Gyurkity Péter
Alakul az új kínai utasszállító
A Boeing és az Airbus jól ismert fejlesztéseivel száll szembe a kínai C919, amely már alakulóban van.
Az új utasszállítót eredetileg megrendelő, és annak gyártását végig figyelemmel kísérő Commercial Airline Corporation of China (COMAC) még a múlt hónap végén jelentette be, hogy megkezdték a repülő orrának végső összeszerelését, amely egy fontos mérföldkő lezárását jelenti. A munkát azóta el is végezték, így a prototípus decemberre valóban elkészülhet.
A C919 első példányát, pontosabban annak orr- és pilótafülke szeletét elkészítő Chengdu Aviation Corporation július utolsó napján az utolsó simításokat is elvégezte a fontos testrészen, így megkezdődhet annak átszállítása Sanghaj városába. Itt a törzs még májusban összeszerelt középső részéhez csatlakozik majd, a decemberi véglegesítéshez azonban szükség lesz a farokrész és a szárnyak elkészüléséhez is, hogy valóban megszülethessen az első prototípus. A C919 ezt követően 2015 második felében végzi majd el a tesztrepülések kezdeti szakaszát, a szolgálatba állításra pedig (amennyiben minden a terveknek megfelelően alakul) 2018-ban kerül majd sor.
Az új utasszállító több bonyolult, nyugati eredetű komponensre és a legmodernebb gyártástechnológiára épül. A titán szárnygerendák például már 3D-nyomtatással készülnek, a hajtóművet az amerikai és francia érdekeltségű CFM International szállítja le a LEAP formájában, az elektronikai rendszerek egy részét pedig a Honeywell biztosítja majd. A repülőgép 180 utast, illetve 20 tonna rakományt szállíthat, itt azonban a kínai fél komoly kihívások elé néz, különösen ha a gyártási költségekre, valamint az európai és amerikai engedélyeztetésre gondolunk – a piac ezen szegmensét jelenleg a Boeing 737 és az Airbus 320 uralja. A katonai szempontokat sem hanyagolják azonban el, a C919 itt a megfigyelésben, az elektronikai hadviselésben, valamint kiszolgálói feladatokban segítheti majd a légierőt.
A cég ugyanakkor tervezi a belépést a nagyobb utasszállítók területére is, a 300 üléses C929, illetve a 400 főt is elszállító C939 miatt (amelyek jó eséllyel az orosz United Aircraft Corporation közreműködésével készülnek majd el) a Boeing B777 és az Airbus A330 sem érezheti magát teljes biztonságban.
Az új utasszállítót eredetileg megrendelő, és annak gyártását végig figyelemmel kísérő Commercial Airline Corporation of China (COMAC) még a múlt hónap végén jelentette be, hogy megkezdték a repülő orrának végső összeszerelését, amely egy fontos mérföldkő lezárását jelenti. A munkát azóta el is végezték, így a prototípus decemberre valóban elkészülhet.
A C919 első példányát, pontosabban annak orr- és pilótafülke szeletét elkészítő Chengdu Aviation Corporation július utolsó napján az utolsó simításokat is elvégezte a fontos testrészen, így megkezdődhet annak átszállítása Sanghaj városába. Itt a törzs még májusban összeszerelt középső részéhez csatlakozik majd, a decemberi véglegesítéshez azonban szükség lesz a farokrész és a szárnyak elkészüléséhez is, hogy valóban megszülethessen az első prototípus. A C919 ezt követően 2015 második felében végzi majd el a tesztrepülések kezdeti szakaszát, a szolgálatba állításra pedig (amennyiben minden a terveknek megfelelően alakul) 2018-ban kerül majd sor.
Az új utasszállító több bonyolult, nyugati eredetű komponensre és a legmodernebb gyártástechnológiára épül. A titán szárnygerendák például már 3D-nyomtatással készülnek, a hajtóművet az amerikai és francia érdekeltségű CFM International szállítja le a LEAP formájában, az elektronikai rendszerek egy részét pedig a Honeywell biztosítja majd. A repülőgép 180 utast, illetve 20 tonna rakományt szállíthat, itt azonban a kínai fél komoly kihívások elé néz, különösen ha a gyártási költségekre, valamint az európai és amerikai engedélyeztetésre gondolunk – a piac ezen szegmensét jelenleg a Boeing 737 és az Airbus 320 uralja. A katonai szempontokat sem hanyagolják azonban el, a C919 itt a megfigyelésben, az elektronikai hadviselésben, valamint kiszolgálói feladatokban segítheti majd a légierőt.
A cég ugyanakkor tervezi a belépést a nagyobb utasszállítók területére is, a 300 üléses C929, illetve a 400 főt is elszállító C939 miatt (amelyek jó eséllyel az orosz United Aircraft Corporation közreműködésével készülnek majd el) a Boeing B777 és az Airbus A330 sem érezheti magát teljes biztonságban.