Gyurkity Péter
Jönnek az önjavító repülőgépszárnyak
10 éven belül ígéri egy kutatócsoport az önjavító szárnyakat, amelyek folyadékkal gyógyulnának.
Érdekes projekten dolgozik a Bristol Egyetem egy kutatócsoportja, amely munkájában a repülőgépszárnyak önjavító mechanizmusának kidolgozására koncentrál. Azt remélik, hogy a fejlesztés eredményeként egy évtizeden belül megjelenhetnek az önjavító komponensek, aminek eredményeként nagyban emelkedne a repülés biztonsága.
A munka eddig megszületett gyümölcseiről egyszerre több beszámoló is megjelent a világhálón, a hivatalos oldalon azonban csak egy rövidebb bejegyzést találunk, amely szintén ezen beszámolókra hivatkozik. Kiemelik, hogy ők kizárólag az apró repedésekre fókuszálnak, itt nincs szó a nagyobb fizikai sérülések helyreállításáról, azonban mivel még ezek a parányi repedések is igencsak komoly problémákat okozhatnak a polgári és katonai repülés területén, a sikeres kutatás rendkívüli jelentőségű lehet, annál inkább, mert a kompozit anyagokat egyre szélesebb körökben használják, legyen szó a repülésről vagy akár a szélturbinákról.
Az elgondolás szerint a repülőgépek szárnyaiban parányi gömböcskéket helyeznének el, amelyek a speciális javítóanyagot tartalmazzák. Egy esetleges sérülés, repedés esetén ezen gömböcskék az érintett területen megnyílnak, a kiömlő anyag eldugaszolja a sérülést, a kémiai katalizátor révén pedig szinte azonnali szilárdulás következik be, amely az eddigi tesztek szerint egyes esetekben akár 100%-os helyreállítást jelent. Azért is koncentrálnak jelenleg a repülésre, mert a biztonsági követelmények miatt ez jelenti a legnagyobb kihívást, hosszabb távon azonban felmerülhet az okostelefonok kijelzőinek, a kerékpárok vázainak, vagy akár a körömlakk felületének önjavítása is - jóllehet ez utóbbira még a hivatalos oldal szerint is várni kell. Az önjavítás révén ritkábban lenne szükség a hosszabb átvizsgálásokra és karbantartásra, ezzel pedig csökkennének az üzemeltetési költségek, ami számos további jótékony hatást generálna.
Érdekes projekten dolgozik a Bristol Egyetem egy kutatócsoportja, amely munkájában a repülőgépszárnyak önjavító mechanizmusának kidolgozására koncentrál. Azt remélik, hogy a fejlesztés eredményeként egy évtizeden belül megjelenhetnek az önjavító komponensek, aminek eredményeként nagyban emelkedne a repülés biztonsága.
A munka eddig megszületett gyümölcseiről egyszerre több beszámoló is megjelent a világhálón, a hivatalos oldalon azonban csak egy rövidebb bejegyzést találunk, amely szintén ezen beszámolókra hivatkozik. Kiemelik, hogy ők kizárólag az apró repedésekre fókuszálnak, itt nincs szó a nagyobb fizikai sérülések helyreállításáról, azonban mivel még ezek a parányi repedések is igencsak komoly problémákat okozhatnak a polgári és katonai repülés területén, a sikeres kutatás rendkívüli jelentőségű lehet, annál inkább, mert a kompozit anyagokat egyre szélesebb körökben használják, legyen szó a repülésről vagy akár a szélturbinákról.
Az elgondolás szerint a repülőgépek szárnyaiban parányi gömböcskéket helyeznének el, amelyek a speciális javítóanyagot tartalmazzák. Egy esetleges sérülés, repedés esetén ezen gömböcskék az érintett területen megnyílnak, a kiömlő anyag eldugaszolja a sérülést, a kémiai katalizátor révén pedig szinte azonnali szilárdulás következik be, amely az eddigi tesztek szerint egyes esetekben akár 100%-os helyreállítást jelent. Azért is koncentrálnak jelenleg a repülésre, mert a biztonsági követelmények miatt ez jelenti a legnagyobb kihívást, hosszabb távon azonban felmerülhet az okostelefonok kijelzőinek, a kerékpárok vázainak, vagy akár a körömlakk felületének önjavítása is - jóllehet ez utóbbira még a hivatalos oldal szerint is várni kell. Az önjavítás révén ritkábban lenne szükség a hosszabb átvizsgálásokra és karbantartásra, ezzel pedig csökkennének az üzemeltetési költségek, ami számos további jótékony hatást generálna.