Gyurkity Péter
Itt az M1 Abrams új változata
A közvetlen utód az évtizedek óta hadrendben álló fő típust váltaná fel, több előrelépéssel.
Már bőven az ukrajnai háború kitörése előtt többször érzékelhettük, hogy alaposan felgyorsult a nagyhatalmak közötti fegyverkezési verseny, amit a kisebb országok (így például hazánk) is igyekezett követni, modernizálva a régi és olykor teljesen hiányzó fegyverrendszereket. Most az amerikai félen volt a sor, ők a jól ismert harckocsi modernizált változatát mutatták be.
A napokban a tulajdonképpeni fejlesztést elvégző General Dynamics Land Systems demonstrálta az AbramsX névre keresztelt új harckocsit, mégpedig az Association of the United States Army (AUSA) éves találkozóján és expóján. Ez már a jól ismert fő típusokat, az M1, M1A1 és M1A2 jelzésű tankokat hivatott leváltani, alaposan modernizált meghajtással és egyéb komoly előrelépésekkel. Kiemelik, hogy a csökkentett súly mellett már hibrid-dízel meghajtásra támaszkodnak, ennek révén a hatótáv megőrzése mellett is felére sikerült csökkenteni a fogyasztást, miközben esetenként a viszonylag halk mozgást is elérhetjük. Legalább ilyen fontos az elektronika frissítése, megemlítik itt a manned/unmanned teaming (MUM-T) névre keresztelt rendszert, amely nyilván az automatizációt segíti – ebben viszont az áttervezett törzs és torony is szerepet játszik.
Korábban mi is írtunk arról, hogy már alakul a közös európai harckocsi, az AbramsX viszont már többé-kevésbé a valóság részének tekinthető, a maga 120 mm-es ágyújával, automatikus töltőrendszerével, valamint a pilóta nélküli légijárművek elleni aktív védelemmel, ami nyilván a legutóbbi (azeri-örmény és orosz-ukrán) konfliktusok tanulságain alapul. A listán szerepel még az AI-rendszer, ami a távolabb ránk veselkedő veszélyeket ismerheti fel, de a saját drónokkal való kommunikáció is megoldott, ami szintén a gyors felderítésben segít majd.
Az eredetileg 1980-ban hadrendbe állított M1 jelenleg a friss típus (M1A2) sorrendben harmadik szervízcsomagját alkalmazza, ezt azonban hamarosan a SEPv4 követi majd a sorban, 2025-ig. Az AbramsX már nyilván túllépne ezen a szinten, valamikor az évtized vége felé.
Már bőven az ukrajnai háború kitörése előtt többször érzékelhettük, hogy alaposan felgyorsult a nagyhatalmak közötti fegyverkezési verseny, amit a kisebb országok (így például hazánk) is igyekezett követni, modernizálva a régi és olykor teljesen hiányzó fegyverrendszereket. Most az amerikai félen volt a sor, ők a jól ismert harckocsi modernizált változatát mutatták be.
A napokban a tulajdonképpeni fejlesztést elvégző General Dynamics Land Systems demonstrálta az AbramsX névre keresztelt új harckocsit, mégpedig az Association of the United States Army (AUSA) éves találkozóján és expóján. Ez már a jól ismert fő típusokat, az M1, M1A1 és M1A2 jelzésű tankokat hivatott leváltani, alaposan modernizált meghajtással és egyéb komoly előrelépésekkel. Kiemelik, hogy a csökkentett súly mellett már hibrid-dízel meghajtásra támaszkodnak, ennek révén a hatótáv megőrzése mellett is felére sikerült csökkenteni a fogyasztást, miközben esetenként a viszonylag halk mozgást is elérhetjük. Legalább ilyen fontos az elektronika frissítése, megemlítik itt a manned/unmanned teaming (MUM-T) névre keresztelt rendszert, amely nyilván az automatizációt segíti – ebben viszont az áttervezett törzs és torony is szerepet játszik.
Korábban mi is írtunk arról, hogy már alakul a közös európai harckocsi, az AbramsX viszont már többé-kevésbé a valóság részének tekinthető, a maga 120 mm-es ágyújával, automatikus töltőrendszerével, valamint a pilóta nélküli légijárművek elleni aktív védelemmel, ami nyilván a legutóbbi (azeri-örmény és orosz-ukrán) konfliktusok tanulságain alapul. A listán szerepel még az AI-rendszer, ami a távolabb ránk veselkedő veszélyeket ismerheti fel, de a saját drónokkal való kommunikáció is megoldott, ami szintén a gyors felderítésben segít majd.
Az eredetileg 1980-ban hadrendbe állított M1 jelenleg a friss típus (M1A2) sorrendben harmadik szervízcsomagját alkalmazza, ezt azonban hamarosan a SEPv4 követi majd a sorban, 2025-ig. Az AbramsX már nyilván túllépne ezen a szinten, valamikor az évtized vége felé.