Gyurkity Péter
Először repült együtt drón és vadászgép
Most első alkalommal hajtottak végre közös repülést robotrepülő és pilóta által vezérelt vadász részvételével.
A robotrepülők (az úgynevezett drónok) egyre nagyobb szerepet játszanak a különböző légi hadműveletekben, illetve a mentési és megfigyelési feladatokban. Az amerikai haditengerészet büszkén számolt be arról, hogy most először hajtottak végre közös repülést az automatika és a pilóta által vezérelt légi járművekkel, amely sikeresen zárult.
A teszt során az USS Theodore Roosevelt anyahajóról elsőként az X-47B jelzésű, becenevén Dorito (avagy Cylon) szállt fel, őt követte másodikként a pilóta által vezérelt, emiatt hagyományosnak is mondható F/A-18 Hornet vadászgép. Néhány kör és kisebb légi manőverek megtétele után a drón szállt le az anyahajóra, a fedélzeten összehajtotta szárnyait, majd egy “földi” kezelő segítségével besorolt megfelelő helyére. A Hornet itt is követte őt, a landolást pedig a már ezerszer begyakorolt és napi szinten is számos alkalommal egymást követő lépések kísérték.
A haditengerészet bejelentése elsősorban azért hírértékű, mert most először tesztelték a szinte teljes mértékben az automatika, illetve a pilóta által vezérelt hagyományos gépek repülésének összehangolását. Az X-47B – ellentétben a jelenleg széles körben használt egyéb drónokkal – a legtöbb feladatot teljesen autonóm módon hajtja végre, itt már nincs szükség a pilóták által végrehajtott távoli vezérlésre. A drón maga számítja ki a megfelelő repülési pályát és hajtja végre a szükséges korrekciókat, a robotgép és a pilóta által repült vadász összehangolása azonban legalább ilyen fontos lépés, a teszt maga is elsősorban ennek gyakorlására irányult.
A további sikeres tesztek azt vetítenék előre, hogy nem kellene sokat várnunk a robotok és emberi pilóták közös repüléseire, a légierők esetében a jövőt tehát valahogy ekként képzelhetjük el.
A robotrepülők (az úgynevezett drónok) egyre nagyobb szerepet játszanak a különböző légi hadműveletekben, illetve a mentési és megfigyelési feladatokban. Az amerikai haditengerészet büszkén számolt be arról, hogy most először hajtottak végre közös repülést az automatika és a pilóta által vezérelt légi járművekkel, amely sikeresen zárult.
A teszt során az USS Theodore Roosevelt anyahajóról elsőként az X-47B jelzésű, becenevén Dorito (avagy Cylon) szállt fel, őt követte másodikként a pilóta által vezérelt, emiatt hagyományosnak is mondható F/A-18 Hornet vadászgép. Néhány kör és kisebb légi manőverek megtétele után a drón szállt le az anyahajóra, a fedélzeten összehajtotta szárnyait, majd egy “földi” kezelő segítségével besorolt megfelelő helyére. A Hornet itt is követte őt, a landolást pedig a már ezerszer begyakorolt és napi szinten is számos alkalommal egymást követő lépések kísérték.
A haditengerészet bejelentése elsősorban azért hírértékű, mert most először tesztelték a szinte teljes mértékben az automatika, illetve a pilóta által vezérelt hagyományos gépek repülésének összehangolását. Az X-47B – ellentétben a jelenleg széles körben használt egyéb drónokkal – a legtöbb feladatot teljesen autonóm módon hajtja végre, itt már nincs szükség a pilóták által végrehajtott távoli vezérlésre. A drón maga számítja ki a megfelelő repülési pályát és hajtja végre a szükséges korrekciókat, a robotgép és a pilóta által repült vadász összehangolása azonban legalább ilyen fontos lépés, a teszt maga is elsősorban ennek gyakorlására irányult.
A további sikeres tesztek azt vetítenék előre, hogy nem kellene sokat várnunk a robotok és emberi pilóták közös repüléseire, a légierők esetében a jövőt tehát valahogy ekként képzelhetjük el.