Gyurkity Péter

Átesett az első teszten az F-35 gépágyúja 

A néhány másodperces teszt jól sikerült, ám a teljes rendszer csak évek múlva készül el.

Még január folyamán írtunk arról, hogy az új amerikai vadászgép béna kacsaként állhat majd szolgálatba, hiszen a gépágyú használatához szükséges szoftver még évekig hiányozni fog a listáról, ezzel pedig a bevetésre kerülő első gépeknek a rakétákra kell majd támaszkodniuk. Az első tesztre most sor került, ez pedig sikerrel zárult.

A Lockheed Martin által közzétett rövid videón jól látható, hogy a bal szárnyba beépített négycsöves gépágyú (amely egy 25 milliméteres űrméretű, Gatling rendszerű fegyver) alig néhány másodpercig tüzel, ezt követően pedig a gép folytatja útját. A teszt során nem célpontra lőttek, itt a hangsúly azon volt, hogy maga a gépágyú elsütésre alkalmas legyen és ne okozzon problémákat. Ez nem is következett be, a siker így egyértelmű, ám ehhez rögtön érdemes hozzátenni, hogy a teljes rendszer csak 2017-ben készül majd el, addig hasonló tesztekre kell majd szorítkozniuk.


A kísérletet végrehajtó pilóta elmondása szerint semmilyen problémát vagy rendellenességet nem tapasztalt a repülés során, minden a tervek szerint zajlott le. Az október 30-án végrehajtott teszt részeként a pilótafülke közelében elhelyezett gépágyú egy 30 lövésből álló sorozatot adott le, ezt követte két további, immár 60 lövésből álló sorozat. Arról sem feledkezhetünk meg, hogy a repülési engedély kiadását 13 földi teszt előzte meg, ezek során beigazolódott, hogy nincs akadálya a levegőben való használatnak, a következő lépés pedig a különböző repülési körülmények között végrehajtott és az eltérő konfigurációkra kitérő vizsgálat lesz, amelyhez szintén több alkalom szükséges.

Az F-35A tehát jó úton halad a szolgálatba állítás felé vezető úton, meglátjuk, miként alakul a típus további sorsa.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • yamato41 #20
    Ejha, csak nem a Strike Fleet C64 csodát vélem felfedezni errefelé?
  • Papichulo #19
    Perry FFG-kel voltak aprób bajok, de összességében a US Navy egyik legsikerültebb hajóosztálya volt.

    Ez igy van, bar a prerekvizitumoknak nem egeszen felel meg, mivel az a program meg a vietnami haboru alatt indult. Katasztrofa, hogy mostanaban mit muvel a USN az FFG meretui egysegekkel. Az egesz LCS program egy - rossz - vicc...

    Az én szememben az Perry FFG-g a hidegháború ikonikus egységei és igáslovai.

    Csakugy, mint a SpruCanek, amikre egyebkent a Ticokat is alapoztak. Sajnos ezek is hasonlo veget ertek, mint a Perryk, csomo tartalek volt bennuk, modernizaltak is joparat, de minimalis megtakaritas miatt elhasznaltak oket celtargynak.

    Ahogy Bohm bacsi mondana: Sic transit gloria mundi... :)
  • Sequoyah #18
    A tobbi pelda jo, de itt pont az elso Nimitz az ami szamit, mert azt elozi meg a fo fejlesztesi idoszak:) Komolyabb fejlesztes utana csak most van, a Ford-osztallyal, na ott vannak is megint problemak. A tobbi 9 mar valszeg itt is jol fog menni.
    Valoszinuleg a 200-adik utani F-35 peldanyok is problemamentesek lesznek:)
  • molnibalage83 #17
    Az első Nimitz után a többit olyan ütemben és úgy adtá át, hogy tudtomal problémamentesnek nevezhető. Elég csak megnézni az építés, az átadást és a rendszerbe állítás között eltelt időket.
  • molnibalage83 #16
    Super Hornet program. Költségkereten és ütemterven belül....
    ... csak éppen a szétálló fegyvertartók miatt a hatósugár plusz nagy része ment a kukába és nem lett az a 600 mérföldes strike (fighter) platfrom, ami az A-6E óta nagyon hiányzik...

    A Perry FFG-kel voltak aprób bajok, de összességében a US Navy egyik legsikerültebb hajóosztálya volt. Eszméletlen, hogy mit belepakolta annyi tonnába, amit. A US Navy meg veszni hagyta és a 2000-es évek elején már szó szerint mostohagyerekek voltak. Az én szememben az Perry FFG-g a hidegháború ikonikus egységei és igáslovai.
  • Papichulo #15
    Volt egyaltalan olyan project a VH ota ami ehhez kepest problemamentesnek szamitott?

    Peldaul a Virginia program egy ilyen sikerstory. Hatarido elott es tervezett ar alatt sikerult megoldani... raadasul mindenki elegedett a termekkel, rendelik is oket szepen sorban, mar a Block III-akat epitik, a Block IV-eket megrendeltek es a Block V-ot tervezik.
  • Sequoyah #14
    Naigen, a legnagyobb kulonbseg az F-15/F-16 es az F-35 fejlesztese kozott az internet:)

    Volt egyaltalan olyan project a VH ota ami ehhez kepest problemamentesnek szamitott? Barhova nezek, az osszes USA fejlesztes, az Angol, a Francia az Orosz es a Kinai mind megkuzd a problemaival, amik miatt akar kaszalhatnak is a programot, mert nem a terv szerint megy.
    Persze egy ezekhez kepest toredeke meretu es komplexitasu szoftverfejlesztest se lattam meg ami az elore eltervezettek szerint ment volna...
  • molnibalage83 #13
    Akkor egészen más készültségi szinten lenne IOC. Nézd meg az F-15/F-16 páros szolgálati idejének első évtizedét. Az F-35 ahhoz képest teljesen problémamenesnak mondható. Visszanézve érthetetlennek tűnne ma sok klaviatúra huszárnak, hogy miért nem temették le a föld alá a projekt felelőseit anno.

    Az 5.3 fejezetet olvasd el. Ahhoz képest, hogy az F135 egy mekkora ugrás előre, gyakorlatialg semmi gond nincs vele. Az F100 meg anno úgy megfektette fél F-15/F-16 flottát, hogy az USAF legsötétebb időszakai közé tartoztak.
  • gforce9 #12
    Hát igen, háborús időszakban, vagy ha sürgősen kell, arra is volt példa, hogy egy új technikát kipróbálás nélkül bemondásra simán bevetettek :) Most ez nagyon ráérős tempó :)
  • Sequoyah #11
    Szokas a projectek teendoit 4 fele bontani ket tengely menten. Egyszeru es fontos, bonyolult es fontos, egyszeru de nem fontos, bonyolult es nem is fontos. Azt hiszem nem kell magyarazni, hogy milyen sorrendben kell megoldani ezen kategoriak problemait.
    Es mint emgbeszeltuk a gepagyu nem kulonosebben fontos, viszont nem is kifejezetten egyszeru fejlesztes. En sem foglalkoztam volna ezzel ennel hamarabb.

    Egyebkent en arra vagyok kivancsi, hogy oke hogy most nagyon raernek, mert sehova sem surgos meg ez a gep, de vajon ezt a cirka 20 eves fejlesztesi ciklust mennyi ido alatt lehetne lezavarni, ha tenlyeg nagyon kene, mert haboru van? Nyilvan tobb eroforrast iranyoznanak ra, es annyira agyon sem tesztelnek, inkabb zavarnak ki a harcmezokra gyorsan.