Gyurkity Péter

Hipergyors maglev vasúton dolgozik Kína

Kínai kutatók egy csaknem 3000 km/h-s sebességgel száguldó vonatot szeretnének kifejleszteni.

Amikor Elon Musk csaknem egy évvel ezelőtt meglebegtette a Hyperloop közlekedési rendszer gondolatát, sejthettük, hogy nem ez lesz az utolsó szó a témában. A nem sokkal később elvégzett szimulációk szerint az elgondolás nem minden alapot nélkülöző, kínai kutatók azonban már tesztelik is saját megoldásukat, amely 2900 km/h-s elméleti sebességet érhet el.


A Délnyugat-Jiaotong Egyetemen felépített tesztpálya 12 méter átmérőjű

A lebegő mágnesvasút továbbfejlesztett változatán dolgoznak a Délnyugat-Jiaotong Egyetem laboratóriumában, ahol a maglev gyűrű első tesztjeit már 2013 márciusában elvégezték. Itt természetesen elsősorban hazai és japán tapasztalatokra építhetnek, hiszen e két országban működnek nagy sebességgel haladó maglev vonalak, amelyek közül kimagaslik a Shanghai Maglev Train, hiszen ez éppen 10 évvel ezelőtt már a 431 km/h-s sebességet is elérte. A szuper-maglev ezen meglévő rendszerek tökéletesítése révén jönne létre, mégpedig speciális vákuumcső alkalmazásával, hiszen a kutatások szerint 400 km/h felett a mozgatáshoz felhasznált energia 83 százaléka pocsékolódik el a légellenállás leküzdésére.


A nagysebességű vonat 700 kilométer távolságig versenyképes a repülővel

A vonat által használt csőben a normál, tengerszinten mért légnyomás egytizedét érnék el, ezzel az új ETT (Evacuated Tube Transport) akár 2900, netán kereken 3000 km/h-val is száguldhatna. Az utasszállítás mellett szóba jöhet a katonai alkalmazás, illetve akár egyes objektumok űrbe juttatása is, de ehhez még további komoly kutatómunkára lesz szükség, az eredeti elképzelés mentén két külön fázisban. Az elsőben ki kellett dolgozni egy magas hőmérsékleten operáló, szupravezető anyagra építő (HTS) maglev járművet, amely mindössze 25 km/h-val üzemel, ezt már 2013 februárjában abszolválták, a sebességet pedig 50 km/h-ra növelték. Ezt követte a speciális gyűrű kialakítása, amelyen belül a prototípus már jóval nagyobb sebességet érne el.

Jelenleg az evakuálási rendszert tesztelik, ennek lezárultát követően újabb eredményeket ismerhetünk majd meg.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • stremix #20
    Köszi a kiigazítást!
  • gforce9 #19
    "A hangrobbanás csak a hangsebesség átlépésekor keletkezik"

    Ez tévhit. Folyamatosan van. Az egyszeri esemény az az a pillanat amikor te meghallod, akkor ér el a hullámfront, de a hullámfront folyamatosan van. Úgy képzeld el, mint a hajó és a parközeli fürdőzők esetét. Amíg a hajó csak lassan megy nincs semmi gond. Amikor gyorsabban és a sebessége átlépi a víz hullámainak terjedési sebességét akkor kialakul mögötte egy V alakú hullám. Levegőben ez felel meg a hangsebesség átlépésének. (a levegő hullámterjedési sebességénél gyorsabban megy a repülő.) Amikor a hajó mögött kialakul a V alak a fürdőző akkor "hallja" amikor a hullám őt metszi, ő csak egyszer érzi a nagy hullámot, holott a V alak folyamatosan jelen van. A hangrobbanás hasonló. Te egyszer hallod, amikor hullámfront áthalad rajtad, de attól még a hullám folyamatos és ha teszemfel a repülő elé teleportálnál, újra hallhatnád a hangrobbanást.
  • stremix #18
    A cikkhez hozzászólva:
    Azt sehol sem olvastam, hogy a csökkentett nyomású levegőt keringtetnék-e. Mert belegondoltam, hogy ha egy több 10/100km hosszú alagútból ki tudják szívni a levegőt, akkor tolhatná is maga előtt. Sőt, ahogy a gázdugattyús fegyvereknél történik az automata újratöltés, itt is megoldható lenne (talán), hogy az oldalra kipréselt levegő hátulról megtolja a járművet, szinte mintha légüres térben haladna.
  • stremix #17
    "Alacsony nyomáson kissebb a hangsebesség."
    A hangsebesség nem függ a közeg nyomásától (légnyomástól), csak a hőmérséklettől és kisebb mértékben a közeg sűrűségétől (bármekkora a nyomása).

    "Ez meg a normál nyomásét is átlépi."
    A hangsebesség szempontjából a "normál" nyomásnak a tengerszinten lévő 15°C-os levegő nyomását nevezik. Ezt hívjuk 1 bar-nak. A hangsebesség ilyenkor 1200km/h körüli.
    A cikkben említett csőben a nyomás 0,1 bar lesz, de valószínűleg a hőmérséklet nem változik jelentősen. Nulla és -20°C között is csak 1100km/h-ra csökken a hang sebessége.

    "Szóval egy csőben folyamatos hangrobbanás..."
    A hangrobbanás csak a hangsebesség átlépésekor keletkezik, nem folyamatosan. Bizonyos hanghatás azért van jelen utána is mert a levegő részecskéi már nem kerülik ki a gépet, hanem nekiütköznek a felületnek. Ilyenkor fokozott ellenállás tapasztalható, de a kisebb sűrűség miatt kisebb ellenállást jelent a vákuumcső esetében.
  • gforce9 #16
    Szerintem - de természetesen számítással nem tudom alátámasztani - azért nem gond, mert ritka a levegő, ergó a hanghullámok nem tudnak akkora energiát közvetíteni, hogy károsítsa a falat. Valahogy úgy, mint ahogy egy óceánjáró, ha megy a nyílt vízen, akkor a mögötte kialakuló V alakú hullámfront fel tudja borítani a kisebb csónakokat is, viszont ha ez a hajó csak 2 cm mély vízben menne, akkor nem tudna túl nagy hullám kialakulni, mert túl kevés a közeg(víz) ahhoz, hogy számottevően energiaátvivő közeggé váljon.
  • Vol Jin #15
    Alacsony nyomáson kissebb a hangsebesség. Ez meg a normál nyomásét is átlépi. Szóval egy csőben folyamatos hangrobbanás... Valaki ezt elmagyarázná nekem, hogy miért nem probléma?
  • Molnibalage #14
    A grafikon elég szar, mert finoman szólva érdekes origót vettek fel a legtöbb járműnél.
  • WoodrowWilson #13
    Nem, az az, hogy ha nem mész sehova a repülővel, csak kiszállsz meg beszállsz, az is 3 óra. És egyébként csak 2 órával több, mint a vonatnál ugyanez.
  • qetuol #12
    azt a grafikont nem iagzán értem, csak akkor tud versenyezni a repcsivel a vonat, ha 3 órával később indul a repcsi? nyilván, ilyen módon a bicikli is képes versenyiezni vele, ha az pár nappal hamarabb indul,.
  • kvp #11
    Az a kinai prototipus ugy nez ki, mintha egy vidamparki jatekot atalakitottak volna at egy scifi film kedveert. Kozepen meg a kisgyerekek ulese is bent maradt. :-)

    Viszont a kvazi vakumos magleves rendszer elvileg mukodokepes, csak eppen nem eri meg a jelenlegi technologiakkal. Draga megepiteni es uzemeltetni, ugyanakkor tobb energiat igenyelne mint egy urugrasra kepes repulo. Ujhajokhoz Inditosinnek talan mar jobban megerne.