Gyurkity Péter
A NASA is hibrid repülőn dolgozik
A cél a károsanyag-kibocsátás csökkentése, amihez viszont a súlyt is vissza kell vágni.
A személyautók és a haszongépjárművek után a repülők felé fordul a hibrid meghajtáson dolgozó különböző cégek és csoportok figyelme, nem véletlen, hogy ilyen repülő fejlesztéséről már 2014 végén olvashattunk. A NASA sem szeretne lemaradni ezen a téren, ezért dolgoznak saját megoldásukon.
Bár az amerikai űrügynökség ilyen irányú erőfeszítései eddig kevesebb figyelmet kaptak, a Glenn Research Center most közleményben jelezte, hogy nagyon is komolyan gondolják a célkitűzést, ennek eléréséhez azonban több fontos mérföldkövet kell majd elérniük. Az elsődleges szempont természetesen a károsanyag-kibocsátás csökkentése, ami teljesen érthető, tekintettel arra, hogy egyedül az Egyesült Államokban évente több mint 33 milliárd liter üzemanyagot égetnek el a különböző légitársaságok, egy hibrid megoldással viszont akár 30 százalékos megtakarítást is elérhetnénk.
Ahhoz, hogy mindez megvalósuljon, szükség lesz a megfelelő elektromos motorok és generátorok kidolgozására, amelyek a hagyományos hajtóművekkel közösen végeznék munkájukat. Kiemelt szempontnak számít a súly csökkentése, ami ezen fontos komponenseknél is elengedhetetlen, hiszen ezzel még kevesebb üzemanyagra lenne szükség, illetve kevesebbet kellene elégetni a kívánt sebesség és magasság eléréséhez. A NASA szakemberei ezzel egy időben a vezetékek megfelelő szigetelésén is dolgoznak, további növelve a biztonságot.
Nyilván még évekre vagyunk a projekt céljának megvalósításától, de a NASA és a különböző magáncégek együttes eredményei közelebb hozhatják a hibrid repülés éráját.
A személyautók és a haszongépjárművek után a repülők felé fordul a hibrid meghajtáson dolgozó különböző cégek és csoportok figyelme, nem véletlen, hogy ilyen repülő fejlesztéséről már 2014 végén olvashattunk. A NASA sem szeretne lemaradni ezen a téren, ezért dolgoznak saját megoldásukon.
Bár az amerikai űrügynökség ilyen irányú erőfeszítései eddig kevesebb figyelmet kaptak, a Glenn Research Center most közleményben jelezte, hogy nagyon is komolyan gondolják a célkitűzést, ennek eléréséhez azonban több fontos mérföldkövet kell majd elérniük. Az elsődleges szempont természetesen a károsanyag-kibocsátás csökkentése, ami teljesen érthető, tekintettel arra, hogy egyedül az Egyesült Államokban évente több mint 33 milliárd liter üzemanyagot égetnek el a különböző légitársaságok, egy hibrid megoldással viszont akár 30 százalékos megtakarítást is elérhetnénk.
Ahhoz, hogy mindez megvalósuljon, szükség lesz a megfelelő elektromos motorok és generátorok kidolgozására, amelyek a hagyományos hajtóművekkel közösen végeznék munkájukat. Kiemelt szempontnak számít a súly csökkentése, ami ezen fontos komponenseknél is elengedhetetlen, hiszen ezzel még kevesebb üzemanyagra lenne szükség, illetve kevesebbet kellene elégetni a kívánt sebesség és magasság eléréséhez. A NASA szakemberei ezzel egy időben a vezetékek megfelelő szigetelésén is dolgoznak, további növelve a biztonságot.
Nyilván még évekre vagyunk a projekt céljának megvalósításától, de a NASA és a különböző magáncégek együttes eredményei közelebb hozhatják a hibrid repülés éráját.