Berta Sándor
E-könyvek: áttörés csak 3 év múlva?
A Frankfurti Könyvvásár előtt számos cég nagy termékoffenzívát indított és sorra dobták piacra az elektronikus könyv-olvasóikat. Egyelőre úgy tűnik, hiába.
Bármennyire is megnőtt az érdeklődés az e-kiadványok iránt, jelenleg még csak kevesen vásárolnak ilyen digitális műveket, illetve az azokhoz szükséges olvasókat. Jelenleg a könyvpiacon a digitális termékek még csak nagyon kis szerepet játszanak. Az emberek talán kicsit idegenkednek attól, hogy egy regényt egy kijelző előtt olvassanak el. Klaus Driever, az augsburgi Weltbild Kiadó ügyvezetője úgy vélte, hogy leghamarabb 3 éven belül érhet el komoly szintet az e-könyvek eladásából származó forgalom. Driever véleményét osztja számos piaci szereplő is.
-
"Az eddigi eladásaink jól átláthatók és a következő években is a forgalom egy számjegyű lesz" - közölte például Johannes Hauenstein, a Ravensburger Kiadó ügyvezetője. A Ravensburgernél 1500 műből csupán 15 elektronikus. A helyzet világszerte hasonló. Az Egyesült Államokban a könyvpiacnak csak a 2 százalékát teszik ki az elektronikus kiadványok. Ennek ellenére a kiadók és a kereskedők kitartanak a digitalizálás mellett. Ennek két oka van. Egyrészt félnek attól, hogy lemaradnak a versenyben, másrészt a jövő a különböző előrejelzések szerint egyértelműen az e-könyveké.
Van még egy harmadik ok is: a kiadók rengeteg pénzt takaríthatnak meg azáltal, hogy a digitális váltással gyakorlatilag megszűnnek a nyomtatási és a raktározási költségek. Ronald Schild, az MVB marketing és kiadói szolgálat ügyvezetője elmondta, hogy a felhasználók kivárnak. A kiadóknak éppen ezért először fel kell kelteniük az olvasók érdeklődését az új tartalmak iránt. Ezt számos módon, többek között különleges akciókkal érhetik el. A legnagyobb német online könyves platform, a Libreka például csütörtökön ingyen elérhetővé teszi Herta Müller irodalmi Nobel-díjas szerző egyik könyvének digitális változatát.
Az e-könyvek mellett szól a tartósság, hiszen a tartalmak bármeddig elérhetőek. Emellett fontos érv a tárolókapacitás, a bővíthetőség és a betűméret növelésének lehetősége. Utóbbi különösen az idősebb vagy a rosszul látó olvasók számára teheti vonzóvá az e-kiadványokat.
-
"Az eddigi eladásaink jól átláthatók és a következő években is a forgalom egy számjegyű lesz" - közölte például Johannes Hauenstein, a Ravensburger Kiadó ügyvezetője. A Ravensburgernél 1500 műből csupán 15 elektronikus. A helyzet világszerte hasonló. Az Egyesült Államokban a könyvpiacnak csak a 2 százalékát teszik ki az elektronikus kiadványok. Ennek ellenére a kiadók és a kereskedők kitartanak a digitalizálás mellett. Ennek két oka van. Egyrészt félnek attól, hogy lemaradnak a versenyben, másrészt a jövő a különböző előrejelzések szerint egyértelműen az e-könyveké.
Van még egy harmadik ok is: a kiadók rengeteg pénzt takaríthatnak meg azáltal, hogy a digitális váltással gyakorlatilag megszűnnek a nyomtatási és a raktározási költségek. Ronald Schild, az MVB marketing és kiadói szolgálat ügyvezetője elmondta, hogy a felhasználók kivárnak. A kiadóknak éppen ezért először fel kell kelteniük az olvasók érdeklődését az új tartalmak iránt. Ezt számos módon, többek között különleges akciókkal érhetik el. A legnagyobb német online könyves platform, a Libreka például csütörtökön ingyen elérhetővé teszi Herta Müller irodalmi Nobel-díjas szerző egyik könyvének digitális változatát.
Az e-könyvek mellett szól a tartósság, hiszen a tartalmak bármeddig elérhetőek. Emellett fontos érv a tárolókapacitás, a bővíthetőség és a betűméret növelésének lehetősége. Utóbbi különösen az idősebb vagy a rosszul látó olvasók számára teheti vonzóvá az e-kiadványokat.