Berta Sándor

Halláskárosodást okoznak a hangos zenelejátszók

Vészharangot kongatott a Német Fül-orr-gégészek Szövetsége (HNO). A szervezet szerint mindenképpen ki kell találni valamit az MP3-lejátszók hangerő-szabályozására.

A rendszeresen túlzottan hangosan hallgatott zenelejátszó készülékek a fiataloknál akár tartós halláskárosodást is okozhatnak - állítják a HNO szakértői. Az orvosok éppen ezért azt követelték, hogy a gyártók építsenek be automatikus hangerő-szabályozót a termékeikbe. A kérdésben számítanak az Apple támogatására is. Világszerte egyre több tinédzsernél és fiatal felnőttnél diagnosztizálnak súlyos halláskárosodást a fül-orr-gégészek. Németországban a 16 és 20 év közötti korosztály tagjainál ez az arány napjainkra elérte a húsz százalékot.

"Az úgynevezett időskori nagyothallás már 20 éves korban elkezdődhet. Ennek egyik kiváltó oka az MP3-lejátszók rendszeres hangos hallgatása" - közölte Dr. Gerhard Hesse, a HNO szakértője. A Német Fül-orr-gégészek Szövetsége ezért a gyártókkal való együttműködést és az egészség védelmének erősítését szorgalmazta. A programban a legkomolyabb szerep az Apple-re hárulhat, mivel az iPod az egyik legnépszerűbb zenelejátszó a fiatalok körében.

"Szükségünk van a szórakoztatóipar támogatására, de felelősségére is. A gyártóknak fel kell hívniuk a vásárlók figyelmét arra, hogy milyen hangerő okozhat halláskárosodást. Fontos lenne egy automatikus túlzottan magas hangerőt blokkoló funkció beépítése a készülékekbe" - jelentette ki Dr. Dirk Heinrich, a HNO vezetője. Az előzetes egyeztetéseken a gyártók ugyanakkor elutasították az ilyen funkció beépítését.

Jelenleg Európában a DIN EN 50332-1/2 szabályozás alapján 100, míg az Egyesült Államokban 115 decibel a határérték. A német szervezet szerint ugyanakkor már 85 decibelnél komoly veszélyek fenyegetik a felhasználók hallását. Összehasonlításul: az építőiparban például ilyen zajos környezetben a munkásoknak már fülvédőt kell viselniük, a normál beszéd egy méter távolságig 65 decibeles. Jelenleg Németországban 15 millió hallássérült van, de csak 1,5-2 millióan hordanak valamilyen hallókészüléket.

A veszély fenyegető méreteket öltött az elmúlt években. A mai iPod-hallgatók lehetnek a jövő halláskárosult nyugdíjasai. A túlzottan megterhelt fül ugyanis megszokja a magas hangerőt és később már nem hogy a suttogást, de a normál vagy hangosabb beszédet sem fogja a hallássérült meghallani.

Érdekesség, hogy az Apple-t már 2006 elején beperelték a túl hangos iPodok miatt, majd a vállalat arra kényszerült, hogy ingyenesen elérhető hangerő-korlátozó szoftvert adjon ki a népszerű eszközhöz. Két európai szervezet tavaly kezdeményezte, hogy közlekedésbiztonsági okokból tiltsák meg a zenelejátszók használatát vezetés közben, mondván, akinek fejhallgató van a fülein, az alig érzékel valamit a közlekedésből, ráadásul a különböző zajok (dudálások, szirénázások stb.) sem szűrődnek be hozzá.

Az Európai Unió pedig alig egy hete indított kampányában arra kérte az embereket, hogy kapcsolják ki az MP3-lejátszóikat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • torjoz #27
    Szerintem meg nem a hangos zenelejátszók okoznak hangkárosodást, hanem az a sok agyatlan birka, aki full hangerőre !!!ÁLLÍTJA!!! a lejátszóját, valamint mi a f*szért kell napi 10 órát hallgatni azt a szart?
  • Dj Faustus #26
    ". 4 album, 1iket a Toshiba adta ki, masodikat az EMI, es a tobbit?"
    A forrásban 4 album van felsorolva:
    * Abbey Road (Toshiba-EMI) - 1983
    * Abbey Road (EMI) - 1987
    * 1967-1970 (Capitol) - 1993
    * 1 (Capitol) - 2000

    "A jelhez nincs jelszint ertek es a minta helye ill hossza sincs megadva"
    Az animáció ezek nélkül is jól szimbolizálja a hangerő növekedését - bár tényleg hasznos lenne ezek jelölése (ha nagyon szőrszálhasogatóak akarnánk lenni, a CD másolását végző hardver- és szoftver-eszközök feltüntetése sem lenne elvetendő).

    De mellesleg a wikis cikk végén eléggé rendes referenciahivatkozás található.
  • Tetsuo #25
    A linkelt forras nem vmi meggyozo.. 4 album, 1iket a Toshiba adta ki, masodikat az EMI, es a tobbit? A jelhez nincs jelszint ertek es a minta helye ill hossza sincs megadva.. bar ketsegtelen, h 1re szarabbak a popmasterek, a szocikk is nagyon erdekes, kar h nem ertem teljesen..

    "De ahhoz mind felvételi, mind lejátszási szempontból megfelelő rendszernek kellene lennie." Termeszetesen.

  • Dj Faustus #24
    "A wikis cikkben az animalt hullamformanak elegge kamuszaga van"
    Waveform image of "Something" by The Beatles, from the CD albums: Abbey Road (Toshiba), Abbey Road (EMI), 1967-1970, 1
    Forrás

    "Egy komolyabb zenet (ahol hasznaljak a dinamikatartomanyt, pl altalaban egy jazz album)"
    Műfajtól függetlenül ki lehetne használni a teljes dinamikatartományt (24 bit elvileg 144 dB-es dinamikatartományt ölel át). De ahhoz mind felvételi, mind lejátszási szempontból megfelelő rendszernek kellene lennie.
  • Tetsuo #23
    A wikis cikkben az animalt hullamformanak elegge kamuszaga van, hiszen minden tracket normalizalnak minimum 1reszben, az animacion pedig nem ugy tunik.
    Amugyis a CD-nek es a radioadasnak gyenge a dinamikaja, viszont a zenek 99%-nak nem is kell tobb hiszen ultragagyi agymoso fos igenytelen birkaknak, akiknek tokmind1, mono telefonminoseggel is ellennenek. Vagyis altalaban a kommersz popzenet szoktak agyonkompresszalni, hisz eleve radioba v atlagos (gagyi) lejatszoba szanjak.
    Egy komolyabb zenet (ahol hasznaljak a dinamikatartomanyt, pl altalaban egy jazz album) nem kielegito halkan hallgatni, mert ugy lemaradunk rengeteg nuanszrol, halk jatekrol, utozengesrol.. itt a (SPL) 100dB is keves.
  • Sanyix #22
    lol nézd meg a hangosítással egy rakás hang egyszerűen levágódik... azt nem hozod vissza sehogy. Így lesz olyan torz szar belőle, mint a depeche mode playing the angel albumja, vagy a death magnetic cd-s változata (merthogy a guitar hero rip sokkal jobb).
  • Justil #21
    dehogynem. a mai kereskedelembe kerülő zenék 99%-át szarrá vasalják, pont azért hogy minél hangosabbnak tűnjön, a dinamika szokott sajnos az utolsó szempont lenni :(
  • Ferrer #20
    Azért nem kell túlzásokba esni, elég ha csak jól tudnak bánni a kompresszorral meg az ekvalézerrel, és kis hangerőn nem hat majd tompának az egész.
  • zolis #19
    Tilcsákbe, monnyonle! Megint egy nyavalygós cikk.
  • Dj Faustus #18
    Loudness war - van egy olyan tendencia, hogy a hangfelvételt úgy masterelik, hogy az hangosabbnak hasson.
    Bár mire az eredeti hangból hallható anyag lesz a hangfelvétel dinamikája sokat változik.