Gyurkity Péter

Készül a zéró emissziós repülőgép 

Üzemanyagcella hajtaná az érdekes német fejlesztést, amely speciális külsővel érkezne.

A German Aerospace Center bejelentette, hogy elkészítették a zéró emissziós repülőgép megépítéséről és beüzemeléséről szóló koncepciójukat, ennek keretében pedig megismerhettük a fejlesztés főbb paramétereit, amelyeket képek egészítettek ki. Minden az üzemanyagcella hatékonyságán múlik.

Az Ulmi Egyetem, valamint a stuttgarti reptér közreműködésével útnak induló projekt egy olyan speciális repülőgép megépítését célozza, amely protoncsere-membrános üzemanyagcellára támaszkodik, ezáltal teljesen környezetbarát, hiszen az általa felhasznált hidrogén és oxigén melléktermékeként vizet ereszt a légkörbe. Az ötlet maga egyáltalán nem új, hiszen az űrkutatás hajnalán szintén komolyan foglalkoztak ilyen üzemanyagcellák alkalmazásával, ám akkor azokat túlságosan gyengének találták (azóta pedig a technológia a fúziós energiához hasonlóan mindig egy adott távolságra van tőlünk a jövőben), a polgári repülésben azonban mégis hasznos lehet a megoldás, az első körben meglehetősen kis méretekben.


A koncepciót ábrázoló képeken ugyanis egy kifejezetten különleges külsejű repülőgép jelenik meg előttünk, amely két különálló pilótafülkével, valamint a közöttük elhelyezett egyetlen légcsavarral nem igazán emlékeztet a megszokott formákra. Az illetékesek mindenesetre egy négyüléses gépben gondolkodnak, amely a 80 kilowattos hajtóműre támaszkodva 145-200 km/h sebességgel repülne, 750 és 1500 kilométeres hatótávval - súlya 1500 kg lenne. Ez persze csak az Európán belüli rövidebb utakra lenne elegendő, ám itt elsősorban a koncepció valóra váltása a kérdés.

A repülőt magát a Pipistrel cég, míg a hajtóművet a Hydrogenics gyártaná le, az első repülésre jövő nyáron kerülhet sor.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • molnibalage83 #40
    Egy fia számot nem voltál képes eddig kipréselni magadból. Továbbra is várom az üzemanyag cella kinyerési és töltési sebességének korlátait és azt is, hogy ha kezd fogyni az ereje, akkor mennyivel lesz könnyebb a gép. Mert a sima naftánál ez bizony előnyt jelent, mert a gép egyre könnyebb...
  • molnibalage83 #39
    Igen. Meg. Az F-15 vadászgépet a '70-es évek legelején tervezőasztalról rendelték meg. Fényévekkel kisebb számítástechnikai és más dologgal modellezték és a gép teljesítménye annyira jól kiszámolt és pontos lett, hogy mai napi azzal a paraméterekkel repül gyakorlatilag - kis tömegnövekedés van a szerkezeti megerősítések miatt- mint akkor.

    Szóval komoly mérnököknek újjgyakorlat kiszámolni, hogy ennek semmi értelme a jelen formájában még UAV-ként sem jön szóba.
  • Irasidus #38
    És még nagyon sok minden alkalmatlan rá, de mi most nem gőzgépről beszélünk. Volt egy kijelentésed amivel nem értettem egyet, amit semmivel nem tudtál alátámasztani, és a végén már belezavarodtál a mondandódba. Egyébként bármikor beismerem, hogy tévedtem, ha alámásztatod az állításod. Ilyen egyszerű a történet...
    Utoljára szerkesztette: Irasidus, 2015.10.27. 00:43:40
  • gforce9 #37
    Leírták már azt is, hogy gőzgéppel is repülhet a repülő, csak épp alkalmatlan rá.... de tudod mit? Hagyjuk. Te úgyis jobban tudsz mindent, olyat még véletlenül sem láttam tőled, hogy tévedést beismertél volna, gyanítom most sem fogsz ilyet tenni. Úgyhogy inkább tudod mit: Neked van igazad, jó éjt.
  • Irasidus #36
    Itt van egy 2011 cikk, hogy miért kell tesztelni, mélyvíziben(?) egy repülőt? klikk Itt meg egy elég szép történeti és jelenlegi lista az alkalmazásukról, klikk
    Utoljára szerkesztette: Irasidus, 2015.10.27. 00:24:13
  • Irasidus #35
    Az üzemanyag cella nem új technológia, nagyon régi, lassan 200 éves! Bizonyítottan működik, a Holdra is elmentek vele meg vissza, a haditechnikában is használják, és ma már kezdik a polgári eszközökben is! Nem kérdés, hogy működik, az sem kérdés, hogy egy repülőgépnek képes elég energiát leadni, mivel ilyet már csináltak (szerintem nem is éltél még amikor az első elkészült). A kérdés elsősorban gazdasági jellegű, és nem egyszerűen csak "működik-e" probléma, amire szintén kutatásokat kell csinálni! Hogy miért ostobaság eddig semmi értelmessel nem támasztottad alá. Viszont a további vitát elkerülendő, kérlek googlizd már ki, azt, hogy fuel cell! Köszi!
    Utoljára szerkesztette: Irasidus, 2015.10.27. 00:14:17
  • gforce9 #34
    Mindent sikerült megragadni, csak a hsz-ek lényegét nem. Igen, mindkét beidézett mondatrész igaz. Nincs ellentmondás. Ha van egy technológia, azt tesztelni kell és igen, ha egy technológia jó akkor elterjed. És igen egy új technológia, mielőtt nem bizonyított szárazon, addig nem tesszük mélyvízre. Az első repülőgépes példád meg egy teljes ostobaság. Tök más dolog a kettő.
  • Irasidus #33
    El kellene dönteni, hogy most kell tesztelni vagy sem. Ez így önellentmondás:

    "Pontosan számolható, hogy mennyi energia vehető ki a cellákból ergo mindenféle nagyobb kísérlet vagy prototípusteszt nélkül eldönthető, hogy az adott technológiai szinten érdemes e repülőmeghajtásra használni vagy nem."

    "akkor először mondjuk autóban kell tesztelni vagy egyéb egyszerűbb gépek meghajtására, nem egy olyan eszközben aminél a súly hatványozottan hátráltató" .

    Azt írtam, fejlesztésekre és Kísérleti Kutatásokra olyan eszközöknél is szükség van ami esetleg nem repül, lásd az első repülőgép. Számomra az első mondatod azt jelenti, hogy kételkedtél abba, hogy üzemanyagcella elég energiát ad arra, hogy egy repülőgép levegőbe emelkedjen. Hogy mire alapozod ezt, még mindig nem tudom, de örülök, hogy azt legalább beláttad tesztekre van szükség és nem csak csípőből bemondani valamire, hogy nem működik. Az életképesség alatt (zavaros szó, mást jelent) versenyképességet értesz? Akkor döntsd el, ez a repülőgép nem versenyképes vagy nem repülőképes - vagy egyik sem? De ne össze-vissza beszélj! THX! Ha sikerült tisztázni magadban, hogy tulajdonképpen mit is állítasz, akkor tovább léphetünk. Mert ez a mostani mondatod egészen mást jelent, mint amiről eddig beszéltél!
    Utoljára szerkesztette: Irasidus, 2015.10.26. 23:53:16
  • gforce9 #32
    Mit kell azon kideríteni, ami még elektromos bicikli hajtásláncnál sem életképes? Ha életképes lenne, már elterjedt volna. Használnak ilyet itt ott? Igen. Van e bármi látszatja? Semmi.
  • Irasidus #31
    Ez egy koncepció repülőgép, aminek pontosan az lenne a feladata, hogy kiderítse, mennyire hatékony, és használható-e. Szerinted, ez csípőből meg lehet mondani, hogy az üzemanyagcella használható repülőgép meghajtásra vagy sem (azaz repül vagy sem, ugye?) . Rendben, én elfogadom. De akkor légy szíves támaszd alá valamivel ezen érved! Mellesleg vannak ennél kisebb tömegű repülőgépek is, hogy mire használható? Hobbi repülő, sportperlő, városnéző repülő, stb. Ezt komoly kérdés volt? És még egy kérdés, mert úgy látom az üzemanyagcellák nagy szakértője vagy, ugye autóban soha nem használták, ugye jelenleg semmire nem használnak ilyen eszközöket? Ezt most csak úgy lett...
    Utoljára szerkesztette: Irasidus, 2015.10.26. 23:11:37