Gyurkity Péter
Városon belül is jönnek a hidrogénvonatok
Kínai fejlesztés bukkant fel elsőként ezen a kategórián belül, a sebességgel nem lesz gond.
A hidrogénhajtású járművek ugyan nem terjedtek el olyan mértékben, mint a hibrid vagy tisztán elektromos autók, azonban ebben a szegmensben is bőven olvashattunk előrelépésekről, még akkor is, ha 2021-ben arról számoltunk be, hogy nem hoz megváltást a kék hidrogén. Most egy érdekes vonat készült el, amelyet már kifejezetten városon belüli közlekedésre szánnak.
A szintén kínai illetőségű Global Times adott hírt a napokban arról, hogy a friss fejlesztés még a hónap közepén készült el, mégpedig két ottani cég, a CRRC és a Chengdu Rail Transit összefogása révén. A tiszta energiaforrás, amely az elektrokémiai reakció eredményeként tulajdonképpen pusztán vízgőz kibocsátása mellett biztosít megbízható meghajtást, akár 600 km-es táv megtételét teszi lehetővé, a mellékelt akkumulátor ugyanis ekkora kapacitással (üzemidővel) bír. A sebesség eléri a 160 km/h-t, ez elegendőnek tűnik, különösen annak fényében, hogy elsősorban városi felhasználásra szánt vonatról van szó.
Az első, az illetékesek által közzétett becslés szerint a fenti számok, illetve átlagosan 500 km-es hatótáv alkalmazása esetén évente 10 tonnával mérsékelhető a szén-dioxid-kibocsátás, az sem mellékes részlet azonban, hogy az új vonatot kényelmesen használhatjuk a felsővezetéket nélkülöző vonalakon, ami nyilván tovább csökkenti a járulékos költségeket, hiszen nincs szükség ezen infrastruktúra kiépítésére és annak karbantartására. Ehelyett természetesen a szükséges töltőállomásokat kell majd biztosítani, amelyeknél fontos szempont lesz a töltés sebessége.
A helyi tervek szerint az évtized közepére már 50 ezer hidrogénhajtású jármű lenne az országban, amelyek a folyamatosan bővülő töltőhálózatra alapoznák működésüket – ez utóbbi állomásokból tavaly nyáron egyelőre 270 létezett csak, ami azt jelzi, hogy ezen a téren is komoly előrelépésre lesz szükség.
A hidrogénhajtású járművek ugyan nem terjedtek el olyan mértékben, mint a hibrid vagy tisztán elektromos autók, azonban ebben a szegmensben is bőven olvashattunk előrelépésekről, még akkor is, ha 2021-ben arról számoltunk be, hogy nem hoz megváltást a kék hidrogén. Most egy érdekes vonat készült el, amelyet már kifejezetten városon belüli közlekedésre szánnak.
A szintén kínai illetőségű Global Times adott hírt a napokban arról, hogy a friss fejlesztés még a hónap közepén készült el, mégpedig két ottani cég, a CRRC és a Chengdu Rail Transit összefogása révén. A tiszta energiaforrás, amely az elektrokémiai reakció eredményeként tulajdonképpen pusztán vízgőz kibocsátása mellett biztosít megbízható meghajtást, akár 600 km-es táv megtételét teszi lehetővé, a mellékelt akkumulátor ugyanis ekkora kapacitással (üzemidővel) bír. A sebesség eléri a 160 km/h-t, ez elegendőnek tűnik, különösen annak fényében, hogy elsősorban városi felhasználásra szánt vonatról van szó.
Az első, az illetékesek által közzétett becslés szerint a fenti számok, illetve átlagosan 500 km-es hatótáv alkalmazása esetén évente 10 tonnával mérsékelhető a szén-dioxid-kibocsátás, az sem mellékes részlet azonban, hogy az új vonatot kényelmesen használhatjuk a felsővezetéket nélkülöző vonalakon, ami nyilván tovább csökkenti a járulékos költségeket, hiszen nincs szükség ezen infrastruktúra kiépítésére és annak karbantartására. Ehelyett természetesen a szükséges töltőállomásokat kell majd biztosítani, amelyeknél fontos szempont lesz a töltés sebessége.
A helyi tervek szerint az évtized közepére már 50 ezer hidrogénhajtású jármű lenne az országban, amelyek a folyamatosan bővülő töltőhálózatra alapoznák működésüket – ez utóbbi állomásokból tavaly nyáron egyelőre 270 létezett csak, ami azt jelzi, hogy ezen a téren is komoly előrelépésre lesz szükség.