SG.hu

Vitorlásokkal szálllítja a repülőgép-alkatrészeket az Airbus

Az Airbus három szélenergiával működtetett teherhajón viszi majd át az Atlanti-óceánon az alabamai üzeme az előregyártott darabokat. A cég így kevesebb CO2-t fog kibocsátani, hogy több olyan gépet tudjon megépíteni, amelyek már bőségesen öntik majd magukból a szén-dioxidot.

A repülőgépgyártó bejelentette, hogy Louis Dreyfus Armateurs hajótulajdonost bízták meg azzal, hogy építse meg és üzemeltesse ezeket az új, nagy hatékonyságú hajókat, amelyek 2026-tól állnak majd szolgálatba. A hajók különlegessége a rajtuk lévő féltucatnyi Flettner-rotor lesz, melyek olyan forgó hengerek, amelyek a Magnus-effektust használják ki. Ez egy olyan jelenség, amely egy forgó tárgy két oldalán lévő nyomáskülönbségeknek köszönhetően felhajtóerőt hoz létre. Ezeket a rotorokat több mint egy évszázaddal ezelőtt találták fel, és a hajók üzemanyag-szükségletének csökkentése miatt újra érdeklődésre tartanak számot. Mindazonáltal a teherhajókon lesz hagyományos, kettős üzemanyaggal üzemelő motor is, melyek tengeri dízelolajjal és e-metanollal fognak működni - ez utóbbi üzemanyagot olyan eljárással állítják elő, amely kevesebb CO2-t termel, mint más erőfeszítések. Sok hajó nehézolajjal működik, amely a legzsírosabb, legpiszkosabb és legolcsóbb fűtőolaj, az Airbus ezért választotta inkább a dízel és az e-metanol kombinációját.


Az Airbus közlése szerint a három hajó 2026-tól áll szolgálatba, és számításaik szerint 2030-ra 68 000 tonnáról 33 000 tonnára csökkenti az átlagos éves transzatlanti CO2-kibocsátást. A hajók azonban abban is segítenek majd a repülőgépgyártónak, hogy a havonta gyártott A320-as repülőgépek számát 75-re növelje, és ezen járművek mindegyike rengeteg CO2-t termel majd. A jármű körülbelül hetven darab 40 láb hosszú konténert és hat egyfolyosós repülőgép részegységet - szárnyak, törzs, hajtóművek tartói, vízszintes és függőleges farokrészek - mozgatására lesz alkalmas. Az Airbus jelenlegi hajói csak három vagy négy ilyen készletet tudnak mozgatni. A hajók főként a franciaországi Saint-Nazaire-ból indulnak majd az alabamai Mobile-ban található A320-as összeszerelősorra. Az útvonalválasztó szoftvert a szélmeghajtás maximalizálására és a kedvezőtlen óceáni viszonyok okozta áramlások elkerülésére optimalizálják. A becslések szerint minden egyes atlanti átkelés körülbelül 18 napot vesz majd igénybe.

Az alabamai az Airbus első repülőgép-összeszerelő üzeme az Egyesült Államokban, ahol jelenleg az A320-as sorozatú repülőgépeket és az A220-ast szerelik össze, főként az amerikai kontinensen működő légitársaságok számára. Az A220-as gyártósor jelenleg havonta körülbelül 40-50 repülőgép összeszerelésére képes. Az Airbus egyedi repülőgépeket is üzemeltet az alkatrészek szállítására. A vállalat Beluga modellje kibővített és gömbölyded törzzsel és leeresztett orral rendelkezik. A repülőgépgyártó Belugákból álló flottája az A300-as alapján készült, de utódja már az A330-as típusra fog majd épülni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #1
    Ez igy vagy egy felmegoldas vagy csak a marketing. A dizelolaj hasznalat azt jelenti, hogy dizelmotorokat hasznalnak vagy vegyesen metanollal vagy menet kozben atkapcsolva. Ha uzemanyagcellat hasznanalnanak, elektromos motorokkal, akkor a dizelt teljes mertekben ki lehetne iktatni.

    A masik a metanol forrasa. A legtobb e-metanol eloallito nem jeloli meg a co2 forrasat. Amennyiben ez nem legkori co2 vagy elegetett biouzemanyag, akkor gyakorlatilag fosszilis forrasokbol allitjak elo csak extra lepesekkel, ami ugyancsak nem jo megoldas.

    Latom a problakozasokat, de egyelore inkabb csak a kozvetlen sporolas es/vagy a marketing az ok amiert lepnek, nem a tenyleges kornyezetvedelem.

    ps: Legkori co2-bol eloallitott metannal es metanollal mehetne a legtobb jarmu, kihagyva az aksis energiatarolast. Viszont a hatekonysag valahol 20-40% kozott van, igy a kozelebe sem er az aksis tarolas kb. 90%-anak, igy csak olyan esetekben jo, amikor sok energiat kell tarolni hosszu idore es szamit a tomeg is, tehat hajok es repulogepek eseten. Vonatoknal es varosi tomegkozlekedesnel a felsovezetek, mig altalanos kozuti jarmuveknel az aksis tarolas az ami jelenleg a leghatekonyabb.