SG.hu
A Google keresője megsérti az EU versenytörvényét

A keresőóriás megsérti a DMA-t azzal, hogy a Shopping, Hotels és Flights szolgáltatásait előnyben részesíti.
Az Európai Bizottság szerint a Google megsérti az európai trösztellenes törvényeket azzal, hogy saját Shopping, Hotels és Flights keresőszolgáltatásait előnyben részesíti a rivális összehasonlító szolgáltatókkal szemben. Az EU ma bejelentette előzetes döntését, mely szerint a Google anyavállalata, az Alphabet azzal is megsértette a digitális piacokról szóló törvény (DMA) versenyszabályait, hogy megakadályozta, hogy a Play Store áruházában működő alkalmazásfejlesztők más értékesítési csatornákra irányítsák a vásárlókat.
A Google megtámadhatja az előzetes megállapításokat, vagy az EU végleges döntése előtt további megfelelőségi változtatásokat hajthat végre. Az EU a DMA megsértése miatt a globális éves bevételük akár 10 százalékáig is megbírságolhatja a vállalatokat, ami az Alphabet 2024-ben elért 350 milliárd dolláros bevételét alapul véve legfeljebb 35 milliárd dollárt jelentene. "Előzetes véleményünk szerint az Alphabet megsérti a digitális piacokról szóló törvényt azzal, hogy saját termékeit részesíti előnyben a Google kereső találati oldalán, ami azt jelenti, hogy a beszállítók és a versenytársak nem részesülnek a tisztességes rangsorolási gyakorlatból” - áll Teresa Ribera, a tiszta, igazságos és versenyképes átmenetért felelős európai biztos alelnökének közleményében.
A Google úgy véli, hogy az Európa által a keresésben szorgalmazott változtatások „elhibázottak” - írja blogbejegyzésében Oliver Bethell, a Google versenypolitikáért felelős vezető igazgatója. Bethell figyelmeztet például arra, hogy ha a Google „nem tud olyan utazási találatokat mutatni, amelyek közvetlenül a légitársaságok oldalaira vezetik az embereket, akkor azok jellemzően drágább jegyet kapnak, mivel a légitársaságoknak jutalékot kell fizetniük a közvetítő weboldalaknak”. Azt is elmondja, hogy a változtatások egyes vállalkozásoknál akár 30 százalékos forgalomcsökkenéshez is vezettek.
Ami a Google mobilalkalmazások áruházát illeti, az EU úgy véli, hogy „az Alphabet nem teszi lehetővé, hogy az androidos telefonok felhasználói ténylegesen értesüljenek a Google Play áruházon kívüli alkalmazásfejlesztők olcsóbb ajánlatairól, illetve hogy azokra irányítsák őket” - mondja Ribera. Bethell szerint a bizottságnak az alkalmazások forgalmazásával kapcsolatos megállapításai „hamis választási lehetőséget teremtenek a nyitottság és a biztonság között”. Szerinte a kormány „gyakorlatilag arra kényszerít minket, hogy válasszunk egy zárt modell” - amely inkább az Apple iOS-éhez hasonlít, amely előírja az alkalmazások felülvizsgálatát a terjesztés előtt - „és egy nem biztonságos modell” között, ahol a Google kénytelen hozzáférést adni a felhasználóknak „csaló vagy rosszindulatú linkekhez, amelyek a biztonságos Play-környezeten kívülre viszik felhasználóinkat”.
Henna Virkkunen, a technológiai szuverenitásért, biztonságért és demokráciáért felelős európai parlamenti képviselő szerint „mindkét gyakorlat negatívan hat számos európai és nem európai vállalkozásra, amelyek a Google Search vagy a Google Play szolgáltatásokra támaszkodva érik el az EU-ban élő felhasználóikat. Annak biztosítása, hogy az Alphabet teljes mértékben megfeleljen a DMA-nak, kulcsfontosságú az üzleti és innovációs lehetőségek biztosítása a digitális szolgáltatások valamennyi szolgáltatója számára”.
A bejelentésre azt követően került sor, hogy az EU március 25-én vizsgálatot indított a Google Kereső ellen, mivel aggályok merültek fel azzal kapcsolatban, hogy a vállalat saját szolgáltatásait kedvezőbben kezeli a Kereső rangsorolásában, mint a harmadik fél versenytársak által nyújtott szolgáltatásokat - amiért az EU 2017-ben 2,4 milliárd eurós bírságot szabott ki a vállalatra a Google Shoppinggal kapcsolatban. Az Apple volt az első vállalat, amely ellen 2024 júniusában vádat emeltek a DMA alapján, majd nem sokkal később a Meta is előzetes döntést kapott, miszerint hirdetési modellje szintén sérti a törvényt.
A Google több változtatást is bevezetett a keresőszolgáltatásaiban, hogy megfeleljen az új DMA-szabályoknak. Ezek közé tartozott a keresési eredmények új elrendezésének hozzáadása, amely növelte a harmadik fél összehasonlító webhelyeire mutató linkeket, valamint a Google Flights widget eltávolítása az EU-ban élő keresőfelhasználók számára. Még a klasszikus 10 kék linkhez való visszatérést is kipróbálta.
A DMA konkrét „kapuőröket” - az európai fogyasztóknak alapvető digitális szolgáltatásokat nyújtó vállalatokat - céloz meg, és arra kéri őket, hogy tegyék lehetővé a nagyobb átjárhatóságot, és ne részesítsék előnyben saját digitális szolgáltatásaikat. Az Alphabet 2023 szeptemberében kapuőrnek minősült, a megfelelési határidő pedig 2024. március 6. volt.
A döntés az európai döntéshozók és Donald Trump közötti növekvő feszültséget követi. Az amerikai elnök körül rajzanak a neki hízelgő amerikai technológiai cégvezetők, akik az EU által rájuk kirótt bírságokat egyfajta adózásként bírálták. Az amerikai nyomás növekedése már most arra késztette az EU-t, hogy enyhítsen a nagy technológiai vállalatok szabályozásával kapcsolatos megközelítésén, és átértékelje az Apple, a Meta és a Google ellen folytatott vizsgálatokat.
Az Európai Bizottság szerint a Google megsérti az európai trösztellenes törvényeket azzal, hogy saját Shopping, Hotels és Flights keresőszolgáltatásait előnyben részesíti a rivális összehasonlító szolgáltatókkal szemben. Az EU ma bejelentette előzetes döntését, mely szerint a Google anyavállalata, az Alphabet azzal is megsértette a digitális piacokról szóló törvény (DMA) versenyszabályait, hogy megakadályozta, hogy a Play Store áruházában működő alkalmazásfejlesztők más értékesítési csatornákra irányítsák a vásárlókat.
A Google megtámadhatja az előzetes megállapításokat, vagy az EU végleges döntése előtt további megfelelőségi változtatásokat hajthat végre. Az EU a DMA megsértése miatt a globális éves bevételük akár 10 százalékáig is megbírságolhatja a vállalatokat, ami az Alphabet 2024-ben elért 350 milliárd dolláros bevételét alapul véve legfeljebb 35 milliárd dollárt jelentene. "Előzetes véleményünk szerint az Alphabet megsérti a digitális piacokról szóló törvényt azzal, hogy saját termékeit részesíti előnyben a Google kereső találati oldalán, ami azt jelenti, hogy a beszállítók és a versenytársak nem részesülnek a tisztességes rangsorolási gyakorlatból” - áll Teresa Ribera, a tiszta, igazságos és versenyképes átmenetért felelős európai biztos alelnökének közleményében.
A Google úgy véli, hogy az Európa által a keresésben szorgalmazott változtatások „elhibázottak” - írja blogbejegyzésében Oliver Bethell, a Google versenypolitikáért felelős vezető igazgatója. Bethell figyelmeztet például arra, hogy ha a Google „nem tud olyan utazási találatokat mutatni, amelyek közvetlenül a légitársaságok oldalaira vezetik az embereket, akkor azok jellemzően drágább jegyet kapnak, mivel a légitársaságoknak jutalékot kell fizetniük a közvetítő weboldalaknak”. Azt is elmondja, hogy a változtatások egyes vállalkozásoknál akár 30 százalékos forgalomcsökkenéshez is vezettek.
Ami a Google mobilalkalmazások áruházát illeti, az EU úgy véli, hogy „az Alphabet nem teszi lehetővé, hogy az androidos telefonok felhasználói ténylegesen értesüljenek a Google Play áruházon kívüli alkalmazásfejlesztők olcsóbb ajánlatairól, illetve hogy azokra irányítsák őket” - mondja Ribera. Bethell szerint a bizottságnak az alkalmazások forgalmazásával kapcsolatos megállapításai „hamis választási lehetőséget teremtenek a nyitottság és a biztonság között”. Szerinte a kormány „gyakorlatilag arra kényszerít minket, hogy válasszunk egy zárt modell” - amely inkább az Apple iOS-éhez hasonlít, amely előírja az alkalmazások felülvizsgálatát a terjesztés előtt - „és egy nem biztonságos modell” között, ahol a Google kénytelen hozzáférést adni a felhasználóknak „csaló vagy rosszindulatú linkekhez, amelyek a biztonságos Play-környezeten kívülre viszik felhasználóinkat”.
Henna Virkkunen, a technológiai szuverenitásért, biztonságért és demokráciáért felelős európai parlamenti képviselő szerint „mindkét gyakorlat negatívan hat számos európai és nem európai vállalkozásra, amelyek a Google Search vagy a Google Play szolgáltatásokra támaszkodva érik el az EU-ban élő felhasználóikat. Annak biztosítása, hogy az Alphabet teljes mértékben megfeleljen a DMA-nak, kulcsfontosságú az üzleti és innovációs lehetőségek biztosítása a digitális szolgáltatások valamennyi szolgáltatója számára”.
A bejelentésre azt követően került sor, hogy az EU március 25-én vizsgálatot indított a Google Kereső ellen, mivel aggályok merültek fel azzal kapcsolatban, hogy a vállalat saját szolgáltatásait kedvezőbben kezeli a Kereső rangsorolásában, mint a harmadik fél versenytársak által nyújtott szolgáltatásokat - amiért az EU 2017-ben 2,4 milliárd eurós bírságot szabott ki a vállalatra a Google Shoppinggal kapcsolatban. Az Apple volt az első vállalat, amely ellen 2024 júniusában vádat emeltek a DMA alapján, majd nem sokkal később a Meta is előzetes döntést kapott, miszerint hirdetési modellje szintén sérti a törvényt.
A Google több változtatást is bevezetett a keresőszolgáltatásaiban, hogy megfeleljen az új DMA-szabályoknak. Ezek közé tartozott a keresési eredmények új elrendezésének hozzáadása, amely növelte a harmadik fél összehasonlító webhelyeire mutató linkeket, valamint a Google Flights widget eltávolítása az EU-ban élő keresőfelhasználók számára. Még a klasszikus 10 kék linkhez való visszatérést is kipróbálta.
A DMA konkrét „kapuőröket” - az európai fogyasztóknak alapvető digitális szolgáltatásokat nyújtó vállalatokat - céloz meg, és arra kéri őket, hogy tegyék lehetővé a nagyobb átjárhatóságot, és ne részesítsék előnyben saját digitális szolgáltatásaikat. Az Alphabet 2023 szeptemberében kapuőrnek minősült, a megfelelési határidő pedig 2024. március 6. volt.
A döntés az európai döntéshozók és Donald Trump közötti növekvő feszültséget követi. Az amerikai elnök körül rajzanak a neki hízelgő amerikai technológiai cégvezetők, akik az EU által rájuk kirótt bírságokat egyfajta adózásként bírálták. Az amerikai nyomás növekedése már most arra késztette az EU-t, hogy enyhítsen a nagy technológiai vállalatok szabályozásával kapcsolatos megközelítésén, és átértékelje az Apple, a Meta és a Google ellen folytatott vizsgálatokat.