Gyurkity Péter
Új utasszállítón dolgozik a Boeing
A hatékonyabb és zöldebb megoldás kifejlesztése a NASA támogatásával indul el.
Az utasszállítók globális piacát meglehetősen hosszú ideje két cég, az Airbus és a Boeing uralja, ahogy arról nemrég mi is írtunk. Az amerikai űrügynökség most ez utóbbi gyártót bízta meg egy új megoldás kifejlesztésével, amely jóval hatékonyabb és zöldebb alternatívát nyújtana a légitársaságoknak.
A NASA hivatalos közleményében arról olvashatunk, hogy egy nemrég kiírt újabb pályázat nyerteseként bukkan most fel a jól ismert név, bár azt egyelőre nem árulták el, hogy mellettük mely egyéb piaci szereplők indultak még saját anyaggal. A Transonic Truss-Braced Wing (TTBW) névre keresztelt megoldás a szokásostól eltérő kialakítással érkezne, hiszen a jóval hosszabb és vékonyabb szárnyak igencsak érzékenyek lennének, emiatt pedig azokat alulról meg kell erősíteni. A megfelelő meghajtásról természetesen új, még hatékonyabb hajtóművek gondoskodnának, bár arra sem vehetünk mérget, hogy a végleges változat majd valóban helyet kap a cég katalógusában.
A tervek szerint 2028-ra állna össze az új utasszállító, amely ennek megfelelően akkor repülne először. Emiatt még teljes siker esetén is csak a következő évtizedben állnának szolgálatba az első példányok, már amennyiben nem merül fel valamilyen további, előre nem látott probléma. Fontos megjegyezni, hogy a Boeing a 787, vagyis a kétezres évek eleje óta nem kezdett bele új projektbe, legalábbis ebben a szegmensben, szerintük ezt az új, hatékony hajtóművek elérhetővé válása nem is teszi észszerűvé, a NASA viszont úgy gondolta, hogy komoly anyagi támogatással a legnagyobb szereplők is rávehetők a további fejlesztésekre.
Az űrügynökség 425 millió dollárral járul hozzá a projekthez, a Boeing maga 725 milliót szán arra – meglátjuk, ez mire lesz elég.
Az utasszállítók globális piacát meglehetősen hosszú ideje két cég, az Airbus és a Boeing uralja, ahogy arról nemrég mi is írtunk. Az amerikai űrügynökség most ez utóbbi gyártót bízta meg egy új megoldás kifejlesztésével, amely jóval hatékonyabb és zöldebb alternatívát nyújtana a légitársaságoknak.
A NASA hivatalos közleményében arról olvashatunk, hogy egy nemrég kiírt újabb pályázat nyerteseként bukkan most fel a jól ismert név, bár azt egyelőre nem árulták el, hogy mellettük mely egyéb piaci szereplők indultak még saját anyaggal. A Transonic Truss-Braced Wing (TTBW) névre keresztelt megoldás a szokásostól eltérő kialakítással érkezne, hiszen a jóval hosszabb és vékonyabb szárnyak igencsak érzékenyek lennének, emiatt pedig azokat alulról meg kell erősíteni. A megfelelő meghajtásról természetesen új, még hatékonyabb hajtóművek gondoskodnának, bár arra sem vehetünk mérget, hogy a végleges változat majd valóban helyet kap a cég katalógusában.
A tervek szerint 2028-ra állna össze az új utasszállító, amely ennek megfelelően akkor repülne először. Emiatt még teljes siker esetén is csak a következő évtizedben állnának szolgálatba az első példányok, már amennyiben nem merül fel valamilyen további, előre nem látott probléma. Fontos megjegyezni, hogy a Boeing a 787, vagyis a kétezres évek eleje óta nem kezdett bele új projektbe, legalábbis ebben a szegmensben, szerintük ezt az új, hatékony hajtóművek elérhetővé válása nem is teszi észszerűvé, a NASA viszont úgy gondolta, hogy komoly anyagi támogatással a legnagyobb szereplők is rávehetők a további fejlesztésekre.
Az űrügynökség 425 millió dollárral járul hozzá a projekthez, a Boeing maga 725 milliót szán arra – meglátjuk, ez mire lesz elég.