Gyurkity Péter

Vezető nélküli vonatokat akar a Deutsche Bahn

A metró után a vonatoknál is száműznék a vezetőt, jöhet a távirányítás.

Egy hosszabb interjút adott a Deutsche Bahn elnöke, Rüdiger Grube, amelyben többek között elmondta, hogy a következő évtized első felében megvalósulhat a vezető nélküli vonat ötlete, ezt követően pedig távirányítással oldanák meg a problémamentes közlekedést. Az első tesztek már elkezdődtek.

A cégvezető saját előzetes becslése szerint 2021 és 2023 között vezethetik majd be az automata vonatokat, amely jóval bonyolultabb feladatot jelent, mint a metró (U-Bahn) esetében, hiszen itt egy komplex hálózatról van szó, amelyen belül lassabb és gyorsabb személy-, illetve tehervonatok is közlekednek. Legalább ilyen fontos szempont, hogy az alkalmazottakat is fel kell készíteni a távvezérlést előnyben részesítő jövőre, ezért már most megkezdték az egyeztetéseket a mozdonyvezetőkkel, illetve az őket képviselő szakszervezetekkel, az elnök szerint pedig ez utóbbiak is elismerik, hogy a digitalizáció belátható időn belül saját területükön is komoly változásokat hoz majd magával.

A DB részéről nem most először hangzik el ilyen értelmű nyilatkozat, hiszen a cég már májusban megemlítette a sofőr nélküli autók alkalmazását, amelyek a vasútállomásokra való eljutást, valamint az onnan történő távozást könnyítenék meg az utasok számára, az úgynevezett "utolsó mérföldön" belül, ahol a vasút közvetlenül már nem játszik szerepet, viszont még így is segíthet a zökkenőmentes közlekedés megvalósításában. Konkrét időpont vagy menetrend akkor nem hangzott el, a jelek szerint azonban komolyan gondolják az automatizálást, vagyis erre minden résztvevőnek fel kell készülnie.

Az első próbák már megkezdődtek, ezt a cseh határ mellett végzik el, ahol egy erre kijelölt tesztpályát építettek ki.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zola2000 #10
    Japánban kísérleteznek ápoló robotokkal, mert ott is kb ugyanannyira kevés a gyerek mint euban, csak nem akarnak migránsokat ლ(´ڡ`ლ)

    A gyártásban is egyre nagyobb az automatizálás kínában is.
  • NEXUS6 #9
    Szerintem is jó ötlet a vezető nélküli vasút. Magyarországon is csak felmarkolták a vezetők a nagy végkielégítést amikor leléptek a MÁV-tól, de az ugyan olyan veszteséges!
    XD
  • Whysper #8
    Görögöknél felveszi majd a menekülteket és egészen Berlinig szállítja majd!
  • overseer-7 #7
    A vonat az egyik legkönnyebben automatizálható.. robotizálható mozgó jármű.. ugyan ez igaz minden kötött pályás járműre..
    Csak azt sajnálom, hogy a multi milliárdos, pénzvagyonos réteg ennyire szarik a fejlődésre..
    sokkal jobb minőségben és gyorsabban is felemelkedhetne az emberiség.. és tudatos tervezéssel, stratégiával, kivédhető lenne a technológiai fejlődés hátrányos következménye is...
    Az ismeret terjesztés.. oktatás nagyon alulértékelt és nem suboptimális szinten működik. és a hülyeség jobban terjed
  • molnibalage83 #6
    Kevesebb por, kevesebb anyag.
  • kvp #5
    Bizonyos sebesseg folott mar nem igazan tud semmit se tenni a vezeto. A jelzok jelzeseit a fulkebe mar radion kuldik be (lasd etcs) es akarmit is lat maga elott a vezeto, mar nem nagyon van ideje veszfekezni sem, csak akkor ha a kozpontbol szolnak neki. De a kozpontbol akar meg is tudjak allitani a jarmuveket, a vezeto beavatkozasa nelkul. A sebesseget a palya adja, tehat ott sem kell embernek kozbeavatkoznia.

    Igazabol csak az allomasi tolatgatas es az ajtozarodas ellenorzese az ami emberi feladat es meg nem valtottak ki semmivel. A tolatast jellemzoen most se a vezeto vegzi a nemeteknel az ice-ken, hanem az allomasi szemelyzet, mig az ajtozarodas ellenorzese inkabb a vonatkisero (kalauz) dolga. Tehat egy ICE motorvonat eseten boven eleg ha a vezeto kalauzkent van jelen es minden allomason megnyomja a zold gombot, hogy mehetnek tovabb.

    A vonatvezeto kiiktatasa igazabol reszben formalis, hiszen mar most se nagyon vezet semmit, reszben pedig hatekonysagnovelo, hiszen egy szamitogep pontosabban tudja tartani a menetrend szerinti sebessegeket, igy kisebb menetido es/vagy nagyobb vonatsuruseg erheto el.

    A fenti megallpitasok jellemzoen a zart palyan halado, nagysebessegu vonatokra vonatkoznak, amik nem talalkoznak semmilyen keresztezo forgalommal. Ilyen vasuti palyan Magyarorszagon nincs.

    A DBAG egyebkent egy masik vonaltipust is automatizalna es ezt irtak is az eredeti cikkben, megpedig a kiforgalmu mellekvonalakat. Ezek viszonylag lassu palyak, sok keresztbe jarkaloval, viszont itt pont ugyanolyan jol alkalmazhatoak az automatizalt autok megoldasai mint a kozuton, sot jobban, mert csak egy iranyba kell haladni, kormanyzas nelkul, tehat az utkozes elkerulo muveletek is csak a fekezesbol es a dudalasbol allnak, azaz sokkal konnyebben automatizalhatoak mint egy busz eseten. Tovabba a kormanyzas hianya miatt a nyomvonal megfigyelese is csak a palyara es a kozvetlen kozeleben talalhato ket oldalso csikra korlatozodik. Mivel nincs egyutthalado forgalom sem, ezert csak a keresztben beugralo akadalyokat (ember, vad, kozuti jarmu) kell kezelni, viszont a palyan halado tobbi jarmu elkeruleserol a biztositoberendezes gondoskodik.
  • Omega #4
    A hatékonyságnövelésből kifolyólag, ez racionális döntés. Ha csak ilyen vonatok járnak majd megtakarítják a fizetendő bérek 5-10%-át. Egy akkora szervezetnél, mint amilyen a vasút ez milliárdokat jelent. Minket elavult embereket pedig szép sorjában felváltanak az MI szoftverek és robotok.
  • halgatyó #3
    Itt valami nem stimmel. Mi a jó ebben a vezető nélküli jármű őrületben?
    Ennyire nem találnak elegendő mozdonyvezetőt? KIZÁRT!
    Miért pont a járművezetést akarják automatizálni valamennyi területen?
    EGYVALAMI BIZTOS: NEM AZÉRT, AMIT MONDANAK/HAZUDNAK.

    Automatizálhatnák mondjuk a csatornatisztítást, a járdatakarítást, meg egy csomó olyan munkát, amire nincs elég ember.
    Lehetne pl. az ápolást segítő, hanggal vezérelt gépeket készíteni, amelyek emelgetik a magatehetetlen embert, vagy tán még a fenekét is megmossák.
    Sokkal egyszerűbb feladat lenne, mint a járművezetés.
    De nem. Ezek ívben sz**ják le a döntési helyzettel (bizonyos fajta hatalommal ill. a nemkívánt hatalom elleni védekezési lehetőséggel) NEM járó feladatokat.
    Óriási pénzeket nyomnak olyan fejlesztésekbe, amelyek semmi jót sem hoznak az életünkbe, viszont a TEHETETLENSÉGÜNKET, KISZOLGÁLTATOITTSÁGUNKAT növelik.
    Egymástól távoli országokban, egyszerre. Hmmm.
    Ezt a rengeteg fejlesztési erőforrást (nem szeretem a "pénz" szót ide) lehetne ezerszer fontosabb, értékesebb célra is fordítani (pl. gyógyszerkutatás)
  • tom_pika #2
    mihez kell majd ember még? na jó, a német focicsapatba... és aki nem tud focizni?
  • Acusio #1
    Szerencsétlen migrik már vasutasok sem lehetnek...