Gyurkity Péter
Már tesztelik a hibrid repülőgépet
Brit mérnökök tesztelték a hibrid repülőt, amelynek akkumulátorai menet közben tölthetők.
Az elmúlt egy évtizedben egyre több autógyártó jelent meg a piacon saját hibrid megoldásaival, amelyek a hagyományos belsőégésű motorok mellett akkumulátorokkal (és ezáltal elektromos árammal) oldják meg a meghajtás problematikáját, egyszersmind jelentős mértékben csökkentve a benzinfogyasztást, a károsanyag-kibocsátást és az ezzel járó költségeket. Most a repülőknél jelenhet meg a technológia, további tökéletesítést követően.
A Cambridge Egyetem szakemberei már sort kerítettek az első tesztrepülésre, amelynek során egy kereskedelmi forgalomban is kapható, ám általuk némileg átalakított repülőgépet használtak fel. Elmondásuk szerint ez az évek óra forgalomban lévő, ám jelentős súlyuk és korlátozott kapacitásuk miatt eddig kizárólag autókban felhasznált lítium-polimer akkumulátorok fejlődésével vált lehetővé, az itt elvégzett komoly munka révén ugyanis sikerült csökkenteni a cellák súlyát, miközben kapacitásuk megnőtt. Ezzel a repülés terén is lehetséges alternatívaként jelent meg a hibrid meghajtás, amely menet közbeni töltéssel egészül ki.
A hagyományos erőforrást a Honda speciális négyütemű motorja szolgáltatja, amely a cirkálósebességnél nyújtja a legnagyobb hatékonyságot. A felszállás és az utazási magasságba történő emelkedéskor a szárnyba szerelt 16 cella is besegít, ezeket azonban az utazósebesség és a magasság elérésekor le is állíthatjuk, menet közben töltve azokat. Az egyetemi mérnökök által kifejlesztett elektronikai modul szabályozza az áram folyását, amivel – már amennyiben a meghajtásban is végig szerepet szorítunk az akkumulátornak – akár 30 százalékkal lenne csökkenthető a fogyasztás. A kizárólagos szerep megvalósításáról itt egyelőre nincs szó, hiszen a nagy utasszállító gépek esetében a teljes üzemanyag súlyának megfelelő akkumulátorok mindössze 10 percig biztosítanának elegendő meghajtást, a hibrid változat által ígért 30 százalékos csökkenés azonban vonzó lehet a repülőtársaságok számára.
Becslések szerint az emberi tevékenységből származó szén-dioxid-kibocsátás 2 százaléka származik a repülés területéről, itt a társaságok a növekedés megállításán, illetve a korábban vállalt 50 százalékos csökkenés elérésén dolgoznak. A jövőben a teljes súly csökkentése mellett a hibrid meghajtás is segítségükre lehet.
Az elmúlt egy évtizedben egyre több autógyártó jelent meg a piacon saját hibrid megoldásaival, amelyek a hagyományos belsőégésű motorok mellett akkumulátorokkal (és ezáltal elektromos árammal) oldják meg a meghajtás problematikáját, egyszersmind jelentős mértékben csökkentve a benzinfogyasztást, a károsanyag-kibocsátást és az ezzel járó költségeket. Most a repülőknél jelenhet meg a technológia, további tökéletesítést követően.
A Cambridge Egyetem szakemberei már sort kerítettek az első tesztrepülésre, amelynek során egy kereskedelmi forgalomban is kapható, ám általuk némileg átalakított repülőgépet használtak fel. Elmondásuk szerint ez az évek óra forgalomban lévő, ám jelentős súlyuk és korlátozott kapacitásuk miatt eddig kizárólag autókban felhasznált lítium-polimer akkumulátorok fejlődésével vált lehetővé, az itt elvégzett komoly munka révén ugyanis sikerült csökkenteni a cellák súlyát, miközben kapacitásuk megnőtt. Ezzel a repülés terén is lehetséges alternatívaként jelent meg a hibrid meghajtás, amely menet közbeni töltéssel egészül ki.
A hagyományos erőforrást a Honda speciális négyütemű motorja szolgáltatja, amely a cirkálósebességnél nyújtja a legnagyobb hatékonyságot. A felszállás és az utazási magasságba történő emelkedéskor a szárnyba szerelt 16 cella is besegít, ezeket azonban az utazósebesség és a magasság elérésekor le is állíthatjuk, menet közben töltve azokat. Az egyetemi mérnökök által kifejlesztett elektronikai modul szabályozza az áram folyását, amivel – már amennyiben a meghajtásban is végig szerepet szorítunk az akkumulátornak – akár 30 százalékkal lenne csökkenthető a fogyasztás. A kizárólagos szerep megvalósításáról itt egyelőre nincs szó, hiszen a nagy utasszállító gépek esetében a teljes üzemanyag súlyának megfelelő akkumulátorok mindössze 10 percig biztosítanának elegendő meghajtást, a hibrid változat által ígért 30 százalékos csökkenés azonban vonzó lehet a repülőtársaságok számára.
Becslések szerint az emberi tevékenységből származó szén-dioxid-kibocsátás 2 százaléka származik a repülés területéről, itt a társaságok a növekedés megállításán, illetve a korábban vállalt 50 százalékos csökkenés elérésén dolgoznak. A jövőben a teljes súly csökkentése mellett a hibrid meghajtás is segítségükre lehet.