Berta Sándor
Lassan nőnek a digitális zeneeladások
A Nemzetközi Zeneipari Szövetség (IFPI) legfrissebb jelentéséből kiderült, hogy tavaly 25 százalékkal nőtt az online eladott zenei művek értékesítéséből származó bevétel.
A növekedés az előző évekhez képest lassult ugyan, de folyamatos. Csökkentek viszont a CD-eladások, amelyek a teljes forgalom alig 7 százalékát teszik csak ki. 2008-ban a nemzetközi zeneipar a világhálón eladott digitális zenei alkotások után világszerte összesen 3,7 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el. A Digital Music Reports 2009 című dokumentumot az IFPI képviselői Londonban mutatták be.
Az online letöltések a tavalyi teljes forgalom 20 százalékát tették ki. Ezen a területen javulás tapasztalható, hiszen 2007-ben ez az érték még csak 15 százalék volt. Az elmúlt esztendőben összesen 1,4 millió dalt értékesítettek az interneten és a zenei albumok online eladása 36 százalékkal nőtt. Az eredmények mellett ugyanakkor a szervezet tagjainak továbbra is van okuk az ürömre, lévén még mindig komoly problémát jelentenek az illegális letöltések.
Az IFPI becslései alapján tavaly 40 milliárd zeneszámot töltöttek le illegális forrásokból a felhasználók, ez a teljes online letöltések 95 százalékát teszi ki. "Ez a 95 százalék nagyon elszomorító szám. Még elszomorítóbb azonban, ha az ember Kínába látogat" - jegyezte meg epésen John Kennedy, az IFPI elnöke. "A piac egyre áttekinthetetlenebb. Több millió művész és több tízmillió dal található például a MySpace-n. Annak az esélye, hogy megmutathasd a dalaidat a közösségnek egyre nehezebbé válik. Ezen a területen erősíthetjük a szerepünket" - hangsúlyozta John Reid, a Warner európai vezetője. A szakember úgy vélte: a kiadóknak új piaci szegmenseket kell feltérképezniük, hogy reagálni tudjanak a megváltozott fogyasztói szokásokra.
A világ legnagyobb zenei piaca továbbra is az Egyesült Államok. Itt 2008-ban először lépték túl az egymilliárd dolláros bevételi álomhatárt. Az 1,1 milliárd dolláros bevétel 2007-hez képest 27 százalékos növekedést jelent. Nagy-Britanniában a letöltésekből származó forgalom a tavalyi év első felében 45 százalékkal nőtt. Az Egyesült Államokban az emberek átlagosan 12,50 dollárt, Nagy-Britanniában 7,80 dollárt, míg Spanyolországban csak 60 centet adtak ki digitális zenei alkotásokért.
A növekedés az előző évekhez képest lassult ugyan, de folyamatos. Csökkentek viszont a CD-eladások, amelyek a teljes forgalom alig 7 százalékát teszik csak ki. 2008-ban a nemzetközi zeneipar a világhálón eladott digitális zenei alkotások után világszerte összesen 3,7 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el. A Digital Music Reports 2009 című dokumentumot az IFPI képviselői Londonban mutatták be.
Az online letöltések a tavalyi teljes forgalom 20 százalékát tették ki. Ezen a területen javulás tapasztalható, hiszen 2007-ben ez az érték még csak 15 százalék volt. Az elmúlt esztendőben összesen 1,4 millió dalt értékesítettek az interneten és a zenei albumok online eladása 36 százalékkal nőtt. Az eredmények mellett ugyanakkor a szervezet tagjainak továbbra is van okuk az ürömre, lévén még mindig komoly problémát jelentenek az illegális letöltések.
Az IFPI becslései alapján tavaly 40 milliárd zeneszámot töltöttek le illegális forrásokból a felhasználók, ez a teljes online letöltések 95 százalékát teszi ki. "Ez a 95 százalék nagyon elszomorító szám. Még elszomorítóbb azonban, ha az ember Kínába látogat" - jegyezte meg epésen John Kennedy, az IFPI elnöke. "A piac egyre áttekinthetetlenebb. Több millió művész és több tízmillió dal található például a MySpace-n. Annak az esélye, hogy megmutathasd a dalaidat a közösségnek egyre nehezebbé válik. Ezen a területen erősíthetjük a szerepünket" - hangsúlyozta John Reid, a Warner európai vezetője. A szakember úgy vélte: a kiadóknak új piaci szegmenseket kell feltérképezniük, hogy reagálni tudjanak a megváltozott fogyasztói szokásokra.
A világ legnagyobb zenei piaca továbbra is az Egyesült Államok. Itt 2008-ban először lépték túl az egymilliárd dolláros bevételi álomhatárt. Az 1,1 milliárd dolláros bevétel 2007-hez képest 27 százalékos növekedést jelent. Nagy-Britanniában a letöltésekből származó forgalom a tavalyi év első felében 45 százalékkal nőtt. Az Egyesült Államokban az emberek átlagosan 12,50 dollárt, Nagy-Britanniában 7,80 dollárt, míg Spanyolországban csak 60 centet adtak ki digitális zenei alkotásokért.