SG.hu

Olaszország Starlink-adatvásárlási terve komoly csapást mérhet az európai műholdtervekre

Az olasz kormány a SpaceX Starlink-konstellációjának műholdas internetszolgáltatásainak megvásárlását fontolgatja, és a lehetséges üzlet politikai, gazdasági és űrkutatási tematikák mentén is vitákat váltott ki Európában.

Olaszország előrehaladott tárgyalásokat folytat a SpaceX-szel arról, hogy 1,6 milliárd dollár értékben biztonságos távközlési szolgáltatásokat vásároljon a SpaceX-től. A megállapodás - amelyről a tárgyalások 2023 közepén kezdődtek - egészen addig elakadt, amíg Giorgia Meloni olasz miniszterelnök a közelmúltban Floridában meg nem látogatta Donald Trump megválasztott elnököt. A tárgyalások nyilvánosságra kerülése olyan reakciók viharát váltotta ki, amelyek rávilágítanak az európai országok egyre érzékenyebbé válására a SpaceX-szel való partnerségre - amelynek sikere komoly nyomást gyakorolt az európai hordozórakéta-iparra -, valamint a Trump-kormányzatra és a SpaceX alapítójára, Elon Muskra.

Az olasz kormány közleményben tagadta, hogy bármilyen szerződést aláírtak volna a Starlink műholdas szolgáltatására - ezek alacsony Föld körüli pályán keringő több ezer műholdról történő biztonságos szélessávú internetet és egyéb kommunikációs szolgáltatásokat foglalnak magukban. A kormányközlemény ennél is tovább ment, „kategorikusan” tagadta, hogy a SpaceX-ről szó esett volna Meloni és Trump találkozója során. Az olasz kormány azonban elismerte, hogy tárgyalásokat folytatott a SpaceX-szel.


A Starlink kereskedelmi forgalomban ugyan elérhető Olaszországban, de az a hír, hogy az ország kormányzati célokra esetleg megvásárolja a SpaceX-szolgáltatásat, gyakorlatilag bombaként robbant, mert évek óta zajlik egy szuverén európai konstelláció kifejlesztésének terve, amelynek célja, hogy biztonságos kommunikációt biztosítson az európai nemzetek és hadseregeik számára. Az Iris2 egy robosztus, műholdas kommunikációt, összekapcsolhatóságot és biztonságot szolgáló infrastruktúra lenne, melynek végleges megállapodását kevesebb mint egy hónapja jelentették be.

Az Európai Unió és az Európai Űrügynökség által, olasz részvétellel kifejlesztett, 290 műholdból álló konstelláció a tervek szerint 2030-ban lép működésbe, és 10,5 milliárd dolláros fejlesztési költséggel jár. A hosszas tárgyalások során Olaszországnak még a három elsődleges földi állomás egyikét is sikerült megszereznie az ország Abruzzo régiójában.

Ezek után nem meglepő, hogy az Olaszország és a SpaceX közötti lehetséges megállapodásra nem csak az európai, hanem egyes olasz tisztviselők is vadul reagáltak. Antonio Misiani, Olaszország korábbi pénzügyminiszter-helyettese és az ellenzéki Demokrata Párt szenátora a Politico című lapnak azt nyilatkozta, hogy egy SpaceX-megállapodás „a nemzeti szuverenitás elfogadhatatlan kiárusítását” jelentené. Beniamino Irdi, az Atlantic Council vezető munkatársa és az olasz kormány korábbi politikai tanácsadója a Financial Timesnak azt mondta: "Ez politikai jelzést küld az EU-nak” - mondta Irdi. "Az Iris2 az európai stratégiai autonómia szimbóluma, és az, hogy egy kulcsfontosságú EU-tag más megoldás felé mozdul el, az ettől való elszakadás jeleként értelmezhető”.

A frusztrációnak több rétege van. Az egyik Muskra vonatkozik, aki Trump megválasztása óta a szélsőjobboldali politikai ügyek előmozdítása felé fordította figyelmét Európában, különösen Németországban és az Egyesült Királyságban. Meloni, Olaszország konzervatív vezetője Muskot barátjának és szövetségesének tekinti. Andrea Stroppa, Musk egyik olaszországi tanácsadója szeptemberben kifejtette, hogy "Elon elismeri Giorgia Meloni vezető szerepét. És ugyanazt látja benne, amit Donald Trumpban is: valakit, aki képes megvédeni a veszélyben lévő nyugati értékeket”.

Musk régóta viszálykodik Thierry Breton francia üzletemberrel is, aki tavaly szeptemberig öt éven át az Európai Unió belső piacáért felelős biztos volt. Breton állt az Iris2 kezdeményezés élére, amely az alacsony Föld körüli pályáról biztonságos kommunikációt biztosítana. A digitális szolgáltatásokról szóló törvényt is támogatta, amelynek célja az Európában online közzétett félretájékoztatás visszaszorítása. Az Európai Bizottság a törvény alapján vizsgálja Musk X nevű közösségi oldalát.


A la Repubblica című olasz napilapban tegnap megjelent cikkében Breton amellett érvelt, hogy Olaszországnak nem szabad aláásnia Európa szuverenitásra irányuló erőfeszítéseit a távközlés területén. "Biztosként harcoltam azért, hogy elindítsuk az Iris2-t” - írja Breton. "Minden uniós ország támogatta az elindítását. Olaszország is részt vett benne, és szerintem jól sikerült, mert ez szuverenitásunk nagyon fontos eleme. Európa a világ egyik nagy demokráciája, 450 millió lakossal, népesebb, mint az Egyesült Államok. Akkor vagyunk erősek, ha egységesek maradunk, és megvédjük infrastruktúránkat, iparunkat és törvényeinket”.

A Starlink konstelláció figyelemre méltó sikere, amelyet az ukrajnai háború is bebizonyított, és amely egyre értékesebb eszköz az amerikai hadsereg számára, megijesztett néhány kormányt. Egy nemrégiben megjelent, kínai újságcikkeket összefoglaló tanulmány szerint az ázsiai országban az a konszenzusos vélemény alakult ki, hogy a Starlink veszélyezteti Kína biztonsági érdekeit. Kétségtelen, hogy az USA egyes európai szövetségesei is hasonlóan vélekednek.

Meloni árulása nagyon frusztráló az európai tisztviselőknek. Végignézték, ahogy a SpaceX átvette az uralmat a globális hordozórakéta-piac felett, és már az európai hordozórakéta-üzemeltetőket fenyegeti, köztük az olaszországi székhelyű Avio-t. Látták, ahogy Musk összebarátkozik a következő amerikai elnökkel, aki most éppen át akarja nevezni a Mexikói-öblöt Amerikai-öböllé, rá akarja venni Kanadát az USA-hoz való csatlakozásra és el akarja venni Grönlandot Dániától. Ezek után nem meglepő, hogy Musk támogatja az európai szélsőjobboldali politikusokat, akik veszélyeztetik az említett nemzetek politikai egyensúlyát. Musk semmibe veszi kontinensünk törvényeit, amelyek az online információk megbízhatóságát írják elő. Most pedig olasz vezetőket környékez meg, hogy megtorpedózza Európa következő nagy űrbeli ambícióját, a Starlink-konstelláció konkurensét. Hol lesz ennek vége?

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #13
    "Hogy az államnak hova és mire kell nem világos. Ha a fegyveres erőkről van szó, akkor meg ott megint nincs alternatíva, ha a harctéri data linkről van szó."

    A hirek szerint a starlink-re epitett starshield halozathoz szeretnenek csatlakozni. Katonai internet barhol a bolygon es 100%-os lefedettsegu folyamatos video megfigyeles.

    Az EU-s tervek csak az EU-t fednek le, joreszt lassu, regi, elavult geostatcionarius muholdakkal. EU-n beluli mobil adatkapcsolathoz jo, masra nem igazan.

    A gond inkabb ott van, hogy nincs meg az uripar alapja. Nincs europai raketa, de nincs europai muhold sem. Az utobbihoz europai chipgyartas kellene, ami ugyancsak nincs meg. De meg a raketahoz szukseges femipar sem maradt meg. Tehat meg a komponenseket se tudja az EU sajat erobol osszehozni, nemhogy a komplex kesztermeket. Ha nincs mit megvenni, akkor marad a kulfoldi es kozben (ha lenne esze az EU-nak) ujra iparositani. Az USA ezt teszi eppen, csak sajnos az EU rovasara. Ha a kinai gyarakat nem tudjak hazavinni, akkor az EU-sakat csabitjak at az USA-ba. Pl. a Stadler feherorosz gyara is le lett szerelve par het alatt (meg a haboru legelejen) es ma mar Salt Lake City-ben uzemel es kesziti a vonatokat. Sok nemet es holland gyar is az USA-ban kotott ki.
  • militavia #12
    A BB vasútvonalnak semmi értelme nincs, személyforgalma lényegében egy 0-hoz konvergáló szám.
  • repvez #11
    Na látod erről van szó, ezt a kettöségre akartam rámutatni azzal amit irtam.
    Hogy egy olyan miatt számonkérnek valakit aki olyan szolgáltatást terméket akar venni az EU-n kivülról amit az EU nem tud biztositani és a világon más se.
    DE azt nem kéri senki számon, hogy egy olyan terméket szolgáltatást az EU-n kivülről szerzunk be aminek lenne alternativája az EU-n belül is.
    Ha a vasutvonalra nézzük, az osztrákok most adták át a vonalat amin 250el megy a vonat és az egy olyan rendszer része ami az északi tengertől a földközi tengerig megy. Nekunk semmi más dolgunk nem lett volna, minthogy Pozsonybol Grázig becsatlakozunk Győrnél , és akkor máris van egy olyan NYugati kapcsolatunk a világgal ahol 250el el lehet jutni északtol délig és a nyugati partig TGV-vel. DE nekunk a belgrádi kellett elméleti 160as tempoval és anyni összegért ami sose nem térül meg és még csak nem is az Unioba törlesztünk, hogy abbol majd valamit még legalább viszont is látnánk.
  • militavia #10
    Hóóóóóóóóóóóóó.

    1. SL szolgáltatásnak nincs alternatívája.
    2. Az, hogy kínai hitel helyett más legyen és az, hogy onnan vegyünk metrót, villamos, vonatot, faszomtudja mit, na annak van.

    Amúgy nem egészen világos, hogy ITA-nak a mi szüksége lenne a SL-re. A sűrűn lakott része gazdag, EU legfejlettebb régiói között van, nincs rá szükség. A csóró délen meg úgysem telik rá piaci alapon. Hogy az államnak hova és mire kell nem világos. Ha a fegyveres erőkről van szó, akkor meg ott megint nincs alternatíva, ha a harctéri data linkről van szó.
  • repvez #9
    Látod, hogy megint csak te nem érted az összefuggéseket a különbözö témákban? Mindenki más érti .
    Ugy jön ide, hogy az olaszokat számonkérik, hogy miért nem eu-s cégektöl akar beszerezni dolgokat, de ugyan ez a szisztéma ugyan ugy fennál nálunk is és itt a kapcsolodási pont függetléenul a terméktől. Ne várja senki se, hogy az EU gazdasága szárnyalni fog, ha senki nem az EU-bol vásárol és nem azokat a termékeket veszi akkor nincs miből GDP-t növelni és számonkérni, hogy miért nincs.

    DE egyszerübben levezetve hátha igy megérted, ha egy csapatban játszol és te mindig eladod a labdát az elelnfélnek akkor ne kérd számon az edzön ,hogy miért kap ki a csapat és föleg ugy ne ha nagyrészt csak te adod el a labdát , akkor olyankor illene kussba maradni, de nem ,ehelyett mi pont hogy fennhangon szidjuk az edzöt .
  • Gabbbbbbbbbbbb #8
    > Én nem tudok másikrol csak a Falcon9-est.Az meg történetesen Muské és amcsi.

    Itt az a probléma, hogy Musk már bizonyította, hogy kritikus helyzetben öntörvényűen adhat, vagy elvehet Starlink elérést, nyilván Musk után ezt az Amerikai állam is megtehetné.

    A mai kaotikus geopolitikai helyzetben, az EU-nak össze kéne sza**ia magát sietségében, hogy legyen egy ilyen páneurópai rendszere és ehelyett csak a szokásos majomkodás megy.

    Mondjuk olyan nagy jelentősége nincs annak, hogy Olaszok mit csinálnak a Starlinkkel, Meloni is tudja, hogy ezt nem kell megbízható kritikus infrastruktúrának tekinteni, hanem gondolom inkább az a cél, hogy benyaljanak Trump/Musk-nak, bízva abban, hogy meg lehet tartani a jó kapcsolatot egy tranzakciókra épülő új világrendben is. Szomorú, hogy ide jutottunk.
  • militavia #7
    azt miér nem kéri számon a tisztelt cikkiro, hogy mi miért mindent kinábol és diktatorikus országoktol veszunk és miért nem EU-bol és ezzel is erősitve a gazdaságot? kinai hitel vasutfejlesztés, déli arab áramlat , orosz atomerőmű, dubaji városfejlesztés stb.. europábol nem jo a vasuti kocsi kinábol kell venni azt is.

    Azt nem értem, hogy a hír EU és műhold téma. Erre te jössz totál mássla.
    Az igaz, hogy nyugaton nem épül olyan böszmeség, mint a BP Belgr. vasút és nem kínai hiteleket vesznek fel a lengyelek sem vasútépítésre. De ennek mi köze specifikusan hozzánk vs egész eu űripar?
    Lásd itt.
    Utoljára szerkesztette: militavia, 2025.01.10. 09:41:21
  • kvp #6
    Az EU-nak jelenleg nincs hasznalhato raketaja, muhold halozata es a legutobbi probalkozas a GPS kivaltasara 20 ev kesesnel tart. A nemreg eldontott EU-s muholdas halozat mar eleve elavult (lassu es draga) technologiat celzott meg, ami korlatozott hozzaferest biztositana, ha egyaltalan elkeszulne, de szinte biztosan tarthatatlan a hatarido, ugyanis szo szerint semmi sincs meg a szukseges infrastrukturabol, meg a tervezest is csak most kezdenek meg.

    A kovetkezo 5-10-20 evben az EU nem tud sajat cellularis ur alapu internetet biztositani es LEO internetet biztos nem is fog tudni, mert az uj EU-s terv nem az. Ha el is keszul, akkor se lesz alternativaja a spacex fele halozatnak. Jelenleg csak a kinaiak akarnak ilyet epiteni, de meg ok is csak tervezik es az EU toluk biztos nem akar venni. Vagy a spacex vagy evtizedekig semmi. Es ezek utan problemaznak a politikusok, hogy azt vettek ami van?

    ps: Az latszik, hogy egyertelmuen az a gond, hogy egy EU-s jobboldali politikus szoba allt egy amerikai jobboldalhoz kotheto vallalkozoval. A hivatalos politikai hozzaallas az, hogy ennel meg az is jobb, ha az olaszoknak soha nem lesz muholdas netjuk. A nemetek is inkabb megszuntetik az iparukat, de a zold atallast veghez fogjak vinni, plusz ott is minden lehetseges modon probaljak blokkolni Musk masik ceget a Teslat a "zold" autoipari termeles felfutattasaban, plusz blokkolni szeretnek a kinai gyartokat is. Tehat ha a nemet autoipar nem tud megfizetheto elektromos autokat gyartani, akkor inkabb nem lesz semmilyen autoja senkinek az EU-ban, de ne juthasson lehetoseghez senki mas.

    Ezek utan az EU allaspontja az, hogy ha nem tud belfoldon sajatot gyartani, akkor inkabb lemond mindenrol, a muholdas internettol a szemelyauto hasznalaton at az epuletek futeseeig. Persze ez ertheto modon csak a polgarokat erinti, a donteseket meghozo politikusokat nem. Nallunk anno ebbol lett 1956...
  • repvez #5
    Látom megint megy a félre értelmezés mindenkitől.
    Egyrészt lehet utálni és homokbadugni a fejet, de akkor tessélk megcáfolni a tényeket, hogy melyik az a másik cég ,főleg europában amelyiknek ma van megbizható kello gyakorisággal fellöhető olcso rakétarendszere? Én nem tudok másikrol csak a Falcon9-est.Az meg történetesen Muské és amcsi.
    Ha az olaszoknak egy olyan muholdas internet kell ami ma elérhető és nem 10-10 év mulva, akkor nincs alternativája, mégha lenne is europának muholdja ,de rakétája nem, akkor is meg kellene biznia a SpaceXet a felvitelre.
    Ha ez kinának vagy oroszországnak lenne, akkor gondolom velük tárgyalna, de egyelöre nem ez a helyzet. Csak ugye egyszerübb instant utálni mindent amit Musk elért vagy csinált.

    Molni, ki mondta, hogy egyenlöséget huztam ? a cikk irőja irta, hogy az olaszok ahelyett, hogy az EU gazdaságát erősitené inkább amerikai céget biz meg , ez pont ugyan az mint magyarország és az EU kapcsolatos dolgok. Mi is az EU része vagyunk akár tetszik valkinek akár nem, tehát ugy kéne akkor viselkedni, hogy a saját egységet erősitsuk. Na most ha olaszországot elitélik azért mert nem AU-s cégektol vesz valamit, akkor nálunk ez miért nem probléma? Aztán persze megy a sárdobálás az EU--ra ,hogy nem novekszik a GDP, persze, ha nem ad megrendelést olyan EU-s cégeknek akik ugyan azt a terméket gyártják amire szükség lenne, de inkább egy EU-n kivüli országtól, cégettól vesznek valamit, akkor az nem fogja növelni a gazdaságot .

    Enyni lett volna a mondandom, de látom nem sikerül értelmezni .
  • militavia #4
    Te miért teszel egyenlőségjelet Magyarország és az EU/Európa közé...?