbben szétesett, amelyet a nézők is láthattak.


A SpaceX az indítás után a weboldalára feltett frissítésben közölte, hogy a kilövő- és felfogó torony hardverének automatikus állapotellenőrzése váltotta ki a megszakított felfogási kísérletet. A vállalat nem közölte, hogy melyik rendszer romlott el az állapotellenőrzésnél. Biztonsági intézkedésként a SpaceX-nek kézi parancsot kell küldenie a hordozórakéta leszállására, hogy a meghibásodás ne veszélyeztesse az embereket vagy a vagyontárgyakat. Az elkövetkező hónapokban még rengeteg lehetőség lesz további rakétaelkapásokra, ahogy a SpaceX felpörgeti az indítási gyakoriságot a Starbase-en. Gwynne Shotwell, a SpaceX elnöke és operatív igazgatója a múlt héten utalt a vállalat ambícióinak nagyságrendjére. "Épp most léptük át a 400 indítást a Falconon, és nem lennék meglepve, ha a következő négy évben 400 Starship-indítást hajtanánk végre” - mondta.

A következő tesztrepülések során a Starship továbbfejlesztett változatát, a Block 2-t, azaz a V2-t fogják használni. A Starship Block 2 nagyobb hajtóanyagtartályokkal, áttervezett elülső szárnyakkal és jobb hőpajzzsal rendelkezik. Az új generációs Starship több mint 11 millió fontnyi üzemanyagot és oxidálószert fog tartalmazni, ami körülbelül egymillió fonttal több, mint a Starship Block 1 kapacitása. A gyorsítórakéta és az űrhajó nagyobb tolóerőt fog termelni, a Block 2 pedig 124,4 méter magas lesz. Ezek a módosítások együttesen lehetővé teszik, hogy a Starship akár 100 tonna hasznos terhet is képes legyen alacsony Föld körüli pályára juttatni, ami körülbelül kétszerese az első generációs hajó teherbírásának. A SpaceX a későbbiekben a Starship Block 3 bevezetését tervezi, hogy ismét megduplázza a hajó hasznos teherbírását.

E változtatások célja, hogy a SpaceX számára megkönnyítsék a Super Heavy hordozórakéta és a Starship felső fokozat visszanyerését és újrafelhasználását. A SpaceX célja, hogy egy teljesen újrafelhasználható hordozórakétát állítson hadrendbe, amely a SpaceX által a Falcon 9 rakétával úttörő módon bevezetett részleges újrafelhasználásra épül. Ez a SpaceX elképzelései szerint drasztikusan csökkentené az indítási költségeket. A keddi repüléssel egyértelművé vált, hogy a Starship működik. Most itt az ideje, hogy kipróbálják, mire képes.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)