Gyurkity Péter
Itt a nem robbanó repülőgép-üzemanyag
Egy polimer hozzáadásával előznék meg a becsapódó repülők lángra lobbanását.
A 2001-es terrortámadások után indult egy amerikai kutatás azzal a céllal, hogy a jövőben a hasonló akciók és a balesetek során megelőzzék a kiömlő üzemanyag jelentette további veszélyeket és komplikációkat - különös tekintettel arra, hogy a terroristák választása sem véletlenül esett tengerentúli járatokra, amelyek teljesen feltöltött állapotban indultak útnak. Most tették közzé az első eredményeket, amelyek kifejezetten biztatóak.
A megoldás lényege, hogy a repülők által használt hagyományos üzemanyaghoz egy új polimert adagolnak, mégpedig 0,3 százalékos arányban. Az általuk "megaszupra-molekula" néven emlegetett anyag különleges jellemzője, hogy további molekulákkal láncot alkot, amelyek szétszakadása esetén automatikusan újra összeáll. A keveréssel nemcsak azt érik el, hogy a hajtóműben könnyebben folyik keresztül az üzemanyag, de azt is, hogy becsapódás esetén a kispriccelő kerozin forró felülettel érintkezve nem kap lángra - a különbség jól látható az általuk közzétett rövid videón.
Ez természetesen a balesetek során nagy segítséget jelentene, hiszen minimalizálnák az égési sérüléseket, de egyben jóval könnyebbé válna a helyszín megközelítése is, hiszen ritkábban lenne szükség a hatalmas tüzek eloltására. Ezzel egy időben megnehezítenék a terroristák dolgát, hiszen a kiömlő üzemanyag nem lenne fegyverként használható - igaz, az ikertornyok összeomlása kapcsán számos kétkedő vélemény látott napvilágot, amely nem tartotta hihetőnek a magas hőfokon égő üzemanyag által destabilizált épületekről szóló magyarázatot.
A kedvező eredmények egyelőre csak a laborban születtek meg, így szükség lesz az éles körülmények közötti tesztekre is.
A 2001-es terrortámadások után indult egy amerikai kutatás azzal a céllal, hogy a jövőben a hasonló akciók és a balesetek során megelőzzék a kiömlő üzemanyag jelentette további veszélyeket és komplikációkat - különös tekintettel arra, hogy a terroristák választása sem véletlenül esett tengerentúli járatokra, amelyek teljesen feltöltött állapotban indultak útnak. Most tették közzé az első eredményeket, amelyek kifejezetten biztatóak.
A megoldás lényege, hogy a repülők által használt hagyományos üzemanyaghoz egy új polimert adagolnak, mégpedig 0,3 százalékos arányban. Az általuk "megaszupra-molekula" néven emlegetett anyag különleges jellemzője, hogy további molekulákkal láncot alkot, amelyek szétszakadása esetén automatikusan újra összeáll. A keveréssel nemcsak azt érik el, hogy a hajtóműben könnyebben folyik keresztül az üzemanyag, de azt is, hogy becsapódás esetén a kispriccelő kerozin forró felülettel érintkezve nem kap lángra - a különbség jól látható az általuk közzétett rövid videón.
Ez természetesen a balesetek során nagy segítséget jelentene, hiszen minimalizálnák az égési sérüléseket, de egyben jóval könnyebbé válna a helyszín megközelítése is, hiszen ritkábban lenne szükség a hatalmas tüzek eloltására. Ezzel egy időben megnehezítenék a terroristák dolgát, hiszen a kiömlő üzemanyag nem lenne fegyverként használható - igaz, az ikertornyok összeomlása kapcsán számos kétkedő vélemény látott napvilágot, amely nem tartotta hihetőnek a magas hőfokon égő üzemanyag által destabilizált épületekről szóló magyarázatot.
A kedvező eredmények egyelőre csak a laborban születtek meg, így szükség lesz az éles körülmények közötti tesztekre is.