SG.hu
Vitorlásokkal szálllítja a repülőgép-alkatrészeket az Airbus
Az Airbus három szélenergiával működtetett teherhajón viszi majd át az Atlanti-óceánon az alabamai üzeme az előregyártott darabokat. A cég így kevesebb CO2-t fog kibocsátani, hogy több olyan gépet tudjon megépíteni, amelyek már bőségesen öntik majd magukból a szén-dioxidot.
A repülőgépgyártó bejelentette, hogy Louis Dreyfus Armateurs hajótulajdonost bízták meg azzal, hogy építse meg és üzemeltesse ezeket az új, nagy hatékonyságú hajókat, amelyek 2026-tól állnak majd szolgálatba. A hajók különlegessége a rajtuk lévő féltucatnyi Flettner-rotor lesz, melyek olyan forgó hengerek, amelyek a Magnus-effektust használják ki. Ez egy olyan jelenség, amely egy forgó tárgy két oldalán lévő nyomáskülönbségeknek köszönhetően felhajtóerőt hoz létre. Ezeket a rotorokat több mint egy évszázaddal ezelőtt találták fel, és a hajók üzemanyag-szükségletének csökkentése miatt újra érdeklődésre tartanak számot. Mindazonáltal a teherhajókon lesz hagyományos, kettős üzemanyaggal üzemelő motor is, melyek tengeri dízelolajjal és e-metanollal fognak működni - ez utóbbi üzemanyagot olyan eljárással állítják elő, amely kevesebb CO2-t termel, mint más erőfeszítések. Sok hajó nehézolajjal működik, amely a legzsírosabb, legpiszkosabb és legolcsóbb fűtőolaj, az Airbus ezért választotta inkább a dízel és az e-metanol kombinációját.
Az Airbus közlése szerint a három hajó 2026-tól áll szolgálatba, és számításaik szerint 2030-ra 68 000 tonnáról 33 000 tonnára csökkenti az átlagos éves transzatlanti CO2-kibocsátást. A hajók azonban abban is segítenek majd a repülőgépgyártónak, hogy a havonta gyártott A320-as repülőgépek számát 75-re növelje, és ezen járművek mindegyike rengeteg CO2-t termel majd. A jármű körülbelül hetven darab 40 láb hosszú konténert és hat egyfolyosós repülőgép részegységet - szárnyak, törzs, hajtóművek tartói, vízszintes és függőleges farokrészek - mozgatására lesz alkalmas. Az Airbus jelenlegi hajói csak három vagy négy ilyen készletet tudnak mozgatni. A hajók főként a franciaországi Saint-Nazaire-ból indulnak majd az alabamai Mobile-ban található A320-as összeszerelősorra. Az útvonalválasztó szoftvert a szélmeghajtás maximalizálására és a kedvezőtlen óceáni viszonyok okozta áramlások elkerülésére optimalizálják. A becslések szerint minden egyes atlanti átkelés körülbelül 18 napot vesz majd igénybe.
Az alabamai az Airbus első repülőgép-összeszerelő üzeme az Egyesült Államokban, ahol jelenleg az A320-as sorozatú repülőgépeket és az A220-ast szerelik össze, főként az amerikai kontinensen működő légitársaságok számára. Az A220-as gyártósor jelenleg havonta körülbelül 40-50 repülőgép összeszerelésére képes. Az Airbus egyedi repülőgépeket is üzemeltet az alkatrészek szállítására. A vállalat Beluga modellje kibővített és gömbölyded törzzsel és leeresztett orral rendelkezik. A repülőgépgyártó Belugákból álló flottája az A300-as alapján készült, de utódja már az A330-as típusra fog majd épülni.
A repülőgépgyártó bejelentette, hogy Louis Dreyfus Armateurs hajótulajdonost bízták meg azzal, hogy építse meg és üzemeltesse ezeket az új, nagy hatékonyságú hajókat, amelyek 2026-tól állnak majd szolgálatba. A hajók különlegessége a rajtuk lévő féltucatnyi Flettner-rotor lesz, melyek olyan forgó hengerek, amelyek a Magnus-effektust használják ki. Ez egy olyan jelenség, amely egy forgó tárgy két oldalán lévő nyomáskülönbségeknek köszönhetően felhajtóerőt hoz létre. Ezeket a rotorokat több mint egy évszázaddal ezelőtt találták fel, és a hajók üzemanyag-szükségletének csökkentése miatt újra érdeklődésre tartanak számot. Mindazonáltal a teherhajókon lesz hagyományos, kettős üzemanyaggal üzemelő motor is, melyek tengeri dízelolajjal és e-metanollal fognak működni - ez utóbbi üzemanyagot olyan eljárással állítják elő, amely kevesebb CO2-t termel, mint más erőfeszítések. Sok hajó nehézolajjal működik, amely a legzsírosabb, legpiszkosabb és legolcsóbb fűtőolaj, az Airbus ezért választotta inkább a dízel és az e-metanol kombinációját.
Az Airbus közlése szerint a három hajó 2026-tól áll szolgálatba, és számításaik szerint 2030-ra 68 000 tonnáról 33 000 tonnára csökkenti az átlagos éves transzatlanti CO2-kibocsátást. A hajók azonban abban is segítenek majd a repülőgépgyártónak, hogy a havonta gyártott A320-as repülőgépek számát 75-re növelje, és ezen járművek mindegyike rengeteg CO2-t termel majd. A jármű körülbelül hetven darab 40 láb hosszú konténert és hat egyfolyosós repülőgép részegységet - szárnyak, törzs, hajtóművek tartói, vízszintes és függőleges farokrészek - mozgatására lesz alkalmas. Az Airbus jelenlegi hajói csak három vagy négy ilyen készletet tudnak mozgatni. A hajók főként a franciaországi Saint-Nazaire-ból indulnak majd az alabamai Mobile-ban található A320-as összeszerelősorra. Az útvonalválasztó szoftvert a szélmeghajtás maximalizálására és a kedvezőtlen óceáni viszonyok okozta áramlások elkerülésére optimalizálják. A becslések szerint minden egyes atlanti átkelés körülbelül 18 napot vesz majd igénybe.
Az alabamai az Airbus első repülőgép-összeszerelő üzeme az Egyesült Államokban, ahol jelenleg az A320-as sorozatú repülőgépeket és az A220-ast szerelik össze, főként az amerikai kontinensen működő légitársaságok számára. Az A220-as gyártósor jelenleg havonta körülbelül 40-50 repülőgép összeszerelésére képes. Az Airbus egyedi repülőgépeket is üzemeltet az alkatrészek szállítására. A vállalat Beluga modellje kibővített és gömbölyded törzzsel és leeresztett orral rendelkezik. A repülőgépgyártó Belugákból álló flottája az A300-as alapján készült, de utódja már az A330-as típusra fog majd épülni.