Balázs Richárd
Lokalizálhatták az MH17 vesztét okozó rakéta kilövését
Az Egyesült Államok szerint szinte biztos, hogy a 298 emberrel a fedélzetén repülő malajziai gépet egy oroszbarát szakadárok által kilőtt rakéta semmisítette meg, mintsem az ukrán légierő akciója, nyilatkozott Barack Obama elnök és Samantha Power amerikai ENSZ nagykövet az ENSZ Biztonsági Tanácsának, kiemelve, hogy egy föld-levegő rakéta okozta az MH17 vesztét, amit a szeparatisták által felügyelt keleti országrészből indítottak. A brit kormány is hasonló állásfoglalást adott ki.
Az amerikai légierő megfigyelő műholdjai valószínűleg egy árulkodó rakéta radarjelet észleltek Kelet-Ukrajna fölött, amit hamarosan egy levegőben bekövetkezett robbanás infravörös jele követett. Az eredmények egybehangzanak az ukrán kormány állításával, miszerint egyetlen föld-levegő rakétájuk sem hiányzik, ezáltal nem is került kilövésre, emellett az utasszállító gép kívül esett az ukrán légierő rakétahadtesteinek hatótávolságán.
Egyeseknek egyértelmű a vétkes. Tom Nichols az amerikai Newporti Haditengerészeti Iskola nemzetbiztonsági szakértője az Al Jaazeera televíziós hálózatnak már korábban elmondta, "az oroszok ujjlenyomataival van tele az eset, legyen az közvetlen, vagy közvetett". Ilyenkor azonban csak a bizonyítékok számítanak. Az ENSZ Biztonsági Tanácsa - melynek soraiban öt állandó tag között orosz is helyet foglal - teljes, átfogó és független nemzetközi vizsgálatot rendelt el az incidenssel kapcsolatban, biztosítva a repülési helyszínelő csapatok szabad hozzáférését a területhez, ahová a gép lezuhant.
Azonban amikor pénteken az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) harmincfős csapata megérkezett a helyszínre, a szakadárok kordonokkal zárták el előlük a területet, így az EBESZ-nek nem sikerült az összes roncsot megvizsgálnia. A roncsokról készült képeken látható, hogy több bizonyítékot is megsemmisítettek.
Mind az ukrán hatóságok, mind a szeparatista csoportok azt állítják, hogy megszerezték a lelőtt gép pilótafülkéjének hangfelvételeit és a fekete dobozt. Ezek nélkül az SBIRS műholdjai jelenthetik az egyetlen esélyt a 298 utas gyilkosai kilétének felfedésére. Az SBIRS egy négy geoszinkronos és két elliptikus pályán keringő infravörös műholdból álló hálózat, melyet az Egyesült Államok Űrparancsnoksága és a Los Angeles-i Légitámaszpont üzemeltet. A geoszinkronos csapat az árulkodó rakéta, vagy robbanási hőjeleket keresi a kontinensek felett. Amikor jelet észlelnek, egy nagyobb felbontású letapogató szenzor megállapítja a kilövés helyét, így mélyebb elemzésnek vethetik alá a műhold adatokat, nagy pontossággal megállapítva, hogy orosz, ukrán, vagy szeparatista erők állnak a támadás mögött.
A szakértőket meglepte, hogy egy nagy, radaros nyomkövető rakétát használtak az utasszállító lelövéséhez az eddig nagyobb veszélynek tartott vállról indítható, hőkövető rakéták helyett. "A repülőgépekre leselkedő veszélyek több mint 90 százaléka a vállról indítható rakétákból adódik elterjedtségük és könnyű használatuk miatt" - mondta Dan Slasky, az izraeli Elbit Systems optikai szakértője, akinek cége zavaró rendszereket gyárt az utasszállító gépekhez, melyek összezavarják az infravörös hőérzékelőket.
Az amerikai légierő megfigyelő műholdjai valószínűleg egy árulkodó rakéta radarjelet észleltek Kelet-Ukrajna fölött, amit hamarosan egy levegőben bekövetkezett robbanás infravörös jele követett. Az eredmények egybehangzanak az ukrán kormány állításával, miszerint egyetlen föld-levegő rakétájuk sem hiányzik, ezáltal nem is került kilövésre, emellett az utasszállító gép kívül esett az ukrán légierő rakétahadtesteinek hatótávolságán.
Egyeseknek egyértelmű a vétkes. Tom Nichols az amerikai Newporti Haditengerészeti Iskola nemzetbiztonsági szakértője az Al Jaazeera televíziós hálózatnak már korábban elmondta, "az oroszok ujjlenyomataival van tele az eset, legyen az közvetlen, vagy közvetett". Ilyenkor azonban csak a bizonyítékok számítanak. Az ENSZ Biztonsági Tanácsa - melynek soraiban öt állandó tag között orosz is helyet foglal - teljes, átfogó és független nemzetközi vizsgálatot rendelt el az incidenssel kapcsolatban, biztosítva a repülési helyszínelő csapatok szabad hozzáférését a területhez, ahová a gép lezuhant.
Azonban amikor pénteken az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) harmincfős csapata megérkezett a helyszínre, a szakadárok kordonokkal zárták el előlük a területet, így az EBESZ-nek nem sikerült az összes roncsot megvizsgálnia. A roncsokról készült képeken látható, hogy több bizonyítékot is megsemmisítettek.
Mind az ukrán hatóságok, mind a szeparatista csoportok azt állítják, hogy megszerezték a lelőtt gép pilótafülkéjének hangfelvételeit és a fekete dobozt. Ezek nélkül az SBIRS műholdjai jelenthetik az egyetlen esélyt a 298 utas gyilkosai kilétének felfedésére. Az SBIRS egy négy geoszinkronos és két elliptikus pályán keringő infravörös műholdból álló hálózat, melyet az Egyesült Államok Űrparancsnoksága és a Los Angeles-i Légitámaszpont üzemeltet. A geoszinkronos csapat az árulkodó rakéta, vagy robbanási hőjeleket keresi a kontinensek felett. Amikor jelet észlelnek, egy nagyobb felbontású letapogató szenzor megállapítja a kilövés helyét, így mélyebb elemzésnek vethetik alá a műhold adatokat, nagy pontossággal megállapítva, hogy orosz, ukrán, vagy szeparatista erők állnak a támadás mögött.
A szakértőket meglepte, hogy egy nagy, radaros nyomkövető rakétát használtak az utasszállító lelövéséhez az eddig nagyobb veszélynek tartott vállról indítható, hőkövető rakéták helyett. "A repülőgépekre leselkedő veszélyek több mint 90 százaléka a vállról indítható rakétákból adódik elterjedtségük és könnyű használatuk miatt" - mondta Dan Slasky, az izraeli Elbit Systems optikai szakértője, akinek cége zavaró rendszereket gyárt az utasszállító gépekhez, melyek összezavarják az infravörös hőérzékelőket.