Gyurkity Péter
Lézerrel védenék az utasszállítókat
A drónok után az utasszállítók is lézerfegyvert kaphatnak, szigorúan védekezési célból.
Az elmúlt hónapokban többször olvashattunk a lézerfegyverek jelenlegi és várható alkalmazásáról. Szó esett itt már az amerikai haditengerészet hajójáról, legutóbb pedig az Avenger drónok ilyen jellegű kiegészítéséről írtunk, most azonban az utasszállítók kerülhetnek a figyelem középpontjába.
A Lockheed Martin ugyanis közleményben jelentette be, hogy sikeresen zárultak az eddig lefolytatott tesztek, amelyek során egy alacsony erejű lézerrel felszerelt magán-utasszállító eredményeit vették górcső alá. Az Aero-adaptive Aero-optic Beam Control névre keresztelt projekt a DARPA és az Air Force Research Laboratory közreműködésével indult el, célja pedig az utasszállítók kiegészítése olyan lézerfegyverrel, amely nagyban növeli azok védelmi opcióit, különös tekintettel a rakétákra és az ellenséges drónokra.
A szóban forgó lézer esetében fontos feladat a turbulencia hatásainak kiszűrése, ez ugyanis a ködhöz hasonlóan szétszórná a fényrészecskéket, vagyis ellehetetlenítené a fegyver működését. Ezt a jelek szerint speciális tükrök, egy komplett optikai kompenzációs rendszer segítségével sikerült kiküszöbölniük, vagyis a megoldás a jövőben alkalmazható lenne a nagyobb utasszállító gépeken is. Eddig több mint 60 különböző tesztre került sor, ezek egy részét már 2014-ben lefolytatták, további munkára van azonban szükség ahhoz, hogy a fejlesztés a mindennapokban is megbízható módon működjön.
A maláj utasszállító lelövése nyilván lökést adott a projektnek, ám ez a drónok elterjedése miatt amúgy is aktuálisnak, szükségesnek tűnik.
Az elmúlt hónapokban többször olvashattunk a lézerfegyverek jelenlegi és várható alkalmazásáról. Szó esett itt már az amerikai haditengerészet hajójáról, legutóbb pedig az Avenger drónok ilyen jellegű kiegészítéséről írtunk, most azonban az utasszállítók kerülhetnek a figyelem középpontjába.
A Lockheed Martin ugyanis közleményben jelentette be, hogy sikeresen zárultak az eddig lefolytatott tesztek, amelyek során egy alacsony erejű lézerrel felszerelt magán-utasszállító eredményeit vették górcső alá. Az Aero-adaptive Aero-optic Beam Control névre keresztelt projekt a DARPA és az Air Force Research Laboratory közreműködésével indult el, célja pedig az utasszállítók kiegészítése olyan lézerfegyverrel, amely nagyban növeli azok védelmi opcióit, különös tekintettel a rakétákra és az ellenséges drónokra.
A szóban forgó lézer esetében fontos feladat a turbulencia hatásainak kiszűrése, ez ugyanis a ködhöz hasonlóan szétszórná a fényrészecskéket, vagyis ellehetetlenítené a fegyver működését. Ezt a jelek szerint speciális tükrök, egy komplett optikai kompenzációs rendszer segítségével sikerült kiküszöbölniük, vagyis a megoldás a jövőben alkalmazható lenne a nagyobb utasszállító gépeken is. Eddig több mint 60 különböző tesztre került sor, ezek egy részét már 2014-ben lefolytatták, további munkára van azonban szükség ahhoz, hogy a fejlesztés a mindennapokban is megbízható módon működjön.
A maláj utasszállító lelövése nyilván lökést adott a projektnek, ám ez a drónok elterjedése miatt amúgy is aktuálisnak, szükségesnek tűnik.