Gyurkity Péter

Már a levegőben széttörhetett az Air Asia járata

Több tucat holttestet találtak a kutatásban résztvevő hajók, az időjárás okozhatta a tragédiát. Vajon a gépek elég erősek a mai időjárási jelenségekhez?

Vasárnap reggel tűnt el a radarokról az AirAsia QZ8501 jelzésű fapados járata, amely rövid időn belül másodszor hökkentette meg a nagyközönséget és a repüléssel foglalkozó szakembereket, mivel az eset körülményei mellett annak okait sem tudták megmagyarázni. Három nap alatt azonban megtalálták az első maradványokat, majd pedig holttestek tucatjait, így biztosra vehető, hogy a viharba került repülőgép a tengerbe zuhant.

Elsőként az indonéz haditengerészet számolt be arról, hogy a Szingapúrba tartó, eddig makulátlan teljesítményt nyújtó Airbus A320-200 típusú gép maradványait, illetve immár 40 holttestet emeltek ki a vízből. Ezt követően az AirAsia légitársaság vezérigazgatója biztosította együttérzéséről a 162, zömében indonéz utas hozzátartozóit, bár hivatalos közleményt akkor még nem adtak ki a baleset körülményeiről. A kutatási területet előbb kiterjesztették, majd pedig az első eredmények környékére koncentráltak minden erőforrást, így ide irányították a beérkező szingapúri, ausztrál, maláj, dél-koreai és amerikai hajókat, a kutatás vezetője pedig kijelentette, hogy a vízben egy repülőgépre emlékeztető árnyékot is láttak, amely valószínűleg a szóban forgó járat maradványa.


A baleset okaival kapcsolatban a szakemberek eleinte megosztottak voltak, egyik hangsúlyos álláspont sem kerekedett a többiek fölé. Kérdés volt, hogy az elsődleges, avagy a járat adóvevőjével kapcsolatot tartó másodlagos radarokról tűnt-e el a gép, bár az egyértelműnek tűnt, hogy a kommunikációs berendezések jól működtek, hiszen a járat alig néhány perccel korábban kért engedélyt a 11,5 ezer méteres magasságba történő emelkedésre, hogy elkerülje az előtte tornyosuló, nem túl biztató viharfelhőket. Mire azonban az engedélyt megadták volna, a gép segélykérő jelzés nélkül eltűnt – ennek hiánya sem egyedülálló, hiszen például az Atlanti-óceán felett 2009-ben eltűnt Air France AF447 pilótái is a gép megmentésével, nem pedig segélykérő üzenetek küldésével voltak elfoglalva.

Feledi György szakértő, utasszállító-pilóta szerint több jel is utal arra, hogy a repülőgép még a levegőben eshetett szét. A vízben talált holttestek meztelenek voltak és a kizuhanáskor fellépő turbulencia képes levetkőztetni az embert. Másrészt a gép egyes részei ugyan előkerültek, de az Airbus legnagyobb része és az utasok holléte még ismeretlen. Biztosat azonban csak a repülési adatrögzítők (fekete dobozok) megtalálása után lehet mondani - tette hozzá. Feledi György párhuzamot vont az Air Asia és az Air France 447-es járatának balesete közt. A francia légitársaság Airbus A330-as gépe Rióból tartott Párizsba 2009. június 1-jén, majd az Atlanti-óceánba csapódott részben időjárási körülmények miatt. Mint mondta, megdőlhet az a vélekedés, hogy az időjárási körülmények csak közvetve játszanak szerepet egy gép lezuhanásában.


Az Egyenlítő körül, ahol nagy energiájú, nagy kiterjedésű állandósult szupercellák vannak, a pilóták nem tehetnek mást, a legkevésbé veszélyes helyen átrepülnek a felhőn, ez normális eljárás. Egy ilyen felhőben viszont olyan nagy energiák vannak, hogy a gép orrán lévő szenzorok meghibásodhatnak vagy hibás adatokat közölhetnek. Utazó magasságban viszont kis sebességingadozás is veszélyes lehet. Bár az autopilóta a sebesség tartását a pilóták felügyeletével ellátja, de ha hibás vagy ellentmondó adatokat kap, akkor "leold". Ilyen helyzeteket a pilóták folyamatosan gyakorolnak a szimulátorokban - mondta a szakértő.

A gép a radarról anélkül tűnt el, hogy a légiforgalmi irányításnak szóltak volna arról, hogy vészhelyzetbe kerültek és a vészjelek leadására is képes válaszjeladó-berendezést (transzponder) sem állították vészhelyzeti üzemmódba. Ennek oka a szakértő szerint, hogy a pilótáknak először stabilizálni kell a gépet a levegőben, ezután döntenek arról, hogy folytatható-e az út a leadott és beprogramozott útvonalon és csak ezek után van idő, valamint elképzelés is a problémáról, amelyet közölhetnek a légiforgalmi irányítással.

Mindezek alapján Feledi György szerint fel kell tenni a kérdést, hogy a globális felmelegedés miatt fokozódó időjárási viszontagságokat is figyelembe vették-e, amikor repülőt terveztek 40-70 évvel ezelőtt? A gépek teherbírását a nemzetközi repülésbiztonsági szervezetek határozzák meg. A gyártóknak viszont egyszerre kellene könnyű, rugalmas, de nagy teherbírásra alkalmas repülőt építeniük. Feledi György ugyanakkor megjegyezte: egyelőre Európa vagy Magyarország kedvezőbb helynek számít, mert nincsenek nagyon nagy kiterjedésű állandósult szupercellák, nem kell óceánokat átrepülni és a legtöbb nagyvárosnak van repülőtere, gyorsan le lehet szállni, ha szükséges, így hasonló katasztrófa jóval kisebb eséllyel fordulhat elő.

Az Air Asia 8501-es járata 162 emberrel a fedélzetén december 28-án reggel indult az indonéziai Surabayából Szingapúrba. A kapcsolat a géppel a felszállás után 42 perccel szakadt meg, amikor az Airbus a borneói Kalimantan és Jáva között repült. Idén ez immár a harmadik, maláj gépet érintő baleset, amely érzékeny csapás a helyi lakosságnak. Márciusban az állami Malaysia Airlines egyik utasszállítója tűnt el az Indiai-óceán felett, az esetre máig nincs magyarázat, júliusban pedig Ukrajna felett egy másik járatukat rakétarendszerrel lelőtték (hogy azután a „veszélyes környéket” elkerülve, Szíria felett vezessék át a szerencsétlenül járt gépet felváltó járatokat).

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Molnibalage #18
    Nincs, értelmetlen. Az általag "kütyünek" titulált dolgok több embert mentenek meg, mint egy tank erősségű és fogyasztású "kocsi"... Sokkal célszerűbb a baleset elkerülésére törekedni, mint arra, hogy [/b]a bekövetkezte esetén[/b] adjanak biztonságot. Ezen felül elve marhaság, amit írsz.

    Ugyanis a szupererős autód addig nyújt csak védelmet ütközés esetén pl. amíg a szembejövő is nem hasonló... Akkor cseszheted, mert tank erősségű autót úgy sem fogsz kapni... Ezen felül belegondoltál abba, hogy a szupernehéz autódat eleve vicces lenne olyanra tevezni, hogy elég tapadófelülete legyen a legtöbb helyzetben? Maga a jármű tömege lenne az, ami a baleset forrását okozná sok esetben... Ezen felül a szalagkorlátok teherbírásával mi van? Gondolom nem 40 tonnás kamionokra méretezték, mert arra lehetetlen lenne. Viszotn, ha a te tank személyautót 2-szer nehezebb, akkor ez is kuka...

    Az jelenlegi passzív biztonság és életmentő rendszerek úgy vannak méretezve, hogy ha be fog következni valamiféle baleset, akkor a sofőr várható elleninzékedéseinek mértékvel számolva adott sembesség vagy ütközési feltételeket elvetnek. Azok ugyanis csak akkor következhetnek be, ha valaki szándékosan állat. Mindenre nem lehet felkészíteni semmit.
  • NEXUS6 #17
    Korrekt. (Főleg a házioltár! :)
    Szerencsére a kütyük mellett, már rengeteg biztonsági cucc is benne van a kocsikban, jórésze annak is elketronikus (ez nem baj, mert ugye azok átlagban megbízhatóbbak tudnak lenni).
    De amit már máskor is elmondtam, hogy amíg az euroNCAP legtöbb tesztjén a kocsi saját tömegével ütközik, addig teljesen más egy 900 kilós szuzukinak és egy 2 tonnás hobbitelekre járó fizikája, hiába kap mindkettő csillagos ötöst a színesújságban. Csak ugye azt meg elfelejtik megmondani az embernek, amikor kocsit vesz, hogy az ősi igazság mindíg érvényesül: a tömeg dönt! Mármint az életbenmaradásról.

    A SUV-osok ezt, ha máshogy nem ösztönösen nagyon jól tudják, ezért is mennek mint a meszes. És amíg a bíróság elött mindenki egyenlő addig az nem is zavarja őket, hogy a fizikában meg nem. Pedig ha létezik egy olyan fizikai törvény, amit nem 95-ben fogadott el a Parlament, hogy az impulzus bizony a tömeg szerint fog eloszlani, és nem a sebesség öl, hanem a gyorsulás, amiből sajna a kis szuzinak sokkal több fog jönni, igy aztán leszakad majd a nagypapi lépe, miközben hámvis barátunk kezében a vodkás encsiüccsi sem löttyen meg. És amíg nem asszerint osztják majd a büntitételt, hogy kinek milyen nehez verdája van és ezt ugyan miért nem vette kicsit sem figyelembe, amikor a másikat tolja le az útról, addig sajna az ember egyéb, nem jogi menekülő utakat keres. Pl, hogy ő is vesz egy SUV-ot.
    XD
  • NEXUS6 #16
    Ha jól értem neked nincs?
  • lapaleves #15
    teljesen mindegy mennyi vas van a kocsiban, ha az út szélét méteres fák szegélyezik, amúgy az út hosszútávú stabilitása miatt. ez már csak ilyen popszakma.

    amúgy statisztikailag jobbak a gyűrődő légzsákos cuccok, pont azért. de a vészfékező is jópofa, meg fáradt is az ember néha... persze nem az itteni szupermenek, hanem akiknek dolguk van és családot etetnek napi tizenx órában.

    hozzáteszem én is vaskocsit vettem inkább, de inkább a megbízhatóság (volt már nem kioldó airbagem astrában) meg a hosszú távú fenntartási költségek miatt. meg elmentünk 20 pénzért vezetési tréningre, + elérhető legjobb gumik + házioltár föstölővel.
  • Molnibalage #14
    Ilyenkor felsőbbrendűnek érzed magad te és a többi hozzád hasolnó...? Egyébként kérlek sorold már fel, hogy szerinted mi a sok feleslegs divatszar... A vezetést segítő és biztonságosabbá tevő megoldások? Vagy a GPS? Esetleg a tolatóradar? Vagy a tempomat?
  • halgatyó #13
    MAximálisan igazad van. Az emberek többsége nagy ívben szarja le a sok felesleges elektronikus divatszart, amit egyesek "ez ám a trendi!" dumával próbálnak belénk dumálni.
    Mindig lesznek divathóbortos gazdag félagyúak és lesznek, akik a saját, átgondolt szükségleteik alapján vásárolnak.
  • Omega #12
    Indíts kickstart projektet!
  • Molnibalage #11
    Szerezz még annyi embert, akinek igénye van erre és megcsinálják. Nincs rá kereslet.
  • NEXUS6 #10
    Az eredeti NCAP projekt asszem arról szólt, hogy nem 50-nel hanem 100-zal frontálisan falnak csapódó kocsi biztosítsa a túlélést. 68-ban képtelenek voltak megcsinálni, rá pár évre megcsinálták, de jóval drágább lett a kocsi a piaci átlagnál. Ha akkor ezt meg tudták csinálni, akkor most is megtudnák gyak paci áron. A magam részéről lemondok a beépített figyelemelterelő elektronikáról, meg az ennek ellenére a biztonságot visszaadó, sávtartó, meg autómata fék, meg táblafelolvasó kütyükról, meg kettőstömegű lendkerékről, meg startstopról, meg csökkentett fogyasztású, de 10X annyiba kerülő motorról, stb, csak a vasat végre rakják bele a kocsiba!!!
  • halgatyó #9
    Ennek azért fuss neki még egyszer a mensi után.
    A katasztrófák megfejtését NEM akkor végezték el, amikor még a roncsokat keresgélték és a fekete dobozok sem voltak meg. Ennyit írtam.