Hunter
Japáné lesz a leggyorsabb maglev
Egy japán vasúttársaság az elkövetkező két évtizedben elkészíti a világ leggyorsabb vonatát.
A maglev, teljes nevén mágneses lebegtetésű vonat és a hozzá tartozó pálya összköltségét 45 milliárd dollárra becsülik. Jelenleg egyetlen utasszállító maglev létezik, ami egy mindössze 30,5 kilométeres távon közlekedik Sanghaj pénzügyi negyede és a Pudong repülőtér között.
A Központi Japán Vasúttársaság (JR Central) tervei szerint a 2025-ös pénzügyi évre készülnek el egy lineáris motoros maglev vonattal, ami Tokió és Közép-Japán között egy 290 kilométeres szakaszon fog közlekedni. Utazósebessége óránkénti 500 kilométer környékén fog mozogni, szemben a 2002-ben szolgálatba állt sanghaji vonat 430 km/h sebességével. A JR Central mágneses lebegtetésű vonatja 2003-ban egy tesztpályán 581 km/h sebességet is elért. A cég jó ideje várja az állami segítséget tervei megvalósításához, ami azonban a mai napig nem érkezett meg, illetve már nem is várható, ezért a 2025-ös dátum.
A japán maglev akkortájt áll szolgálatba, amikor a szigetország híres "Sinkanszen" vonatjai nyugalomba vonulnak. A ma már 300 km/h sebességgel közlekedő Tokaidó Sinkanszent az 1964-es tokiói olimpia előtt mutatták be a világ ámulatára. A világ leggyorsabb hagyományos vasúti technikájával épített vonata a francia TGV, ami 320 km/h sebességgel közlekedik. Bár a JR Central még nem határozta meg a pontos pályavonalat, az egyik éves jelentésben az "első fázist" Tokió és Nagoja ipari központja közé helyezné. A vasúttársaság szóvivője szerint a második fázis Nagoját kötné össze japán második legnagyobb városával, Oszakával.
A cég vezetése az ünnepek előtt fogadta el a tervet, annak tudatában, hogy mire megvalósul az üzembe helyezés, a társaság több mint 40 milliárdos adóságot halmoz fel, ami számításaik szerint nyolc év alatt fog a jelenlegi szintre visszaállni.
Japán mellett több másik ország is tervezi a maglev vonatok bevezetését. Bajorország, a leggazdagabb német tartomány szeptemberben jelentette be, hogy 2014-re megépítené az első német kereskedelmi maglev-vonalat München városa és egyik, 37 kilométerre fekvő repülőtere között. A tartomány vezetése annak ellenére adta meg az engedélyt a két kivitelező, a Siemens és a ThyssenKrupp számára, hogy tavaly egy teszt során a vonat egy álló karbantartó járműbe csapódott. A balesetben 23 ember vesztette életét.
Ugyanakkor Kína is tervezi maglev-vonalának meghosszabbítását Sanghajtól Hangzhouig, szintén a két német cég közreműködésével. A 2010-re befejeződő projekt hatására a kínai pálya 170 kilométeresre nő, bár ennek ellentmondanak az állami média közleményei, ami szerint a bővítés minden bizonnyal csúszni fog, de az sem kizárt, hogy teljes egészében meghiúsul. A maglev tervekből az USA sem maradhat ki. Az amerikaiak jelenleg a lehetséges helyszíneket tanulmányozzák első kereskedelmi maglev szolgáltatásuk építéséhez. Az egyik esélyes egy Washington és Baltimore közötti vonal.
A maglev, teljes nevén mágneses lebegtetésű vonat és a hozzá tartozó pálya összköltségét 45 milliárd dollárra becsülik. Jelenleg egyetlen utasszállító maglev létezik, ami egy mindössze 30,5 kilométeres távon közlekedik Sanghaj pénzügyi negyede és a Pudong repülőtér között.
A Központi Japán Vasúttársaság (JR Central) tervei szerint a 2025-ös pénzügyi évre készülnek el egy lineáris motoros maglev vonattal, ami Tokió és Közép-Japán között egy 290 kilométeres szakaszon fog közlekedni. Utazósebessége óránkénti 500 kilométer környékén fog mozogni, szemben a 2002-ben szolgálatba állt sanghaji vonat 430 km/h sebességével. A JR Central mágneses lebegtetésű vonatja 2003-ban egy tesztpályán 581 km/h sebességet is elért. A cég jó ideje várja az állami segítséget tervei megvalósításához, ami azonban a mai napig nem érkezett meg, illetve már nem is várható, ezért a 2025-ös dátum.
A japán maglev akkortájt áll szolgálatba, amikor a szigetország híres "Sinkanszen" vonatjai nyugalomba vonulnak. A ma már 300 km/h sebességgel közlekedő Tokaidó Sinkanszent az 1964-es tokiói olimpia előtt mutatták be a világ ámulatára. A világ leggyorsabb hagyományos vasúti technikájával épített vonata a francia TGV, ami 320 km/h sebességgel közlekedik. Bár a JR Central még nem határozta meg a pontos pályavonalat, az egyik éves jelentésben az "első fázist" Tokió és Nagoja ipari központja közé helyezné. A vasúttársaság szóvivője szerint a második fázis Nagoját kötné össze japán második legnagyobb városával, Oszakával.
A cég vezetése az ünnepek előtt fogadta el a tervet, annak tudatában, hogy mire megvalósul az üzembe helyezés, a társaság több mint 40 milliárdos adóságot halmoz fel, ami számításaik szerint nyolc év alatt fog a jelenlegi szintre visszaállni.
Japán mellett több másik ország is tervezi a maglev vonatok bevezetését. Bajorország, a leggazdagabb német tartomány szeptemberben jelentette be, hogy 2014-re megépítené az első német kereskedelmi maglev-vonalat München városa és egyik, 37 kilométerre fekvő repülőtere között. A tartomány vezetése annak ellenére adta meg az engedélyt a két kivitelező, a Siemens és a ThyssenKrupp számára, hogy tavaly egy teszt során a vonat egy álló karbantartó járműbe csapódott. A balesetben 23 ember vesztette életét.
Ugyanakkor Kína is tervezi maglev-vonalának meghosszabbítását Sanghajtól Hangzhouig, szintén a két német cég közreműködésével. A 2010-re befejeződő projekt hatására a kínai pálya 170 kilométeresre nő, bár ennek ellentmondanak az állami média közleményei, ami szerint a bővítés minden bizonnyal csúszni fog, de az sem kizárt, hogy teljes egészében meghiúsul. A maglev tervekből az USA sem maradhat ki. Az amerikaiak jelenleg a lehetséges helyszíneket tanulmányozzák első kereskedelmi maglev szolgáltatásuk építéséhez. Az egyik esélyes egy Washington és Baltimore közötti vonal.