Berta Sándor
Lassult a digitális zenei piac növekedése
Nyilvánosságra hozta legújabb jelentését a Nemzetközi Zeneipari Szövetség (IFPI). Az anyagból kiderült, hogy bár az online zenei piac 4,6 milliárd dolláros forgalmat könyvelhetett el, de a növekedési folyamat lelassult.
Az IFPI Digital Music Report 2011 szerint a 2010-ben regisztrált 4,6 milliárd dolláros forgalom 6 százalékkal nagyobb a 2009-esnél és nőtt a digitális eladások, illetve legális letöltések aránya is. Utóbbiakból származik most már az összes bevétel 29 százaléka. 2009-ben ez a szám még csak 25 százalék volt. Európában ez az arány 20 százalék, míg az Egyesült Államokban 50 százalék. Európa ugyanakkor a legnagyobb növekedést (20 százalékot) könyvelhetett el a digitális piacon és itt a legstabilabb a CD- és DVD-értékesítés is.
A jelentés készítői rámutattak: a felhasználók egyre könnyebben juthatnak digitális zenei ajánlatokhoz, a kínálat is egyre nagyobb lesz. Jelenleg világszerte már több mint legális internetes és mobil zenei bolt működik, amelyek kínálatában összesen 13 millió zeneszám található. A nemzetközi piacon megfigyelhető a streaming-szolgáltatások erősödése. A Spotify, a Vodafone Music vagy éppen a Deezer már 750 000 előfizetővel rendelkezik.
A digitális bevételek megoszlása szektoronként
A legtöbb klip a YouTube-on látható, a Google szolgáltatása messze a legnépszerűbb zenei videós platform. A tavalyi esztendő legnépszerűbb YouTube-videója Justin Bieber Baby című klipje volt, amit több mint 410 milliószor néztek meg. A fizetős letöltések tekintetében Kesha Tik Tok című dala az első, ennél összesen 12,8 millió letöltést jegyeztek fel. A második helyen Lady Gaga Bad Romance című száma található 9,7 millió letöltéssel, a harmadik pedig Eminem Love The Way You Lie című száma, 9,3 millió letöltéssel.
Összességében kijelenthető, hogy bármennyire is erősödik a digitális piac, még mindig nem képes pótolni a csökkenő CD-és DVD-eladásokból származó bevételkiesést, továbbá az illegális letöltések által okozott kárt. Mivel az érdekvédők szerint az internetről származó tartalmak 95 százalékát engedély nélkül töltik le, így az IFPI úgy számol, hogy 2015-ig összesen 1,2 millió munkahely szűnhet meg és a kieső forgalom elérheti a 240 milliárd eurót.
A piros hasáb a TOP50 albumot, a fekete négyzetek az új előadók eladásait mutatják, millióban. Míg előbbi csak feleződött, utóbbi negyedére esett, azaz nehéz betörni a piacra
Frances Moore, az IFPI ügyvezetője éppen ezért a jelenleginél is keményebb fellépést sürgetett a fájlcserélő hálózatokon tevékenykedő szerzői jogsértőkkel szemben és azt kérte a kiadóktól és a szerzői jogvédő társaságoktól, hogy még hatékonyabban működjenek együtt az internetszolgáltatókkal. A vezető követendő példaként említette, hogy tavaly Franciaország, és Dél-Korea is létrehozta a saját kalózellenes rendszerét. Ezekben az országokban - az internetszolgáltatók segítségével - már sor is került az első illegális fájlcserélés elleni akciókra. Szintén ezen az úton indult el Nagy-Britannia, Új-Zéland, valamint Malajzia is.
A probléma megoldását azonban egyre többen nem a letöltők büntetésében, hanem a szolgáltatási formák átalakulásában látják. Erre jó példa a népszerű Spotify, amely letöltés nélkül kínálja a korlátlan zenehallgatást. Az ingyenes és a fizetős változatokban a felhasználók lejátszási listákat hozhatnak létre, és úgy hallgathatják ezeket, mintha a saját gépükről játszanák.
Az IFPI Digital Music Report 2011 szerint a 2010-ben regisztrált 4,6 milliárd dolláros forgalom 6 százalékkal nagyobb a 2009-esnél és nőtt a digitális eladások, illetve legális letöltések aránya is. Utóbbiakból származik most már az összes bevétel 29 százaléka. 2009-ben ez a szám még csak 25 százalék volt. Európában ez az arány 20 százalék, míg az Egyesült Államokban 50 százalék. Európa ugyanakkor a legnagyobb növekedést (20 százalékot) könyvelhetett el a digitális piacon és itt a legstabilabb a CD- és DVD-értékesítés is.
A jelentés készítői rámutattak: a felhasználók egyre könnyebben juthatnak digitális zenei ajánlatokhoz, a kínálat is egyre nagyobb lesz. Jelenleg világszerte már több mint legális internetes és mobil zenei bolt működik, amelyek kínálatában összesen 13 millió zeneszám található. A nemzetközi piacon megfigyelhető a streaming-szolgáltatások erősödése. A Spotify, a Vodafone Music vagy éppen a Deezer már 750 000 előfizetővel rendelkezik.
A digitális bevételek megoszlása szektoronként
A legtöbb klip a YouTube-on látható, a Google szolgáltatása messze a legnépszerűbb zenei videós platform. A tavalyi esztendő legnépszerűbb YouTube-videója Justin Bieber Baby című klipje volt, amit több mint 410 milliószor néztek meg. A fizetős letöltések tekintetében Kesha Tik Tok című dala az első, ennél összesen 12,8 millió letöltést jegyeztek fel. A második helyen Lady Gaga Bad Romance című száma található 9,7 millió letöltéssel, a harmadik pedig Eminem Love The Way You Lie című száma, 9,3 millió letöltéssel.
Összességében kijelenthető, hogy bármennyire is erősödik a digitális piac, még mindig nem képes pótolni a csökkenő CD-és DVD-eladásokból származó bevételkiesést, továbbá az illegális letöltések által okozott kárt. Mivel az érdekvédők szerint az internetről származó tartalmak 95 százalékát engedély nélkül töltik le, így az IFPI úgy számol, hogy 2015-ig összesen 1,2 millió munkahely szűnhet meg és a kieső forgalom elérheti a 240 milliárd eurót.
A piros hasáb a TOP50 albumot, a fekete négyzetek az új előadók eladásait mutatják, millióban. Míg előbbi csak feleződött, utóbbi negyedére esett, azaz nehéz betörni a piacra
Frances Moore, az IFPI ügyvezetője éppen ezért a jelenleginél is keményebb fellépést sürgetett a fájlcserélő hálózatokon tevékenykedő szerzői jogsértőkkel szemben és azt kérte a kiadóktól és a szerzői jogvédő társaságoktól, hogy még hatékonyabban működjenek együtt az internetszolgáltatókkal. A vezető követendő példaként említette, hogy tavaly Franciaország, és Dél-Korea is létrehozta a saját kalózellenes rendszerét. Ezekben az országokban - az internetszolgáltatók segítségével - már sor is került az első illegális fájlcserélés elleni akciókra. Szintén ezen az úton indult el Nagy-Britannia, Új-Zéland, valamint Malajzia is.
A probléma megoldását azonban egyre többen nem a letöltők büntetésében, hanem a szolgáltatási formák átalakulásában látják. Erre jó példa a népszerű Spotify, amely letöltés nélkül kínálja a korlátlan zenehallgatást. Az ingyenes és a fizetős változatokban a felhasználók lejátszási listákat hozhatnak létre, és úgy hallgathatják ezeket, mintha a saját gépükről játszanák.