Gyurkity Péter
Készül a zéró emissziós repülőgép
Üzemanyagcella hajtaná az érdekes német fejlesztést, amely speciális külsővel érkezne.
A German Aerospace Center bejelentette, hogy elkészítették a zéró emissziós repülőgép megépítéséről és beüzemeléséről szóló koncepciójukat, ennek keretében pedig megismerhettük a fejlesztés főbb paramétereit, amelyeket képek egészítettek ki. Minden az üzemanyagcella hatékonyságán múlik.
Az Ulmi Egyetem, valamint a stuttgarti reptér közreműködésével útnak induló projekt egy olyan speciális repülőgép megépítését célozza, amely protoncsere-membrános üzemanyagcellára támaszkodik, ezáltal teljesen környezetbarát, hiszen az általa felhasznált hidrogén és oxigén melléktermékeként vizet ereszt a légkörbe. Az ötlet maga egyáltalán nem új, hiszen az űrkutatás hajnalán szintén komolyan foglalkoztak ilyen üzemanyagcellák alkalmazásával, ám akkor azokat túlságosan gyengének találták (azóta pedig a technológia a fúziós energiához hasonlóan mindig egy adott távolságra van tőlünk a jövőben), a polgári repülésben azonban mégis hasznos lehet a megoldás, az első körben meglehetősen kis méretekben.
A koncepciót ábrázoló képeken ugyanis egy kifejezetten különleges külsejű repülőgép jelenik meg előttünk, amely két különálló pilótafülkével, valamint a közöttük elhelyezett egyetlen légcsavarral nem igazán emlékeztet a megszokott formákra. Az illetékesek mindenesetre egy négyüléses gépben gondolkodnak, amely a 80 kilowattos hajtóműre támaszkodva 145-200 km/h sebességgel repülne, 750 és 1500 kilométeres hatótávval - súlya 1500 kg lenne. Ez persze csak az Európán belüli rövidebb utakra lenne elegendő, ám itt elsősorban a koncepció valóra váltása a kérdés.
A repülőt magát a Pipistrel cég, míg a hajtóművet a Hydrogenics gyártaná le, az első repülésre jövő nyáron kerülhet sor.
A German Aerospace Center bejelentette, hogy elkészítették a zéró emissziós repülőgép megépítéséről és beüzemeléséről szóló koncepciójukat, ennek keretében pedig megismerhettük a fejlesztés főbb paramétereit, amelyeket képek egészítettek ki. Minden az üzemanyagcella hatékonyságán múlik.
Az Ulmi Egyetem, valamint a stuttgarti reptér közreműködésével útnak induló projekt egy olyan speciális repülőgép megépítését célozza, amely protoncsere-membrános üzemanyagcellára támaszkodik, ezáltal teljesen környezetbarát, hiszen az általa felhasznált hidrogén és oxigén melléktermékeként vizet ereszt a légkörbe. Az ötlet maga egyáltalán nem új, hiszen az űrkutatás hajnalán szintén komolyan foglalkoztak ilyen üzemanyagcellák alkalmazásával, ám akkor azokat túlságosan gyengének találták (azóta pedig a technológia a fúziós energiához hasonlóan mindig egy adott távolságra van tőlünk a jövőben), a polgári repülésben azonban mégis hasznos lehet a megoldás, az első körben meglehetősen kis méretekben.
A koncepciót ábrázoló képeken ugyanis egy kifejezetten különleges külsejű repülőgép jelenik meg előttünk, amely két különálló pilótafülkével, valamint a közöttük elhelyezett egyetlen légcsavarral nem igazán emlékeztet a megszokott formákra. Az illetékesek mindenesetre egy négyüléses gépben gondolkodnak, amely a 80 kilowattos hajtóműre támaszkodva 145-200 km/h sebességgel repülne, 750 és 1500 kilométeres hatótávval - súlya 1500 kg lenne. Ez persze csak az Európán belüli rövidebb utakra lenne elegendő, ám itt elsősorban a koncepció valóra váltása a kérdés.
A repülőt magát a Pipistrel cég, míg a hajtóművet a Hydrogenics gyártaná le, az első repülésre jövő nyáron kerülhet sor.