Napi Online
Tankkal száguldani, börtönveszély nélkül
Egy harckocsi kipróbálása, vezetése több év börtön helyett pár tízezer forintból megúszható, ráadásul ezért a pénzért nem csak néhány perc élvezet jut, miközben emberéletek sem kerülnek veszélybe. A honvédség eladásra váró járműkészlete immár főként csak teherautókból, személygépkocsikból áll, UAZ nincs.
Hobbiként indult az a magyarországi vállalkozás, amelyik különleges off-road szolgáltatást nyújt: a vállalkozó kedvűek katonai gyakorlótéren próbálhatják ki, milyen lehet például egy T-55-ös tankkal a terepen száguldani. Az ötletet egy angliai hadimúzeum-látogatás adta: ott a tankokhoz hozzányúlni ugyan nem lehetett, ám egy láctalpas teherautó vezetőfülkéjében helyet lehetett foglalni. Bár a jármű vezetésére nem volt mód, a vállalkozás vezetője szerint "mindenki fülig érő szájjal szállt le" a teherautóról.
A Gastro-Track Bt. tulajdonosa, a korábban hivatásos katonaként szolgáló, majd civilben nehézgépekkel, lánctalpasokkal foglalkozó Hasznics József elmondta: olyan fémhulladék-kereskedőktől szerezték be a járműveket, akik az ÁPV katonaieszköz-árverésein jutottak hozzá a harckocsikhoz, hulladékvas-áron. Ezek jókora, 3-10-szeres haszonnal adták tovább az amúgy beolvasztásra szánt eszközöket. Egy 36 tonnás T-55-ös például 100 forintos kilónkénti hulladékvas-árral számolva 3,6 millió forintot ér, ám a bt.-nek négyszer ennyit kellett érte fizetnie, mert a cég nem tartozik abba a körbe, amelyik meghívást kap a kiselejtezett honvédségi eszközök árverésére. Ehhez jött még az "életre keltés", a felújítás költsége, amit ráadásul felülmúltak azok a kiadások, amik a célközönség, azaz a civil vezetők kényelmét és biztonságát szolgálják. "A hiányzó alkatrészek pótlása nem jelentett gondot, hiszen Magyarországon olyan gyártási kapacitások vannak, hogy bármit le lehet gyártatni minta után" - mondta Hasznics.
T-55
T-55-ösök, UAZ terepjárók már nincsenek a készletben, az eladásra váró járművek zömét régi szovjet teherautók adják, de vannak még Csepelek is - tudtuk meg a honvédelmi tárca illetékesétől. A honvédelmi célra feleslegessé minősített ingó vagyoni eszközök és készletek felszámolását közel két éve irányító dr. Gömbös János miniszteri biztos elmondta: az értékesítés egy-egy inkurrencia-raktár teljes készletére irányul, ezek egy csomagban történő értékesítésére 5-10 meghívott vállalkozás licitál. E cégeknek - amelyek elsősorban fegyverkereskedelemmel illetve hulladékfeldolgozással foglalkoznak - rendelkezniük kell a hatástalanításhoz szükséges technológiával, engedéllyel.
Az eszközökért fizetett összeg függ a csomag összetételétől, a járművek műszaki állapotától, de még attól is, milyen évszak van: a miniszteri biztos szerint ugyanis télen jobb ára van a vasnak, mint nyáron. Példaként elmondta: most hirdetnek meg egy több mint 600 gépkocsiból álló készletet, de ebben a csomagban megsemmisítésre váró robbanóanyag is van. A megsemmisítés és a veszélyes hulladékok kezelése sokba kerül, így nem kérhető túl nagy összeg a pakkért - az egészet néhány millió forintra tartják, így összességében valamivel nullszaldó felett jön ki a honvédség egyenlege.
A kormánybiztos további példaként említette, hogy a Zil 131-es teherautókat és az Ural 375-ös terepjáró tehergépkocsikat 90-100 ezer forint körüli, a Kraz 255-ösöket 120-270 ezer forint közötti áron hirdették meg. Gömbös megjegyezte: a honvédség érdeke, hogy egy-egy eljárás keretében nagy mennyiséget értékesítsenek, a készletektől minél előbb megszabaduljanak, mert az objektumok őrzése sokba kerül, a megtakarított pénzt pedig a hadsereg működésére fordíthatják.
Az egy éve működő, a cégvezető szerint Európában is egyedülálló szolgáltatást nyújtó vállalkozás egyelőre nem aranybánya. "Aki arra alapozna, hogy ebből megél, eltartja a családját, az ne csinálja" - fogalmazott Hasznics. Szavait alátámasztja az árlista is: egy-másfél óra harckocsi-vezetés 60-115 ezer forintba kerül, aminek az üzemanyag-költség elviszi a legnagyobb részét. "Fullgázon pörgetve a T-55-ös tank 36 literes motorja megeszi a magáét. A korábban műszaki harci mentőként szolgált lánctalpas fogyasztási normája 170-400 liter gázolaj gépüzemóránként, ami a gyakorlatban 300 literre jön ki" - mondta a cégtulajdonos.
ZSU-23-4
Vannak persze kisebb étvágyú jószágok is: a 18 tonnás GSZP-055 vagy a ZSU-23-4 óránként 100-120 liter gázolajjal beéri. A három járműhöz továbbiak beszerzését tervezik, ám ehhez segítségre volna szükségük. A vendégek szervezését intéző Hasznics Márta elmondta: főként ősszel, kora tavasszal érkeznek a látogatók. Volt, hogy legénybúcsúra, vagy születésnapra kapta ajándékba a harckocsizást a kuncsaft, de már partnertalálkozókhoz, csapatépítő tréningekhez is igénybe veszik a cégek a szolgáltatást. A járművek úgy működnek, mint a tanulóautók, azaz egy gyakorlott vezető segíti az "újoncot", és be is tud avatkozni, ha szükséges.
"Normális ember olyat nem csinál, hogy a tömegbe hajt egy tankkal. Ha valaki kezéhez csak hozzáér a mozgásban lévő jármű lánctalpának széle, azonnal betekeri" - értékelte a muzeális T-34-es tank hétfői, fővárosi szereplését Hasznics József. Hozzátette: náluk első a biztonság, a harckocsikkal egy most is használatban lévő katonai gyakorlótéren lehet közlekedni, a járműveket a nézők legfeljebb 100 méterre közelíthetik meg.
Hobbiként indult az a magyarországi vállalkozás, amelyik különleges off-road szolgáltatást nyújt: a vállalkozó kedvűek katonai gyakorlótéren próbálhatják ki, milyen lehet például egy T-55-ös tankkal a terepen száguldani. Az ötletet egy angliai hadimúzeum-látogatás adta: ott a tankokhoz hozzányúlni ugyan nem lehetett, ám egy láctalpas teherautó vezetőfülkéjében helyet lehetett foglalni. Bár a jármű vezetésére nem volt mód, a vállalkozás vezetője szerint "mindenki fülig érő szájjal szállt le" a teherautóról.
A Gastro-Track Bt. tulajdonosa, a korábban hivatásos katonaként szolgáló, majd civilben nehézgépekkel, lánctalpasokkal foglalkozó Hasznics József elmondta: olyan fémhulladék-kereskedőktől szerezték be a járműveket, akik az ÁPV katonaieszköz-árverésein jutottak hozzá a harckocsikhoz, hulladékvas-áron. Ezek jókora, 3-10-szeres haszonnal adták tovább az amúgy beolvasztásra szánt eszközöket. Egy 36 tonnás T-55-ös például 100 forintos kilónkénti hulladékvas-árral számolva 3,6 millió forintot ér, ám a bt.-nek négyszer ennyit kellett érte fizetnie, mert a cég nem tartozik abba a körbe, amelyik meghívást kap a kiselejtezett honvédségi eszközök árverésére. Ehhez jött még az "életre keltés", a felújítás költsége, amit ráadásul felülmúltak azok a kiadások, amik a célközönség, azaz a civil vezetők kényelmét és biztonságát szolgálják. "A hiányzó alkatrészek pótlása nem jelentett gondot, hiszen Magyarországon olyan gyártási kapacitások vannak, hogy bármit le lehet gyártatni minta után" - mondta Hasznics.
T-55
T-55-ösök, UAZ terepjárók már nincsenek a készletben, az eladásra váró járművek zömét régi szovjet teherautók adják, de vannak még Csepelek is - tudtuk meg a honvédelmi tárca illetékesétől. A honvédelmi célra feleslegessé minősített ingó vagyoni eszközök és készletek felszámolását közel két éve irányító dr. Gömbös János miniszteri biztos elmondta: az értékesítés egy-egy inkurrencia-raktár teljes készletére irányul, ezek egy csomagban történő értékesítésére 5-10 meghívott vállalkozás licitál. E cégeknek - amelyek elsősorban fegyverkereskedelemmel illetve hulladékfeldolgozással foglalkoznak - rendelkezniük kell a hatástalanításhoz szükséges technológiával, engedéllyel.
Az eszközökért fizetett összeg függ a csomag összetételétől, a járművek műszaki állapotától, de még attól is, milyen évszak van: a miniszteri biztos szerint ugyanis télen jobb ára van a vasnak, mint nyáron. Példaként elmondta: most hirdetnek meg egy több mint 600 gépkocsiból álló készletet, de ebben a csomagban megsemmisítésre váró robbanóanyag is van. A megsemmisítés és a veszélyes hulladékok kezelése sokba kerül, így nem kérhető túl nagy összeg a pakkért - az egészet néhány millió forintra tartják, így összességében valamivel nullszaldó felett jön ki a honvédség egyenlege.
A kormánybiztos további példaként említette, hogy a Zil 131-es teherautókat és az Ural 375-ös terepjáró tehergépkocsikat 90-100 ezer forint körüli, a Kraz 255-ösöket 120-270 ezer forint közötti áron hirdették meg. Gömbös megjegyezte: a honvédség érdeke, hogy egy-egy eljárás keretében nagy mennyiséget értékesítsenek, a készletektől minél előbb megszabaduljanak, mert az objektumok őrzése sokba kerül, a megtakarított pénzt pedig a hadsereg működésére fordíthatják.
Az egy éve működő, a cégvezető szerint Európában is egyedülálló szolgáltatást nyújtó vállalkozás egyelőre nem aranybánya. "Aki arra alapozna, hogy ebből megél, eltartja a családját, az ne csinálja" - fogalmazott Hasznics. Szavait alátámasztja az árlista is: egy-másfél óra harckocsi-vezetés 60-115 ezer forintba kerül, aminek az üzemanyag-költség elviszi a legnagyobb részét. "Fullgázon pörgetve a T-55-ös tank 36 literes motorja megeszi a magáét. A korábban műszaki harci mentőként szolgált lánctalpas fogyasztási normája 170-400 liter gázolaj gépüzemóránként, ami a gyakorlatban 300 literre jön ki" - mondta a cégtulajdonos.
ZSU-23-4
Vannak persze kisebb étvágyú jószágok is: a 18 tonnás GSZP-055 vagy a ZSU-23-4 óránként 100-120 liter gázolajjal beéri. A három járműhöz továbbiak beszerzését tervezik, ám ehhez segítségre volna szükségük. A vendégek szervezését intéző Hasznics Márta elmondta: főként ősszel, kora tavasszal érkeznek a látogatók. Volt, hogy legénybúcsúra, vagy születésnapra kapta ajándékba a harckocsizást a kuncsaft, de már partnertalálkozókhoz, csapatépítő tréningekhez is igénybe veszik a cégek a szolgáltatást. A járművek úgy működnek, mint a tanulóautók, azaz egy gyakorlott vezető segíti az "újoncot", és be is tud avatkozni, ha szükséges.
"Normális ember olyat nem csinál, hogy a tömegbe hajt egy tankkal. Ha valaki kezéhez csak hozzáér a mozgásban lévő jármű lánctalpának széle, azonnal betekeri" - értékelte a muzeális T-34-es tank hétfői, fővárosi szereplését Hasznics József. Hozzátette: náluk első a biztonság, a harckocsikkal egy most is használatban lévő katonai gyakorlótéren lehet közlekedni, a járműveket a nézők legfeljebb 100 méterre közelíthetik meg.