Gyurkity Péter
Itt az Airbus elektromos repülője
Az Airbus bemutatta elektromos fejlesztését, amely csaknem zajtalan repülést biztosít.
Nagyjából egy évvel ezelőtt számoltunk be arról, hogy elkészült az Airbus saját elektromos repülőgépének prototípusa, amelynek alkalmából egy rövidebb videót is megosztottak a nagyközönséggel. Most a párizsi bemutató alatt is bemutatkozott az érdekes megoldás, amely egyelőre két személyt tud a levegőbe emelni.
Már az E-Fan 2.0 elnevezése is utal a kicsiny méretre és az ebből fakadó korlátozott kapacitásra, ám a hangsúly még nem a kereskedelmi célú felhasználáson, hanem a technológia létjogosultságának bizonyításán van. Ennek megfelelően a kétüléses gép egyelőre inkább a zéró károsanyag-kibocsátás és a csaknem zajtalan repülés tényét hivatott reklámozni, bár a profitra éhes légitársaságok igényeit jó ideig úgysem tudná kielégíteni. A prototípus szárnyfesztávolsága 9,48 méter, a szárnyakban pedig 120 lítium-ion polimer (LiPo) akkumulátor kapott helyett, amelyek a két 30 kilowattos hajtómű étvágyát elégítik ki - ez utóbbiak legfeljebb 218 km/h-s sebességet biztosítanak a levegőben.
Komoly hátrány a repülési idő rövidsége, mivel az elektromos meghajtásra támaszkodó, kompozit anyagokból álló, üresen mintegy 500 kg-ot nyomó gép alig egy órán át tud a levegőben tartózkodni, hosszabb utazásról tehát egyelőre szó sem lehet. Az Airbus számára ez azonban csak az első lépés, hiszen már most dolgoznak a négyüléses E-Fan 4.0 kialakításán, amely legkésőbb 2019-re állna készen, míg a nagyobb utódok esetleges megjelenése kapcsán egyelőre nagyon óvatosan fogalmaznak: a 100 üléssel ellátott utasszállító 2050 táján jelenhet meg.
A tervek teljesüléséhez természetesen további komoly újításokra lesz szükség, itt az akkumulátorok, valamint a repülőgépek kialakítása és szerkezete terén is van még mit javítani.
Nagyjából egy évvel ezelőtt számoltunk be arról, hogy elkészült az Airbus saját elektromos repülőgépének prototípusa, amelynek alkalmából egy rövidebb videót is megosztottak a nagyközönséggel. Most a párizsi bemutató alatt is bemutatkozott az érdekes megoldás, amely egyelőre két személyt tud a levegőbe emelni.
Már az E-Fan 2.0 elnevezése is utal a kicsiny méretre és az ebből fakadó korlátozott kapacitásra, ám a hangsúly még nem a kereskedelmi célú felhasználáson, hanem a technológia létjogosultságának bizonyításán van. Ennek megfelelően a kétüléses gép egyelőre inkább a zéró károsanyag-kibocsátás és a csaknem zajtalan repülés tényét hivatott reklámozni, bár a profitra éhes légitársaságok igényeit jó ideig úgysem tudná kielégíteni. A prototípus szárnyfesztávolsága 9,48 méter, a szárnyakban pedig 120 lítium-ion polimer (LiPo) akkumulátor kapott helyett, amelyek a két 30 kilowattos hajtómű étvágyát elégítik ki - ez utóbbiak legfeljebb 218 km/h-s sebességet biztosítanak a levegőben.
Komoly hátrány a repülési idő rövidsége, mivel az elektromos meghajtásra támaszkodó, kompozit anyagokból álló, üresen mintegy 500 kg-ot nyomó gép alig egy órán át tud a levegőben tartózkodni, hosszabb utazásról tehát egyelőre szó sem lehet. Az Airbus számára ez azonban csak az első lépés, hiszen már most dolgoznak a négyüléses E-Fan 4.0 kialakításán, amely legkésőbb 2019-re állna készen, míg a nagyobb utódok esetleges megjelenése kapcsán egyelőre nagyon óvatosan fogalmaznak: a 100 üléssel ellátott utasszállító 2050 táján jelenhet meg.
A tervek teljesüléséhez természetesen további komoly újításokra lesz szükség, itt az akkumulátorok, valamint a repülőgépek kialakítása és szerkezete terén is van még mit javítani.