Berta Sándor
Távirányítható lesz a T-14
Az új harckocsit a későbbiekben módosítani fogják, hogy akár a távolból is lehessen vezérelni.
Az orosz T-14 Armata első fotóját április közepén közölték és akkor derült ki az is, hogy a május 9-i győzelem napi parádén Moszkvában ezt az új technikát is felvonultatják. A helyi sajtó 2012 elején számolt be arról, hogy Oroszország 2013-ra kifejleszti új, Armata típusú harckocsijának mintapéldányát, két évre rá pedig megkezdődik a sorozatgyártás és a hadrendbe állítás. Az orosz fegyveres erőknél közel tíz éve létezik a személyzet nélküli harckocsi koncepciója. Eredetileg a három évvel ezelőtt prototípusként bemutatott T-95-tel érték volna el ezt a fejlesztési célt, azonban ez nem valósult meg, a T-95-ből lett a T-14, amely később automata harckocsiként üzemelhet majd.
Az Armata nevű harckocsit az Uralvagonzavod készítette el és az orosz fegyveres erők várhatóan 2000 darab T-14-est kapnak. A gyártó évente 500 járművet készít majd, Moszkva ugyanakkor azzal is számol, hogy számos országba exportálhatják a típust.
A T-14 első változatában a három fős legénységet egy teljesen hermetikusan elzárt térben helyezték el, s ennek köszönhetően a torony rendkívül alacsony lehet. A robotverzióból kiszerelnék ezt a védett teret és a személyzet a távolból, a frontvonal mögül fogja irányítani a harckocsit. Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson a fedélzeti rendszereket automatizálták. Érdekesség, hogy ezek között megtalálható nem csupán egy Ka-sávban működő radar, hanem az új Szuhoj T-50 harci repülőgép fedélzeti elektronikájának jelentős része is. A radar elsősorban az ellenséges páncélosok és az alacsonyan repülő helikopterek megsemmisítésében segíthet.
A beépített 152 mm űrméretű ágyú hatótávolsága legfeljebb 12 kilométer. A kiegészítő fegyverzet egy 30 mm-es gépágyú és egy 12,7 mm-es géppuska. Az optoelektronikai rendszerek 40 földi és 25 légi célpont egy időben való megfigyelését teszik lehetővé. A T-14 elektronikus rendszerrel rendelkezik az útjában lévő aknák felderítésére, emellett a tornyon aktív védelmet helyeztek el az oldalról, elölről vagy felülről érkező rakéták elhárítására, így azok még a jármű elérése előtt felrobbannak. Az Armata dízelmotorjának csúcsteljesítménye 1500 LE, míg a folyamatos átlagteljesítménye 1200 LE. A váltó nyolc sebességes, a maximális sebessége 80 kilométer/óra.
Az orosz T-14 Armata első fotóját április közepén közölték és akkor derült ki az is, hogy a május 9-i győzelem napi parádén Moszkvában ezt az új technikát is felvonultatják. A helyi sajtó 2012 elején számolt be arról, hogy Oroszország 2013-ra kifejleszti új, Armata típusú harckocsijának mintapéldányát, két évre rá pedig megkezdődik a sorozatgyártás és a hadrendbe állítás. Az orosz fegyveres erőknél közel tíz éve létezik a személyzet nélküli harckocsi koncepciója. Eredetileg a három évvel ezelőtt prototípusként bemutatott T-95-tel érték volna el ezt a fejlesztési célt, azonban ez nem valósult meg, a T-95-ből lett a T-14, amely később automata harckocsiként üzemelhet majd.
Az Armata nevű harckocsit az Uralvagonzavod készítette el és az orosz fegyveres erők várhatóan 2000 darab T-14-est kapnak. A gyártó évente 500 járművet készít majd, Moszkva ugyanakkor azzal is számol, hogy számos országba exportálhatják a típust.
A T-14 első változatában a három fős legénységet egy teljesen hermetikusan elzárt térben helyezték el, s ennek köszönhetően a torony rendkívül alacsony lehet. A robotverzióból kiszerelnék ezt a védett teret és a személyzet a távolból, a frontvonal mögül fogja irányítani a harckocsit. Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson a fedélzeti rendszereket automatizálták. Érdekesség, hogy ezek között megtalálható nem csupán egy Ka-sávban működő radar, hanem az új Szuhoj T-50 harci repülőgép fedélzeti elektronikájának jelentős része is. A radar elsősorban az ellenséges páncélosok és az alacsonyan repülő helikopterek megsemmisítésében segíthet.
A beépített 152 mm űrméretű ágyú hatótávolsága legfeljebb 12 kilométer. A kiegészítő fegyverzet egy 30 mm-es gépágyú és egy 12,7 mm-es géppuska. Az optoelektronikai rendszerek 40 földi és 25 légi célpont egy időben való megfigyelését teszik lehetővé. A T-14 elektronikus rendszerrel rendelkezik az útjában lévő aknák felderítésére, emellett a tornyon aktív védelmet helyeztek el az oldalról, elölről vagy felülről érkező rakéták elhárítására, így azok még a jármű elérése előtt felrobbannak. Az Armata dízelmotorjának csúcsteljesítménye 1500 LE, míg a folyamatos átlagteljesítménye 1200 LE. A váltó nyolc sebességes, a maximális sebessége 80 kilométer/óra.