Berta Sándor
RjDj: zenei összeállítások környezeti zajokból
A Reality Jockey brit cég által kifejlesztett RjDj nevű iPhone alkalmazás segítségével bárki létrehozhat környezeti zajokból zenéket.
"A zene több mint egy felvétel digitális másolata" - olvasható a cég honlapján. "Mi a zenét szoftverként értelmezzük" - egészítette ki a gondolatot Michael Breidenbrücker, az RjDj "atyja". A program működési elve rendkívül egyszerű: az iPhone beépített mikrofonjának segítségével rögzíti a környezeti zajokat, háttérzörejeket, majd ezeket valós időben zenei összeállításokká dolgozza fel. Ezeket az anyagokat a zenei háttér függvényében állandóan lehet változtatni és módosíthatók az iPhone beépített mozgásérzékelőjével, illetve az érintőképernyőjével is. Így jönnek létre például építkezéseken rögzíthető és utcai hangokból funky dalok.
Michael Breidenbrücker már korábban is részt vett érdekes projektekben, ő volt többek között a last.fm egyik alapító tagja. 2005-ben otthagyta a céget, hogy a saját szoftverfejlesztő vállalkozásával foglalkozzon. Az RjDj alapjait a különböző zenészek által kidolgozott összeállítások jelentik, amelyek jelenleg a szoftver saját lejátszójával együtt érhetők el, többek között az iTunes rendszerében. Az ingyenes verzióban csak egy ilyen anyag van, míg a 2 eurós albumváltozatban hat.
"Az RjDj alapötlete már 1999-ben megvolt, akkor azonban még sokan nem értették volna meg, hogy mire is lehet jó egy ilyen szoftver. Ráadásul akkoriban még Londonban dolgoztam, a last.fm-nél. Azóta viszont sok minden történt és főleg a játékipar érdeklődött az elképzelés iránt. Időközben megszületett a Guitar Hero és a Singstar és ez új lendületet adott a játékok és a zene ötvözését célzó fejlesztéseknek. Ezenkívül olyan új interfészek is létrejöttek, mint a Nintendo Wii, amely a valós térben végzett mozgásokat virtuális mozgásokká változtatják át."
"A zenében viszont a techno óta nem jelent meg semmi új. Régóta várnak az emberek újdonságokra, nyitottak minden az eddigiektől eltérő dologra. Éppen ezért reméljük, hogy az RjDj akár egy új zenei formátum is lehet. A zene a mi értelmezésünkben egy szoftver. Az elmúlt 20 évben a zene területén egyre inkább teret hódítottak a számítógépek, nem csak a dalok készítésében, hanem a terjesztésében is. A következő lépés az, hogy a szoftver hatása nem fejeződik be a stúdió falai között, hanem egy formátummá alakul át. Ez a megoldás új lehetőségeket nyit a művészek előtt és ezt várhatóan sok zenész fogja kihasználni. Változni fog a zenéhez való viszonyunk" - hangsúlyozta a szakember.
Breidenbrücker elmondta, hogy az RjDj-t eddig tíz nap alatt 50 000-szer töltötték le, egy hónap után pedig ez a szám elérte a 150 000-t. A letöltések húsz százaléka volt az ingyenes verzió. Eleinte az alkalmazást teljesen ingyen akarták kínálni, de sokan segítettek a fejlesztésben, ezért döntöttek egy ingyenes és egy fizetős, de olcsó verzió kiadása mellett. A Reality Jockey munkatársai a Pure Data (PD) valós idejű programozói környezetet használják, de emellett támogatják az új tartalmak létrehozását is. Rendszeresen szerveznek RjDj-találkozókat. Legutóbb Bécsben volt ilyen rendezvény, a következő Berlinben lesz. Breidenbrücker és kollégái számos kiadóval és előadóval dolgoztak már eddig is együtt, ezek között volt Carl Craig amerikai technoproducer, a Pete and the Pirates nevű brit rockbanda és David Frost.
A fejlesztők már fejlesztik az alkalmazás Google Android-kompatibilis verzióját.
"A zene több mint egy felvétel digitális másolata" - olvasható a cég honlapján. "Mi a zenét szoftverként értelmezzük" - egészítette ki a gondolatot Michael Breidenbrücker, az RjDj "atyja". A program működési elve rendkívül egyszerű: az iPhone beépített mikrofonjának segítségével rögzíti a környezeti zajokat, háttérzörejeket, majd ezeket valós időben zenei összeállításokká dolgozza fel. Ezeket az anyagokat a zenei háttér függvényében állandóan lehet változtatni és módosíthatók az iPhone beépített mozgásérzékelőjével, illetve az érintőképernyőjével is. Így jönnek létre például építkezéseken rögzíthető és utcai hangokból funky dalok.
Michael Breidenbrücker már korábban is részt vett érdekes projektekben, ő volt többek között a last.fm egyik alapító tagja. 2005-ben otthagyta a céget, hogy a saját szoftverfejlesztő vállalkozásával foglalkozzon. Az RjDj alapjait a különböző zenészek által kidolgozott összeállítások jelentik, amelyek jelenleg a szoftver saját lejátszójával együtt érhetők el, többek között az iTunes rendszerében. Az ingyenes verzióban csak egy ilyen anyag van, míg a 2 eurós albumváltozatban hat.
"Az RjDj alapötlete már 1999-ben megvolt, akkor azonban még sokan nem értették volna meg, hogy mire is lehet jó egy ilyen szoftver. Ráadásul akkoriban még Londonban dolgoztam, a last.fm-nél. Azóta viszont sok minden történt és főleg a játékipar érdeklődött az elképzelés iránt. Időközben megszületett a Guitar Hero és a Singstar és ez új lendületet adott a játékok és a zene ötvözését célzó fejlesztéseknek. Ezenkívül olyan új interfészek is létrejöttek, mint a Nintendo Wii, amely a valós térben végzett mozgásokat virtuális mozgásokká változtatják át."
"A zenében viszont a techno óta nem jelent meg semmi új. Régóta várnak az emberek újdonságokra, nyitottak minden az eddigiektől eltérő dologra. Éppen ezért reméljük, hogy az RjDj akár egy új zenei formátum is lehet. A zene a mi értelmezésünkben egy szoftver. Az elmúlt 20 évben a zene területén egyre inkább teret hódítottak a számítógépek, nem csak a dalok készítésében, hanem a terjesztésében is. A következő lépés az, hogy a szoftver hatása nem fejeződik be a stúdió falai között, hanem egy formátummá alakul át. Ez a megoldás új lehetőségeket nyit a művészek előtt és ezt várhatóan sok zenész fogja kihasználni. Változni fog a zenéhez való viszonyunk" - hangsúlyozta a szakember.
Breidenbrücker elmondta, hogy az RjDj-t eddig tíz nap alatt 50 000-szer töltötték le, egy hónap után pedig ez a szám elérte a 150 000-t. A letöltések húsz százaléka volt az ingyenes verzió. Eleinte az alkalmazást teljesen ingyen akarták kínálni, de sokan segítettek a fejlesztésben, ezért döntöttek egy ingyenes és egy fizetős, de olcsó verzió kiadása mellett. A Reality Jockey munkatársai a Pure Data (PD) valós idejű programozói környezetet használják, de emellett támogatják az új tartalmak létrehozását is. Rendszeresen szerveznek RjDj-találkozókat. Legutóbb Bécsben volt ilyen rendezvény, a következő Berlinben lesz. Breidenbrücker és kollégái számos kiadóval és előadóval dolgoztak már eddig is együtt, ezek között volt Carl Craig amerikai technoproducer, a Pete and the Pirates nevű brit rockbanda és David Frost.
A fejlesztők már fejlesztik az alkalmazás Google Android-kompatibilis verzióját.