Gyurkity Péter
Műholdak figyelnék az óceán feletti repülőket
A nagyobb biztonság és a pontos helymeghatározás segíthet a balesetek megelőzésében.
A GPS az elmúlt években szinte univerzális szolgáltatássá vált, az okostelefonok és táblák elterjedése, valamint az új viselhető megoldások megjelenése ehhez nagyban hozzájárult. Az utasszállító repülőgépek esetében azonban az óceánokat átszelő járatok nem mindig részesülnek ennek előnyeiből, így most a műholdak bevonásával pótolnák ki ezt az űrt.
Az ENSZ illetékes szerve, az ITU, minden negyedik évben megrendezi a World Radiocommunication Conference elnevezésű találkozót, ahol most fontos döntés született a repülőgépek jobb követése érdekében. A résztvevők a tanácskozás során elhatározták, hogy az 1087,7-1092,3 MHz közötti tartományt elkülönítik a repülőgépek számára, akik az úgynevezett Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B) technológia segítségével teszik majd elérhetővé pontos helyzetüket, ezzel is segítve a földi irányítás, netán a mentőalakulatok dolgát, akik így gyorsabban megtalálják az esetleges balesetek helyszínét.
A jobb helymeghatározás iránti igény érthető, hiszen 2014 márciusában a maláj gép eltűnése, majd pedig ugyanazon év végén az AirAsia járatának balesete ismét rávilágított a jelenlegi rendszer tökéletlenségére. Amíg ugyanis a radarállomások segítségével azok közelében és a szárazföld felett szinte mindig nyomon tudják követni az egyes gépeket, az óceánok felett ez már nem így van, az ADS-B viszont lehetővé tenné, hogy a műholdakat is bevonják ebbe, és mindig, mindenhol pontos adatokat kapjunk.
Néhány utasszállító gép már jelenleg is rendelkezik a szükséges felszereléssel, a rendszer azonban várhatóan 2017-től él majd, addig van idejük a légitársaságoknak a felkészülésre.
A GPS az elmúlt években szinte univerzális szolgáltatássá vált, az okostelefonok és táblák elterjedése, valamint az új viselhető megoldások megjelenése ehhez nagyban hozzájárult. Az utasszállító repülőgépek esetében azonban az óceánokat átszelő járatok nem mindig részesülnek ennek előnyeiből, így most a műholdak bevonásával pótolnák ki ezt az űrt.
Az ENSZ illetékes szerve, az ITU, minden negyedik évben megrendezi a World Radiocommunication Conference elnevezésű találkozót, ahol most fontos döntés született a repülőgépek jobb követése érdekében. A résztvevők a tanácskozás során elhatározták, hogy az 1087,7-1092,3 MHz közötti tartományt elkülönítik a repülőgépek számára, akik az úgynevezett Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B) technológia segítségével teszik majd elérhetővé pontos helyzetüket, ezzel is segítve a földi irányítás, netán a mentőalakulatok dolgát, akik így gyorsabban megtalálják az esetleges balesetek helyszínét.
A jobb helymeghatározás iránti igény érthető, hiszen 2014 márciusában a maláj gép eltűnése, majd pedig ugyanazon év végén az AirAsia járatának balesete ismét rávilágított a jelenlegi rendszer tökéletlenségére. Amíg ugyanis a radarállomások segítségével azok közelében és a szárazföld felett szinte mindig nyomon tudják követni az egyes gépeket, az óceánok felett ez már nem így van, az ADS-B viszont lehetővé tenné, hogy a műholdakat is bevonják ebbe, és mindig, mindenhol pontos adatokat kapjunk.
Néhány utasszállító gép már jelenleg is rendelkezik a szükséges felszereléssel, a rendszer azonban várhatóan 2017-től él majd, addig van idejük a légitársaságoknak a felkészülésre.