Gyurkity Péter

Itt az Airbus elektromos repülője

Az Airbus bemutatta elektromos fejlesztését, amely csaknem zajtalan repülést biztosít.

Nagyjából egy évvel ezelőtt számoltunk be arról, hogy elkészült az Airbus saját elektromos repülőgépének prototípusa, amelynek alkalmából egy rövidebb videót is megosztottak a nagyközönséggel. Most a párizsi bemutató alatt is bemutatkozott az érdekes megoldás, amely egyelőre két személyt tud a levegőbe emelni.

Már az E-Fan 2.0 elnevezése is utal a kicsiny méretre és az ebből fakadó korlátozott kapacitásra, ám a hangsúly még nem a kereskedelmi célú felhasználáson, hanem a technológia létjogosultságának bizonyításán van. Ennek megfelelően a kétüléses gép egyelőre inkább a zéró károsanyag-kibocsátás és a csaknem zajtalan repülés tényét hivatott reklámozni, bár a profitra éhes légitársaságok igényeit jó ideig úgysem tudná kielégíteni. A prototípus szárnyfesztávolsága 9,48 méter, a szárnyakban pedig 120 lítium-ion polimer (LiPo) akkumulátor kapott helyett, amelyek a két 30 kilowattos hajtómű étvágyát elégítik ki - ez utóbbiak legfeljebb 218 km/h-s sebességet biztosítanak a levegőben.


Komoly hátrány a repülési idő rövidsége, mivel az elektromos meghajtásra támaszkodó, kompozit anyagokból álló, üresen mintegy 500 kg-ot nyomó gép alig egy órán át tud a levegőben tartózkodni, hosszabb utazásról tehát egyelőre szó sem lehet. Az Airbus számára ez azonban csak az első lépés, hiszen már most dolgoznak a négyüléses E-Fan 4.0 kialakításán, amely legkésőbb 2019-re állna készen, míg a nagyobb utódok esetleges megjelenése kapcsán egyelőre nagyon óvatosan fogalmaznak: a 100 üléssel ellátott utasszállító 2050 táján jelenhet meg.

A tervek teljesüléséhez természetesen további komoly újításokra lesz szükség, itt az akkumulátorok, valamint a repülőgépek kialakítása és szerkezete terén is van még mit javítani.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • molnibalage83 #9
    Ilyen gépek ma is léteznek már, motoros vitorlázó repcsinak hívják. Persze rosszabb a sikló képességük, mint a tisztán siklórepcsinek, de attól létezik. Még kis hazánkban is repked ilyen, Bp. - Tököl környékén rendszeresen látn ilyet.
  • T2k #8
    Mindenki akinek egy db alig pislákoló agysejtnél több van. Tehát te nem.
  • Cobra. #7
    Igazából pont úgy kellene kialakítani, hogy a motor csak felszálláshoz kelljen, utána tudjon vitorlázóként üzemelni. Így nagymértékben bővíthető lenne a repülési ideje. Mondjuk a mérete is nagymértékben nőne így, ami meg a szállítást/tárolást nehezítené meg.
  • CairoJack #6
    Vitorlázórepcsi helyett simán kéne. :)
    Az sem zavarna, hogy csak egy órát tud repülni.
    Utoljára szerkesztette: CairoJack, 2015.06.20. 11:03:12
  • Macropus Rufus #5
    kissé le vannak maradva a srácok:

    http://index.hu/tech/2015/06/19/repulhet_az_arammal_hajtott_utasszallito/

    44milla és viheted. 28-ra már leadták a rendelést.
  • Palinko #4
    épp pár napja olvastam a kínai hasonló repülőről a cikket, már a prototípust lekoppintották ezek szerint :D
  • VolJin #3
    Egy repülőnél ez hogy jön szóba?
    Eddig se a nagykörútat pöfögte tele egy repülő...
  • Jeffjohnson #2
    Sokan vannak. Viszont ha azt vesszük, hogy a szennyezés nem az városban keletkezik (gondolok itt az elektromos autókra), hanem egy erőmű környékén, akkor azért az már "élhetőbb".
  • VolJin #1
    Kiaz a , aki beveszi a károsanyagkibocsátás dumát?