Gyurkity Péter
Nem hoz megváltást a kék hidrogén
Egy új tanulmány szerint ez még a dízelnél is rosszabb lehet, így át kellene ugranunk.
A közlekedés, valamint a gazdaság egészének fokozatos dekarbonizálása napjaink egy legfontosabb kérdése, a szakemberek szerint ugyanis hosszú távon ez jelent majd megoldást a klímaváltozás problematikájára. Az amerikai kormány ebben a folyamatban ugyan nagy hangsúlyt helyezne az úgynevezett kék hidrogénre, ez viszont egy friss tanulmány szerint nagyon rossz lépés lenne.
A Cornell és a Stanford Egyetem kutatói közös anyagban igyekeztek megvizsgálni a kék hidrogén életciklusa során keletkező kibocsátást, annak összetételét és méretét. A hidrogén kék változata fosszilis tüzelőanyagból áll elő, ez azonban közvetlen módon nem vezet üvegházhatású gázok kibocsátásához, mivel a szén-dioxid megkötése is része az előállítási folyamatnak. Ettől komoly előrelépést remélnek, ahogy a gazdaság egyre több szegmense esetében merül fel a hidrogén széles körű alkalmazása, a most közzétett anyagban viszont arra mutatnak rá, hogy a szénlenyomat ezen technológia esetében akár 60 százalékkal is meghaladhatja azt a szintet, amit a fűtésre használt dízelnél megszokhattunk. Ez azért jelent problémát, mert (többek között) a Biden-adminisztráció is központi szerepet szán a kék hidrogénnek, amely a több billió dollárra rúgó amerikai szövetségi infrastruktúra-programban is megjelenik.
A készítők szerint nagyon gyorsan el kellene felejtenünk ezt az eljárást, amelyet (nem meglepő) módon a fosszilis energiában érdekelt nagy szereplők támogatnak, az általa megkövetelt hatalmas mennyiségű földgáz elégetése ugyanis nem vezet majd semmilyen előrelépéshez, függetlenül attól, hogy milyen megkötési és tárolási megoldást alkalmazunk. A szénmentes jövőben tehát semmilyen szerepet nem kellene szánni ezen technológiának, ehelyett a zöld hidrogénre kellene helyezni a hangsúlyt, amelyet vízből állítanánk elő, mégpedig megújuló energia (nap, szél) felhasználásával. Ez persze jóval drágább a kék és szürke alternatívánál (utóbbi esetében a metán vízgőzös reformálása a cél, amely ma költséghatékony eljárásnak számít), viszont hosszú távon csak a zöld változattal jutunk majd előbbre.
Az előrejelzésekben a zöld hidrogén árának viszonylag gyors csökkenését vetítik előre, erre mindenképpen szükség lesz a valódi eredmények eléréséhez.
A közlekedés, valamint a gazdaság egészének fokozatos dekarbonizálása napjaink egy legfontosabb kérdése, a szakemberek szerint ugyanis hosszú távon ez jelent majd megoldást a klímaváltozás problematikájára. Az amerikai kormány ebben a folyamatban ugyan nagy hangsúlyt helyezne az úgynevezett kék hidrogénre, ez viszont egy friss tanulmány szerint nagyon rossz lépés lenne.
A Cornell és a Stanford Egyetem kutatói közös anyagban igyekeztek megvizsgálni a kék hidrogén életciklusa során keletkező kibocsátást, annak összetételét és méretét. A hidrogén kék változata fosszilis tüzelőanyagból áll elő, ez azonban közvetlen módon nem vezet üvegházhatású gázok kibocsátásához, mivel a szén-dioxid megkötése is része az előállítási folyamatnak. Ettől komoly előrelépést remélnek, ahogy a gazdaság egyre több szegmense esetében merül fel a hidrogén széles körű alkalmazása, a most közzétett anyagban viszont arra mutatnak rá, hogy a szénlenyomat ezen technológia esetében akár 60 százalékkal is meghaladhatja azt a szintet, amit a fűtésre használt dízelnél megszokhattunk. Ez azért jelent problémát, mert (többek között) a Biden-adminisztráció is központi szerepet szán a kék hidrogénnek, amely a több billió dollárra rúgó amerikai szövetségi infrastruktúra-programban is megjelenik.
A készítők szerint nagyon gyorsan el kellene felejtenünk ezt az eljárást, amelyet (nem meglepő) módon a fosszilis energiában érdekelt nagy szereplők támogatnak, az általa megkövetelt hatalmas mennyiségű földgáz elégetése ugyanis nem vezet majd semmilyen előrelépéshez, függetlenül attól, hogy milyen megkötési és tárolási megoldást alkalmazunk. A szénmentes jövőben tehát semmilyen szerepet nem kellene szánni ezen technológiának, ehelyett a zöld hidrogénre kellene helyezni a hangsúlyt, amelyet vízből állítanánk elő, mégpedig megújuló energia (nap, szél) felhasználásával. Ez persze jóval drágább a kék és szürke alternatívánál (utóbbi esetében a metán vízgőzös reformálása a cél, amely ma költséghatékony eljárásnak számít), viszont hosszú távon csak a zöld változattal jutunk majd előbbre.
Az előrejelzésekben a zöld hidrogén árának viszonylag gyors csökkenését vetítik előre, erre mindenképpen szükség lesz a valódi eredmények eléréséhez.