SG.hu
A csődbe ment Liliumot nemsokára más légitaxi cégek is követik a sorban
A Lilium bukása reflektorfénybe helyezte a légitaxi-ágazatban lévő pénzszűkét: nagy a verseny az első utasokat szállító nyugati légitaxi társaság címéért, de ez a fiatal iparág dollármilliárdos befektetések híján soha nem fog létrejönni.
Az elektromos függőlegesen fel- és leszálló repülőgépek (eVTOL) - közismert nevükön a légi taxik - gyártói 2019 óta nagyjából 13 milliárd dollárt gyűjtöttek össze, de az éves beruházások üteme a 2021-es csúcspont után visszaesett - derül ki az Alton Aviation Consultancy cég adataiból. Az olyan kiemelt befektetők, mint az amerikai Delta légitársaság, valamint a Stellantis és a Toyota autógyártók ellenére az elemzők szerint további milliárdokra lesz szükség a tanúsítás, a nagyüzemi repülőgépgyártás és a nyereségesség eléréséhez. "Kezdjük látni, hogy a gyengébb szereplők elesnek. A Lilium csak az első volt, még több fog következni” - mondta Brian Foley, a Brian Foley Associates légiközlekedési tanácsadó cég alapítója.
Az EVTOL-gyártók 2024-ben eddig 2,3 milliárd dollárt gyűjtöttek össze, szemben a 2023-as 1,5 milliárd dollárral, a 2022-es 3,4 milliárd dollárral és az egy évvel korábbi 4,3 milliárd dollárral az Alton adatai szerint, miközben a nyereség továbbra is megfoghatatlan, mivel a vállalatok a működés beindításába és a tanúsítás biztosításába költik minden pénzüket. Az Archer Aviation, a Joby Aviation, az Embraer által támogatott-Eve Holding, a Lilium és a Vertical Aerospace az évtized elején több milliárd dolláros értékelésekkel mentek tőzsdére. Ez még azelőtt történt, hogy egyáltalán termékkel rendelkeztek volna - ez volt az a szakasz, amikor a legtöbb vállalat inkább magánvállalkozás marad, és a kockázati tőkefinanszírozástól függ.
Az Archer, a Joby és a brit Vertical a cégek nyilatkozatai és egy 2021-es Bernstein elemzői jegyzet szerint a tőzsdére lépésük után 2024-re becsülték a kereskedelmi szolgáltatás elindítását. Ez az ütemterv biztosan nem fog teljesülni, mivel sem Európában, sem az Egyesült Államokban nincs szabályozva a terület. Az eVTOL-vállalatok ma már nem is tesznek nyilvános előrejelzéseket a világ legnagyobb piacát szabályozó amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) jóváhagyásairól. De a szabályozási késedelmek, a bizonytalan gazdasági környezet és a lappangó globális feszültségek ellehetetlenítik az ágazat pénzgyűjtését és fejlődését. "Nem látjuk, hogy ezek a vállalatok akár az évtized végére elérnék a nyereségességet” - mondta Savanthi Syth, a Raymond James elemzője.
A nyugati világ lassúsága miatt az eVTOL-gyártók más piacok felé fordultak. Az Archer már a jövő év negyedik negyedévében kereskedelmi járatokat tervez indítani az Egyesült Arab Emírségekben, a Joby pedig 2026 elejére tervezi a kereskedelmi járatok indítását Dubajban. Elemzők szerint a közel-keleti szabályozó hatóságok több munkaerőt fordítanak a tanúsításra és az eVTOL-ok biztonságos környezetének megteremtésére, mivel uralkodóik megpróbálják vonzóvá tenni a jövő technológiáit. A Közel-Keleten az infrastruktúra kiépítése is könnyebb, mint Európában és az Egyesült Államokban.
Az Archer, az Eve, amely nemrégiben kötött hitelmegállapodást a brazil Nemzeti Fejlesztési Bankkal, és a Joby van a legjobb helyzetben van ahhoz, hogy túlélje legalább a tanúsításig. Ez a három vállalat és a Vertical idén várhatóan együttesen legalább 1 milliárd dollárt éget el, amely veszteség a következő két-három évben is folytatódhat - mondta Syth, aki szerint az első eVTOL 2026 végén vagy 2027 elején kaphat utasok szállítására alkalmas tanúsítványt az Egyesült Államokban. A Joby 2021 és 2023 között 863,3 millió dollár készpénzt égetett el, a legtöbbet a négy eVTOL-gyártó közül, mivel üzleti modellje a repülőgépek gyártását és üzemeltetését is előírja. A vállalat az elmúlt hónapokban további tőkebevonást jelentett be, és a harmadik negyedévet 710 millió dollár készpénzzel zárta. Az Archer több mint 500 millió dollárnyi készpénzzel és pénzeszközzel rendelkezik, míg az Eve a második negyedév vége óta 236 millió dollárnyi saját és idegen tőkét vont be, ami „nagyon kényelmes pénzügyi helyzetbe” hozza a következő évekre.
Elemzők szerint az eVTOL-vállalkozásoknak fontolóra kell venniük a kizárólag gyártásra épülő üzleti modelleket, hogy csökkentsék a készpénzégetést, és a tanúsítás felé tett előrelépés már a szállítás előtt bevételt hozhat. Fúziókra is szükség lehet. A tanúsítás után fel kell majd gyorsítaniuk a termelést, miközben csökkenteniük kell az eVTOL-ok költségeit - elemzők szerint kulcsfontosságú lesz az akkumulátor- és infrastruktúra-kiadások kordában tartása. Bár ezek a nehézségek miatt az elemzők szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy az eVTOL-ok valaha is uralni fogják a városokon belüli közlekedést, egyesek optimizmusuknak adtak hangot. A múlt héten a Needham elemzői „vételi” minősítéssel jelölték meg a Joby és az Archer cégeket, mondván, hogy 3 milliárd dolláros globális bevételi lehetőséget látnak a piacban.
Az elektromos függőlegesen fel- és leszálló repülőgépek (eVTOL) - közismert nevükön a légi taxik - gyártói 2019 óta nagyjából 13 milliárd dollárt gyűjtöttek össze, de az éves beruházások üteme a 2021-es csúcspont után visszaesett - derül ki az Alton Aviation Consultancy cég adataiból. Az olyan kiemelt befektetők, mint az amerikai Delta légitársaság, valamint a Stellantis és a Toyota autógyártók ellenére az elemzők szerint további milliárdokra lesz szükség a tanúsítás, a nagyüzemi repülőgépgyártás és a nyereségesség eléréséhez. "Kezdjük látni, hogy a gyengébb szereplők elesnek. A Lilium csak az első volt, még több fog következni” - mondta Brian Foley, a Brian Foley Associates légiközlekedési tanácsadó cég alapítója.
Az EVTOL-gyártók 2024-ben eddig 2,3 milliárd dollárt gyűjtöttek össze, szemben a 2023-as 1,5 milliárd dollárral, a 2022-es 3,4 milliárd dollárral és az egy évvel korábbi 4,3 milliárd dollárral az Alton adatai szerint, miközben a nyereség továbbra is megfoghatatlan, mivel a vállalatok a működés beindításába és a tanúsítás biztosításába költik minden pénzüket. Az Archer Aviation, a Joby Aviation, az Embraer által támogatott-Eve Holding, a Lilium és a Vertical Aerospace az évtized elején több milliárd dolláros értékelésekkel mentek tőzsdére. Ez még azelőtt történt, hogy egyáltalán termékkel rendelkeztek volna - ez volt az a szakasz, amikor a legtöbb vállalat inkább magánvállalkozás marad, és a kockázati tőkefinanszírozástól függ.
Az Archer, a Joby és a brit Vertical a cégek nyilatkozatai és egy 2021-es Bernstein elemzői jegyzet szerint a tőzsdére lépésük után 2024-re becsülték a kereskedelmi szolgáltatás elindítását. Ez az ütemterv biztosan nem fog teljesülni, mivel sem Európában, sem az Egyesült Államokban nincs szabályozva a terület. Az eVTOL-vállalatok ma már nem is tesznek nyilvános előrejelzéseket a világ legnagyobb piacát szabályozó amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) jóváhagyásairól. De a szabályozási késedelmek, a bizonytalan gazdasági környezet és a lappangó globális feszültségek ellehetetlenítik az ágazat pénzgyűjtését és fejlődését. "Nem látjuk, hogy ezek a vállalatok akár az évtized végére elérnék a nyereségességet” - mondta Savanthi Syth, a Raymond James elemzője.
A nyugati világ lassúsága miatt az eVTOL-gyártók más piacok felé fordultak. Az Archer már a jövő év negyedik negyedévében kereskedelmi járatokat tervez indítani az Egyesült Arab Emírségekben, a Joby pedig 2026 elejére tervezi a kereskedelmi járatok indítását Dubajban. Elemzők szerint a közel-keleti szabályozó hatóságok több munkaerőt fordítanak a tanúsításra és az eVTOL-ok biztonságos környezetének megteremtésére, mivel uralkodóik megpróbálják vonzóvá tenni a jövő technológiáit. A Közel-Keleten az infrastruktúra kiépítése is könnyebb, mint Európában és az Egyesült Államokban.
Az Archer, az Eve, amely nemrégiben kötött hitelmegállapodást a brazil Nemzeti Fejlesztési Bankkal, és a Joby van a legjobb helyzetben van ahhoz, hogy túlélje legalább a tanúsításig. Ez a három vállalat és a Vertical idén várhatóan együttesen legalább 1 milliárd dollárt éget el, amely veszteség a következő két-három évben is folytatódhat - mondta Syth, aki szerint az első eVTOL 2026 végén vagy 2027 elején kaphat utasok szállítására alkalmas tanúsítványt az Egyesült Államokban. A Joby 2021 és 2023 között 863,3 millió dollár készpénzt égetett el, a legtöbbet a négy eVTOL-gyártó közül, mivel üzleti modellje a repülőgépek gyártását és üzemeltetését is előírja. A vállalat az elmúlt hónapokban további tőkebevonást jelentett be, és a harmadik negyedévet 710 millió dollár készpénzzel zárta. Az Archer több mint 500 millió dollárnyi készpénzzel és pénzeszközzel rendelkezik, míg az Eve a második negyedév vége óta 236 millió dollárnyi saját és idegen tőkét vont be, ami „nagyon kényelmes pénzügyi helyzetbe” hozza a következő évekre.
Elemzők szerint az eVTOL-vállalkozásoknak fontolóra kell venniük a kizárólag gyártásra épülő üzleti modelleket, hogy csökkentsék a készpénzégetést, és a tanúsítás felé tett előrelépés már a szállítás előtt bevételt hozhat. Fúziókra is szükség lehet. A tanúsítás után fel kell majd gyorsítaniuk a termelést, miközben csökkenteniük kell az eVTOL-ok költségeit - elemzők szerint kulcsfontosságú lesz az akkumulátor- és infrastruktúra-kiadások kordában tartása. Bár ezek a nehézségek miatt az elemzők szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy az eVTOL-ok valaha is uralni fogják a városokon belüli közlekedést, egyesek optimizmusuknak adtak hangot. A múlt héten a Needham elemzői „vételi” minősítéssel jelölték meg a Joby és az Archer cégeket, mondván, hogy 3 milliárd dolláros globális bevételi lehetőséget látnak a piacban.