Gyurkity Péter
Sikerrel tesztelték az elektromágneses katapultot
Az amerikai haditengerészet új hordozója alkalmazza először a gyorsabb megoldást.
A repülőgép-hordozókon évtizedek óta gőzkatapult segíti levegőbe emelni a felszálló repülőgépeket, bár azért akadnak kivételek, hiszen például egyes orosz és brit hajókon nem használnak ilyen eszközt. Az amerikaiak most egy elektromágneses utóddal váltanák le a korosodó megoldást, amely még gyorsabb munkát tesz lehetővé.
Az amerikai haditengerészet új Ford-osztályú hordozócsaládjának első tagja a Gerald R. Ford (CVN 78), amely a tervek szerint jövő márciusban egészíti majd ki a flotta meglévő egységeit. Ezen a hajón tesztelik jelenleg az elektromágneses katapultot, amely májusban először esett át a teljes sebességű próbákon, a hónap elején pedig már egy nagyobb súllyal kerítettek sort a kilövésre, amely sikerrel zárult - azzal a különbséggel, hogy mivel nem repülőgépről, hanem egy méretes utánfutóra emlékeztető tákolmányról volt szó, az végül magatehetetlenül pottyant a James-folyóba, ahonnan később emelték ki azt, hogy elvégezzék az utólagos vizsgálatokat.
Az elektromágneses megoldás előnye, hogy alkalmazása révén nincs szükség a turbinák által szolgáltatott nagynyomású gőzre, amelynek megfelelő kalibrálása minden egyes felszállást követően kisebb szünetet igényelt a személyzet részéről, ezzel pedig korlátozta a fedélzeten lévő légi egységek levegőbe juttatásának sebességét. A szánokat itt elektromágneses erővel gyorsítják fel csaknem 300 km/h-s sebességre, ezek a megfelelő pillanatban elengedik a repülőgépet, és szinte azonnal készen állnak a következő egység fogadására. Ezzel egy időben csökken az energia- és a helyigény, a fokozatos gyorsítás pedig jótékony hatással lehet a repülők élettartamára.
A nyár folyamán már 40 tonnás acélszerkezeteket (holt súlyokat) szeretnének kilőni, amivel teljesítenék a tömeggel kapcsolatos elvárásokat.
A repülőgép-hordozókon évtizedek óta gőzkatapult segíti levegőbe emelni a felszálló repülőgépeket, bár azért akadnak kivételek, hiszen például egyes orosz és brit hajókon nem használnak ilyen eszközt. Az amerikaiak most egy elektromágneses utóddal váltanák le a korosodó megoldást, amely még gyorsabb munkát tesz lehetővé.
Az amerikai haditengerészet új Ford-osztályú hordozócsaládjának első tagja a Gerald R. Ford (CVN 78), amely a tervek szerint jövő márciusban egészíti majd ki a flotta meglévő egységeit. Ezen a hajón tesztelik jelenleg az elektromágneses katapultot, amely májusban először esett át a teljes sebességű próbákon, a hónap elején pedig már egy nagyobb súllyal kerítettek sort a kilövésre, amely sikerrel zárult - azzal a különbséggel, hogy mivel nem repülőgépről, hanem egy méretes utánfutóra emlékeztető tákolmányról volt szó, az végül magatehetetlenül pottyant a James-folyóba, ahonnan később emelték ki azt, hogy elvégezzék az utólagos vizsgálatokat.
Az elektromágneses megoldás előnye, hogy alkalmazása révén nincs szükség a turbinák által szolgáltatott nagynyomású gőzre, amelynek megfelelő kalibrálása minden egyes felszállást követően kisebb szünetet igényelt a személyzet részéről, ezzel pedig korlátozta a fedélzeten lévő légi egységek levegőbe juttatásának sebességét. A szánokat itt elektromágneses erővel gyorsítják fel csaknem 300 km/h-s sebességre, ezek a megfelelő pillanatban elengedik a repülőgépet, és szinte azonnal készen állnak a következő egység fogadására. Ezzel egy időben csökken az energia- és a helyigény, a fokozatos gyorsítás pedig jótékony hatással lehet a repülők élettartamára.
A nyár folyamán már 40 tonnás acélszerkezeteket (holt súlyokat) szeretnének kilőni, amivel teljesítenék a tömeggel kapcsolatos elvárásokat.