Hunter

Japáné lesz a leggyorsabb maglev

Egy japán vasúttársaság az elkövetkező két évtizedben elkészíti a világ leggyorsabb vonatát.

A maglev, teljes nevén mágneses lebegtetésű vonat és a hozzá tartozó pálya összköltségét 45 milliárd dollárra becsülik. Jelenleg egyetlen utasszállító maglev létezik, ami egy mindössze 30,5 kilométeres távon közlekedik Sanghaj pénzügyi negyede és a Pudong repülőtér között.

A Központi Japán Vasúttársaság (JR Central) tervei szerint a 2025-ös pénzügyi évre készülnek el egy lineáris motoros maglev vonattal, ami Tokió és Közép-Japán között egy 290 kilométeres szakaszon fog közlekedni. Utazósebessége óránkénti 500 kilométer környékén fog mozogni, szemben a 2002-ben szolgálatba állt sanghaji vonat 430 km/h sebességével. A JR Central mágneses lebegtetésű vonatja 2003-ban egy tesztpályán 581 km/h sebességet is elért. A cég jó ideje várja az állami segítséget tervei megvalósításához, ami azonban a mai napig nem érkezett meg, illetve már nem is várható, ezért a 2025-ös dátum.

A japán maglev akkortájt áll szolgálatba, amikor a szigetország híres "Sinkanszen" vonatjai nyugalomba vonulnak. A ma már 300 km/h sebességgel közlekedő Tokaidó Sinkanszent az 1964-es tokiói olimpia előtt mutatták be a világ ámulatára. A világ leggyorsabb hagyományos vasúti technikájával épített vonata a francia TGV, ami 320 km/h sebességgel közlekedik. Bár a JR Central még nem határozta meg a pontos pályavonalat, az egyik éves jelentésben az "első fázist" Tokió és Nagoja ipari központja közé helyezné. A vasúttársaság szóvivője szerint a második fázis Nagoját kötné össze japán második legnagyobb városával, Oszakával.

A cég vezetése az ünnepek előtt fogadta el a tervet, annak tudatában, hogy mire megvalósul az üzembe helyezés, a társaság több mint 40 milliárdos adóságot halmoz fel, ami számításaik szerint nyolc év alatt fog a jelenlegi szintre visszaállni.


Japán mellett több másik ország is tervezi a maglev vonatok bevezetését. Bajorország, a leggazdagabb német tartomány szeptemberben jelentette be, hogy 2014-re megépítené az első német kereskedelmi maglev-vonalat München városa és egyik, 37 kilométerre fekvő repülőtere között. A tartomány vezetése annak ellenére adta meg az engedélyt a két kivitelező, a Siemens és a ThyssenKrupp számára, hogy tavaly egy teszt során a vonat egy álló karbantartó járműbe csapódott. A balesetben 23 ember vesztette életét.

Ugyanakkor Kína is tervezi maglev-vonalának meghosszabbítását Sanghajtól Hangzhouig, szintén a két német cég közreműködésével. A 2010-re befejeződő projekt hatására a kínai pálya 170 kilométeresre nő, bár ennek ellentmondanak az állami média közleményei, ami szerint a bővítés minden bizonnyal csúszni fog, de az sem kizárt, hogy teljes egészében meghiúsul. A maglev tervekből az USA sem maradhat ki. Az amerikaiak jelenleg a lehetséges helyszíneket tanulmányozzák első kereskedelmi maglev szolgáltatásuk építéséhez. Az egyik esélyes egy Washington és Baltimore közötti vonal.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • stremix #158
    Az a pár kiló súly nagy teher egy több tonnás gépnek...
  • Epikurosz #157
    Boldog új évet kívánok Neked és becses családodnak!
    ;-)
  • dez #156
    Engem már szóra sem méltatsz? :D
  • Epikurosz #155
    Ilyent kellene szerelni biciklire.
  • babajaga #154
    És a lendkerék súlyát hurcolja a gép?
  • stremix #153
    Amúgy vmi hasonló van az AN2-es repülőben is, amit úgy hívnak h ICS gyorsító. Mivel a légcsavart nme lehet akkuról felpörgetni az asszem 9 henger miatt, ezért egy lendkereket pörgetnek fel és azt kapcsolják rá a motorra.
    Szerintem bármilyen hasonló gépben alkalmazható lenne ahol mozgási energiát újra akarnánk hasznosítani...
  • stremix #152
    Ez a lendkerék dolog nagyon tetszik. Az energia nem vész el csak átalakul... Ha rövid idő alatt gyakran kell ráfékezni és újra gyorsítani, akkor nagyon jó megoldás a lendkerék. Fékezéskor felpörgetjük, ezzel (is) fékezve a szerelvényt, gyorsításkor ezért jelentős részét adná a vonóerőnek.
    Persze ha nem használjuk pl állomáson, akkor előbb-utóbb leáll és akkor megszokott módon gyorsítanánk, de újabb fékezés-gyorsításkor jól jön, tehát hosszú távon nagyon megéri.
    Ezzel jelentős áram-, energiamegtakarítást lehetne elérni.
  • Molnibalage #151
    Felpörgő lendkerék az már most is van modernebb mozdonyokban asszem.
  • dez #150
    Vagy lehet, hogy nem tehetetlenségi nyomaték, hanem helyzeti energia, mindegy.
  • dez #149
    A fékezést generátoroka lehetne bízni, és akkuk közvetítésével ezen energiából fedezhető a hegymenet (visszaút v. másik hegy) energiaszükségletének valamekkora része. De ez asszem már most is így van - valahol legalábbis.

    Lehetne egy nagy ingát is csinálni, ami két végpont között szállítja az embereket - a cserélődő utasok végülis hasznos tömeg, mert részt vesznek a tehetetlenségi nyomaték kialakításában. :) Csak egy egészen minimális rásegítés kellene, ami kompenzálja a légellenállást (mint az ingaóránál). Na, ez milyen? :)