SG.hu
Egy lépéssel közelebb a szuperszonikus utasszállító gépekhez
A Boom Supersonic által önállóan kifejlesztett sugárhajtású repülőgép prototípusa végrehajtotta első repülését - közölte a cég.
Az XB-1 típusú jármű a kaliforniai Mojave repülőtérről szállt fel, és 7120 láb (2,2 km) magasságot és 439 km/óra maximális sebességet ért el. Az XB-1 repülőgép egy demonstrációs repülőgép, amelynek célja az anyagok és az aerodinamika tesztelése egy nagyobb kereskedelmi szuperszonikus repülőgéphez, amelyet a vállalat Overture-nek nevez. A Boom Supersonic sajtóközleményében azt írta, hogy az XB-1 repülőgép első tesztrepülése minden célkitűzését teljesítette. "A mérföldkő elérésével szerzett tapasztalataink felbecsülhetetlen értékűek lesznek a szuperszonikus utazás újjáélesztéséhez" - mondta Bill "Doc" Shoemaker, a Boom Supersonic vezető tesztpilótája.
A Boom egyike annak a maroknyi vállalatnak, amely a Concorde 2003-as utolsó repülése óta megpróbálja feléleszteni a szuperszonikus kereskedelmi légi közlekedést. Repülőgépei 64-80 utas szállítására lesznek alkalmasak, és a ma forgalomban lévő hagyományos kereskedelmi repülőgépek sebességének körülbelül kétszeresével fognak haladni. A Boom elmondása szerint 130 megrendelést és előrendelést kapott az American Airlines, a United Airlines és a Japan Airlines légitársaságoktól az Overture járműre. Az első példányt még ebben az évtizedben le szeretnék szállítani.
A Boom Supersonicot egy évtizede, 2014-ben alapították, és az XB-1 prototípust 2020 októberében gurult ki a futópályára. A vállalat akkor azt mondta, hogy 2021 harmadik negyedévében tervezi megkezdeni a repülési teszteket, azaz kb. két és fél év lemaradásban vannak ahhoz az ütemtervhez képest. Az XB-1 célja levonni a tanulságokat a szuperszonikus repülésről egy alacsonyabb költségű járművel, és ezeket az eredményeket beépítik az Overture végleges modelljébe. A földön és a szélcsatornákban csak korlátozottan lehet tesztelni a technológiát, ezért a vállalatnak muszáj repülnie a kiérleléshez.
A repülés után a vállalat közölte, hogy a fejlesztőcsapat bővíteni fogja a repülési tartományt, mindazonáltal az XB-1 prototípus nem teszteli az Overture repülőgép kulcsfontosságú elemét, annak hajtóművét. Az XB-1-et három GE J85-15 turbó sugárhajtómű hajtja, mely már több, mint egy évtizede szolgálatban van. A Boom Supersonic az Overture repülőgéphez egy új hajtóművet fejleszt, egy közepes átbocsátású Symphony turbóventilátoros hajtóművet. A vállalat korábban bemutatta a Symphony egy harmadára kicsinyített tervezési modelljét, de a fejlesztési tesztjeiről nem közölt információkat.
Az XB-1 típusú jármű a kaliforniai Mojave repülőtérről szállt fel, és 7120 láb (2,2 km) magasságot és 439 km/óra maximális sebességet ért el. Az XB-1 repülőgép egy demonstrációs repülőgép, amelynek célja az anyagok és az aerodinamika tesztelése egy nagyobb kereskedelmi szuperszonikus repülőgéphez, amelyet a vállalat Overture-nek nevez. A Boom Supersonic sajtóközleményében azt írta, hogy az XB-1 repülőgép első tesztrepülése minden célkitűzését teljesítette. "A mérföldkő elérésével szerzett tapasztalataink felbecsülhetetlen értékűek lesznek a szuperszonikus utazás újjáélesztéséhez" - mondta Bill "Doc" Shoemaker, a Boom Supersonic vezető tesztpilótája.
A Boom egyike annak a maroknyi vállalatnak, amely a Concorde 2003-as utolsó repülése óta megpróbálja feléleszteni a szuperszonikus kereskedelmi légi közlekedést. Repülőgépei 64-80 utas szállítására lesznek alkalmasak, és a ma forgalomban lévő hagyományos kereskedelmi repülőgépek sebességének körülbelül kétszeresével fognak haladni. A Boom elmondása szerint 130 megrendelést és előrendelést kapott az American Airlines, a United Airlines és a Japan Airlines légitársaságoktól az Overture járműre. Az első példányt még ebben az évtizedben le szeretnék szállítani.
A Boom Supersonicot egy évtizede, 2014-ben alapították, és az XB-1 prototípust 2020 októberében gurult ki a futópályára. A vállalat akkor azt mondta, hogy 2021 harmadik negyedévében tervezi megkezdeni a repülési teszteket, azaz kb. két és fél év lemaradásban vannak ahhoz az ütemtervhez képest. Az XB-1 célja levonni a tanulságokat a szuperszonikus repülésről egy alacsonyabb költségű járművel, és ezeket az eredményeket beépítik az Overture végleges modelljébe. A földön és a szélcsatornákban csak korlátozottan lehet tesztelni a technológiát, ezért a vállalatnak muszáj repülnie a kiérleléshez.
A repülés után a vállalat közölte, hogy a fejlesztőcsapat bővíteni fogja a repülési tartományt, mindazonáltal az XB-1 prototípus nem teszteli az Overture repülőgép kulcsfontosságú elemét, annak hajtóművét. Az XB-1-et három GE J85-15 turbó sugárhajtómű hajtja, mely már több, mint egy évtizede szolgálatban van. A Boom Supersonic az Overture repülőgéphez egy új hajtóművet fejleszt, egy közepes átbocsátású Symphony turbóventilátoros hajtóművet. A vállalat korábban bemutatta a Symphony egy harmadára kicsinyített tervezési modelljét, de a fejlesztési tesztjeiről nem közölt információkat.