SG.hu

100 elektromos légitaxit vásárol Szaúd-Arábia

A német Lilium óriási megrendelést kapott függőlegesen fel- és leszállni képes repülőgépeire. A légiközlekedés úttörőjének nagyon nagy szüksége van a pénzre, mert negyedévente jó 30 millió dollárt éget el. A szaúd-arábiai megarendelés nélkül hamarosan becsődölnének.

A Lilium légitaxi-gyártó az eddigi legnagyobb egyedi megrendelését kapta Szaúd-Arábiától. Az állami tulajdonú Saudia légitársaság akár 100 darab Lilium elektromos hajtású, függőlegesen fel- és leszállni képes repülőgépet vásárol. Az erről szóló szerződést ma írta alá Klaus Roewe, a Lilium vezérigazgatója és Ibrahim Al-Omar, a Saudia vezérigazgatója. Az 50+50-es (tehát csak fele fix, és további 50 repülőgépre szóló opcióra van lehetőség) szerződéssel a Saudia a bajor repülőgépgyártó legnagyobb egyedi megrendelőjévé válik. Ezzel a Liliumnak már 106 megrendelése és mintegy 600 szándéknyilatkozata van. A Saudia az új repülőgépekkel saját hálózatát kívánja erősíteni, zarándokokat akar szállítani Mekka és Dzsidda között, de az országot a turizmus felé is meg kívánja nyitni.

"A jövő a függőlegesen felszálló elektromos repülőgépeké” - mondta Al-Omar vezérigazgató. „Ezek az innovatív repülőgépek megváltoztatják a turizmus és a sportesemények világát, mert különleges élményt nyújtanak a különleges úti célok számára.” A szaúd-arábiai nagy megrendelés két szempontból is különösen fontos a Lilium számára. Először is, ez egy jelzés a meglévő befektetők és a jövőbeli támogatók számára, hogy van piac az elektromos repülőgépekre.

Az utóbbi időben egyre inkább az a benyomás alakult ki, hogy ezek a repülőgépek elsősorban a tehetős vásárlóknak szólnak majd. Ez azonban önmagában aligha tenné gazdaságilag életképessé a sorozatgyártást. Most már vannak arra utaló jelek, hogy a nagy hálózatos légitársaságok is foglalkozni fognak a kis elektromos repülőgépekkel, például azért, hogy erősítsék a saját csomópontjaikhoz vezető ráhordó-hálózatukat. Nem a Saudia az egyetlen, amelyik ezt tervezi: az amerikai Southwest Airlines fapados légitársaság is bejelentette a héten, hogy megvizsgálja a légitaxik használatát az Egyesült Államokon belül. Ennek során az American Lilium riválisa, az Archer Aviation repülőgépeit használhatják.


Másrészt a biztos megrendelésekhez általában előleg is jár. A Saudia előre meg nem határozott összeget utal át, amire a müncheni légiközlekedési úttörőjének nagy szüksége van, mert a tőkekövetelmény magas. Mivel a Liliumot 2021 szeptembere óta jegyzik az amerikai technológiai tőzsdén, a Nasdaqon, a vállalatnak rendszeresen tájékoztatnia kell a részvényeseket az aktuális fejleményekről. A legutóbbi, 2024 első negyedévére vonatkozó részvényesi levélből kiderül, hogy a cégnek az első negyedév végén 102 millió dollárnyi likvid tőkéje volt. Ezt egészítette ki az új és meglévő befektetőkkel májusban tartott finanszírozási kör, amely 114 millió dollárt hozott. Ez összesen valamivel kevesebb mint 220 millió dolláros forrást eredményez. Ez azonban gyorsan le fog merülni, amint azt a részvényeseknek írt levélben szereplő egyéb főbb számadatok mutatják. A vállalat az első félévre vonatkozó pénzügyi igényeit összesen 200-211 millió dollárban határozza meg. Ez azt jelenti, hogy a Lilium havonta mintegy 33 millió dollárt éget el.

Az összeg ráadásul valószínűleg még ennél is valamivel több lesz, mert a levélben a cégvezetés utal a személyi állomány erőteljes növelésére és a második félévben a beszállítóktól történő fokozott alkatrészbeszerzésre. A Lilium tehát még legalább néhány negyedévig csak saját forrásból tudja majd finanszírozni ambiciózus terveit. A tartalékok az év vége felé kimerülnének - ez még fontosabbá teszi az olyan előlegfizetéseket, mint amilyenek a Saudiától érkeztek. Az még nem világos, hogy más finanszírozásra számíthatnak-e. Bajorország tartomány és a német szövetségi kormány 100 millió eurós hitelgaranciát ígért a Liliumnak, erről most folyik az előzetes alapos vizsgálat, az úgynevezett due diligence, azt azonban senki sem tudja megmondani, hogy milyen gyorsan születik majd döntés. A bajor tartománynak például politikai körök szerint állítólag még végső tisztázásra van szüksége.

Ugyanakkor a francia kormánnyal is folynak tárgyalások, összesen 200 millió eurós támogatásról lenne szó. De még ha minden simán megy is az állami támogatással kapcsolatban, Gerald Wissel, a hamburgi Airborne Consulting légiközlekedési tanácsadója továbbra is óvatos: "Még a vevők előlegfizetése és a garancia ellenére is kihívást jelent majd a tanúsítás és mindenekelőtt a sorozatgyártás finanszírozása. A tanúsítással az a probléma, hogy senki sem tudja pontosan megbecsülni, hogy valójában mennyi ideig fog tartani." Wissel meglévő aggodalmai ellenére reméli, hogy a pénzügyi kérdés megoldódik: "Németország és Európa mint üzleti helyszín számára végzetes lenne, ha egy olyan innovatív vállalat, mint a Lilium feladná, vagy az USA-ba vagy Ázsiába költözne”.


A Lilium már évek óta fejleszt egy elektromos függőlegesen fel- és leszálló járművet. A gyakran használt „repülő taxi” kifejezés nem annyira népszerű a cég vezetése körében, mert szerintük egy kis elektromos repülőgépet készítenek. A Lilium jetjének ugyanis szárnyai vannak, ellentétben például a német rivális Volocopter eszközeivel. Számos motor hajtja, amelyeket ezekbe a szárnyakba építettek be. A koncepció összetettnek tekinthető. A Lilium szerdán 2024 végéről 2025 elejére halasztotta az emberes szűzrepülését, és a repülőgép tanúsítása csak ezt követően kezdődik majd meg. A repülőgépet ezután a tervek szerint 2026-ban kellene sorozatgyártásba állítani és leszállítani az első megrendelőknek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ZenMillitia #4
    mocskos eloskodok. haborukat inditanak meg eloskodnek az emberisegen. undorito olajosok
  • ximix #3
    Múltkor láttam egy ilyet, amolyan "Harrier" féle repcsit szeretnének összehozni.
    Jetoptera
    https://www.jetoptera.com/technology/
  • NEXUS6 #2
    Helikopter taxizás szerintem New Yorkban, meg gazdagéknál eddig is volt. A probléma eddig nem annyira technikai volt, hanem az, hogy az üzemeltetés, repülés azért képzett szakszemélyzetet követelt. Pénz, pénz, pénz.
    Az elektromos meghajtás azonban lényegesen egyszerűbb, mint egy gázturbina, a robopilóta, meg levegőben, ahol nem kell attól félni, hogy az óvoda elött a pöttyös labda után a kislány elé szalad, azért kb pont úgy eltájékozódik, mint az ember. Vagyis egy csomó költség kiesik.
  • kvp #1
    4 rotortombos ducted fan tiltrotor. Ez a 60-as evek ota mukodo recept. Erdekes lesz latni ha hasznalni kezdik. Valoszinuleg elterjed mashol is a gazdagok szamara.