Berta Sándor

Lassult a digitális zenei piac növekedése

Nyilvánosságra hozta legújabb jelentését a Nemzetközi Zeneipari Szövetség (IFPI). Az anyagból kiderült, hogy bár az online zenei piac 4,6 milliárd dolláros forgalmat könyvelhetett el, de a növekedési folyamat lelassult.

Az IFPI Digital Music Report 2011 szerint a 2010-ben regisztrált 4,6 milliárd dolláros forgalom 6 százalékkal nagyobb a 2009-esnél és nőtt a digitális eladások, illetve legális letöltések aránya is. Utóbbiakból származik most már az összes bevétel 29 százaléka. 2009-ben ez a szám még csak 25 százalék volt. Európában ez az arány 20 százalék, míg az Egyesült Államokban 50 százalék. Európa ugyanakkor a legnagyobb növekedést (20 százalékot) könyvelhetett el a digitális piacon és itt a legstabilabb a CD- és DVD-értékesítés is.

A jelentés készítői rámutattak: a felhasználók egyre könnyebben juthatnak digitális zenei ajánlatokhoz, a kínálat is egyre nagyobb lesz. Jelenleg világszerte már több mint legális internetes és mobil zenei bolt működik, amelyek kínálatában összesen 13 millió zeneszám található. A nemzetközi piacon megfigyelhető a streaming-szolgáltatások erősödése. A Spotify, a Vodafone Music vagy éppen a Deezer már 750 000 előfizetővel rendelkezik.


A digitális bevételek megoszlása szektoronként

A legtöbb klip a YouTube-on látható, a Google szolgáltatása messze a legnépszerűbb zenei videós platform. A tavalyi esztendő legnépszerűbb YouTube-videója Justin Bieber Baby című klipje volt, amit több mint 410 milliószor néztek meg. A fizetős letöltések tekintetében Kesha Tik Tok című dala az első, ennél összesen 12,8 millió letöltést jegyeztek fel. A második helyen Lady Gaga Bad Romance című száma található 9,7 millió letöltéssel, a harmadik pedig Eminem Love The Way You Lie című száma, 9,3 millió letöltéssel.

Összességében kijelenthető, hogy bármennyire is erősödik a digitális piac, még mindig nem képes pótolni a csökkenő CD-és DVD-eladásokból származó bevételkiesést, továbbá az illegális letöltések által okozott kárt. Mivel az érdekvédők szerint az internetről származó tartalmak 95 százalékát engedély nélkül töltik le, így az IFPI úgy számol, hogy 2015-ig összesen 1,2 millió munkahely szűnhet meg és a kieső forgalom elérheti a 240 milliárd eurót.


A piros hasáb a TOP50 albumot, a fekete négyzetek az új előadók eladásait mutatják, millióban. Míg előbbi csak feleződött, utóbbi negyedére esett, azaz nehéz betörni a piacra

Frances Moore, az IFPI ügyvezetője éppen ezért a jelenleginél is keményebb fellépést sürgetett a fájlcserélő hálózatokon tevékenykedő szerzői jogsértőkkel szemben és azt kérte a kiadóktól és a szerzői jogvédő társaságoktól, hogy még hatékonyabban működjenek együtt az internetszolgáltatókkal. A vezető követendő példaként említette, hogy tavaly Franciaország, és Dél-Korea is létrehozta a saját kalózellenes rendszerét. Ezekben az országokban - az internetszolgáltatók segítségével - már sor is került az első illegális fájlcserélés elleni akciókra. Szintén ezen az úton indult el Nagy-Britannia, Új-Zéland, valamint Malajzia is.

A probléma megoldását azonban egyre többen nem a letöltők büntetésében, hanem a szolgáltatási formák átalakulásában látják. Erre jó példa a népszerű Spotify, amely letöltés nélkül kínálja a korlátlan zenehallgatást. Az ingyenes és a fizetős változatokban a felhasználók lejátszási listákat hozhatnak létre, és úgy hallgathatják ezeket, mintha a saját gépükről játszanák.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • FoodLFG #12
    Kezdjük ott, hogy le kell tölteni egy epül programot (iTunes) ahhoz, hogy egyáltalán vásárolhass.

    Tudom, hogy nehéz feldolgozni, de enyhén undorító, ahogy az epül minden szolgáltatását hardvereihez és szoftvereihez köti (és fordítva), miközben mindenkimást kizár a rendszereiből.

    6 milliárd (talán kicsit sok) ember nagy része agyatlan birka, akik azt eszik, amit eléjük hánynak.

    Egyébként én már találkoztam olyan apple lossless anyaggal, amit nem tudtam rendesen lejátszani.
  • B0nFire #11
    Ez is kopirájtos ám! Na, ki tudja, mi ez?

  • hangulati #10
    lassan a hetfeju sarkany is le lesz vedve, az osszes velt-, vagy valos tetteivel egyetemben. csakugy, mint a Nap, a Hold, vagy maga a Fold. Nem egy rohej?
  • hangulati #9
    persze, hogy lassult. mar minden eladhato zene elkelt. kicsit olyan ez, mint a periodusos rendszer.
  • B0nFire #8
    "..lehet hogy mert nem magyar gyártmány volt, hanem eredeti nyugatról?"

    Eltaláltad a szarva közt a tőgyit! Bezonyám! Nekünk itthon jó kis Mahasz, Hungaroton és Start kiadványaink voltak, amelyek minden tekintetben megfeleltek a fenti kívánalmaknak.

    Úgy volt jogtiszta "műsoros" kazettánk, hogy vettünk egyet a boltban, majd bementünk a könyvtárba, és a könyvtáros lemezről ugyanazt rámásolta nekünk egy lemezjátszóval és egy magnódeckkel. És és föld volt a különbség, pedig nem volt semmilyen ketyere közte, elhiheted egy közkönyvtárban. Csak ki lett vezérelve normálisan.

    A szalag kopottságán viszont néha ez sem segített. Gyakorlatilag voltak olyan szalagok, amelyekről a mágnesréteg már itt-ott lekopott, és oda nemigen lehetett rögzíteni semmit. Ilyenkor jó pénzért vettünk egy üres króm-dioxidos kazettát, a szalagot kioperáltuk belőle, és áttettük a műsoros kazettába, mert azon mégis címke van, meg a számok címei, no meg eredeti. Aztán másoltuk rá a tartalmat a könyvtárból.

    Amint mondtam: tömeggyártásban szar forrásból szar eszközzel sokszorosítottak, így a végeredmény szar lett. Nem lemezről játszották át a szalagra, és nem nagy szalagsebességgel. Mi pedig lemezről vettük fel.

    Amit a rádióműsorból vettünk fel, annak is kitűnő volt a minősége. Hányódik itt egy 30 éves Akai magnódeck, a napokban halt meg. De lehet, hogy csak egy biztosíték ment ki belőle, és semmi baja. Múzeumi darab, de kiszolgált bőven. Mondjuk 30 éve apámnak egy éves fizetésébe került. Erre még Made in Japan van írva, nem China, vagy Thailand.

    Most ugyanez a helyzet a digitális tartalommal. Az emberek joggal várhatnák el, hogy a pénzükért 320-as mp3-at, oggt, flacot, veszteségmentes aiffot wavot kapjanak. Majd ha akarják, átkonvertálják maguknak; tele a net ingyenes konverterekkel, amiben csak kettőt kell kattintani.

    Mondjuk egy 40-50 perces CD wavban ~400-500 MB.
  • sanyicks #7
    hát nemtudom de milyen műsoros kazettákat hallgattál, de apám 80-as ELEJI, és közepi Dire Straits kazettáit 5 éve meghallgatva sem hallottam azokat amikről te beszélsz, pedig jó párszor átment rajtuk a lejátszófej... lehet hogy mert nem magyar gyártmány volt, hanem eredeti nyugatról?
  • intrex #6
    Ójaj, és mi a baj az ájTyunsszal? A világ 6 milliárd emberének túl kevés a 256kbit AAC? Vagy az a baj hogy nem a Microsoft csinálta? Nem értem, komolyan.
  • B0nFire #5
    És emlékszel még arra, hogy a 80-as évek végén egy analóg műsoros kazetta (mert lemezre csak a burzsujnak futotta) hangminősége milyen volt? Gyárilag drupótos szalag, gyorsmásoló műhelyben sokszorosítva, dinamika kivezérlés nuku, hasznos frekik nuku, és a szalag zaja olykor egy arányba volt a zenéével.

    Ehhez képest a leggányabb 128 kbps-os mp3 egy drágaszág. Rengeteg zenét szereztem be "vacak" mp3-ba, ami annó kazettán volt, és csodálkoztam, hogy jééé, ilyne is van rajta? Mert tudniillik azelőtt sohasem hallottam.

    Nem egy műsoros kazettát digitalizáltam be, utólag zajt szűrtem, normalizáltam, a hiányzó frekvenciákat erősítettem, de még így is csak súrolta a hallgathatóság küszöbét. Hiszen eleve ha 60 Hz-ről indul a frekvenciamenet, akkor a hiányzó részeket nem tudom hozzá tenni. Ahogy 12 kHz fölött se volt már semmi. A mostani 3000 Ft-os webkamerám képes kábé ilyen tartományban hangot felvenni.

    Ne legyünk már annyira "igényesek". Ha minőség kell, ott a CD, a DVD, meg lehet venni, lerippelni a vinyóra, és onnan hallgatni. De nem lesz az iStore tele DVDR-rel, meg full BluRay-jel; a világ összes tárhelye nem lenne elég rá.
  • Wescone #4
    ...és a kiadások hangminőségéről még nem is beszéltünk.
  • redrock #3
    csak régebben normális zenét adtak nem ilyen szarokat mint pl.: Kesha Tik Tok ,Justin Bieber

    ha minőségi zenét csinálnának talán megvennék a lemezt.