Gyurkity Péter
Háborúba szánják az U-2 utódját
Közeleg az évtizedekig szolgáló kémrepülő visszavonulása, így már dolgoznak az utódon.
A Lockheed Martin a napokban tett közzé egy érdekes videót, amelyben megemlékeznek a mára ikonná emelkedő U-2 pályafutására, a repülő fontosabb eredményeire, egyúttal azonban megemlítették azt is, hogy már készül az utód, amely egy némileg eltérő szerepkörben teljesít majd szolgálatot.
A hivatalos bejegyzésben arról olvashatunk, hogy az U-2 semmiképpen nem nevezhető mindennapi fejlesztésnek, hiszen immár hat évtizede szolgál az amerikai légierő kötelékében, pályafutása során számos alkalommal segítette az illetékeseket a felderítés területén - itt elegendő megemlíteni a kubai rakétaválságot, amely éppen egy ilyen repülő rutinküldetése révén robbant ki, vagy akár az első példány lelövését, amely végül a pilóta kiadásával és a feszültség csillapításával ért véget -, mivel azonban mostanra több szempontból is alapvető módon megváltoztak a körülmények és az adottságok, a közvetlen utód nem pont ugyanazt a szerepet tölti majd be.
A Lockheed ugyanis TR-X néven dolgozik az új változaton, amelynek már neve is utal a megváltozott szerepkörre, hiszen a TR a "tactical reconnaissance" szóösszetételre utal, míg az U annak idején az "utility" szó rövidítéseként bukkant fel. Az utód már kifejezetten a háborús övezetekben, a harci cselekmények mentén derítene fel, mintegy 21 ezer méteres magasságból igyekezve azonosítani azon akadályokat, amelyeket a felszínen küzdő egységek nem láthatnak. A taktikai felderítés egy jóval korlátozottabb feladatkört jelent, itt azonban legalább ilyen fontos szempont a lopakodó jelleg, hiszen az ellenséges erők nyilván nem vennék jó néven egy ilyen repülő megjelenését a fejük felett.
A TR-X esetében különlegességet jelent, hogy drón üzemmódban, valamint pilóta közvetlen alkalmazásával is repülhető. Mivel a légierőnek nincs anyagi lehetősége mindkét jelenlegi program (a Lockheed U-2 és a Northrop Grumman Global Hawk) folytatására, a jelenleg zajló vita nagy valószínűséggel az U-2 visszavonultatásával zárul majd, amire a tervek szerint 2019-ben kerülne sor - az utód pedig 2025-ben állna hadrendbe.
A Lockheed Martin a napokban tett közzé egy érdekes videót, amelyben megemlékeznek a mára ikonná emelkedő U-2 pályafutására, a repülő fontosabb eredményeire, egyúttal azonban megemlítették azt is, hogy már készül az utód, amely egy némileg eltérő szerepkörben teljesít majd szolgálatot.
A hivatalos bejegyzésben arról olvashatunk, hogy az U-2 semmiképpen nem nevezhető mindennapi fejlesztésnek, hiszen immár hat évtizede szolgál az amerikai légierő kötelékében, pályafutása során számos alkalommal segítette az illetékeseket a felderítés területén - itt elegendő megemlíteni a kubai rakétaválságot, amely éppen egy ilyen repülő rutinküldetése révén robbant ki, vagy akár az első példány lelövését, amely végül a pilóta kiadásával és a feszültség csillapításával ért véget -, mivel azonban mostanra több szempontból is alapvető módon megváltoztak a körülmények és az adottságok, a közvetlen utód nem pont ugyanazt a szerepet tölti majd be.
A Lockheed ugyanis TR-X néven dolgozik az új változaton, amelynek már neve is utal a megváltozott szerepkörre, hiszen a TR a "tactical reconnaissance" szóösszetételre utal, míg az U annak idején az "utility" szó rövidítéseként bukkant fel. Az utód már kifejezetten a háborús övezetekben, a harci cselekmények mentén derítene fel, mintegy 21 ezer méteres magasságból igyekezve azonosítani azon akadályokat, amelyeket a felszínen küzdő egységek nem láthatnak. A taktikai felderítés egy jóval korlátozottabb feladatkört jelent, itt azonban legalább ilyen fontos szempont a lopakodó jelleg, hiszen az ellenséges erők nyilván nem vennék jó néven egy ilyen repülő megjelenését a fejük felett.
A TR-X esetében különlegességet jelent, hogy drón üzemmódban, valamint pilóta közvetlen alkalmazásával is repülhető. Mivel a légierőnek nincs anyagi lehetősége mindkét jelenlegi program (a Lockheed U-2 és a Northrop Grumman Global Hawk) folytatására, a jelenleg zajló vita nagy valószínűséggel az U-2 visszavonultatásával zárul majd, amire a tervek szerint 2019-ben kerülne sor - az utód pedig 2025-ben állna hadrendbe.