Gyurkity Péter
Átveszi a vezetést az online zene
A hagyományos CD-eladások elvesztik túlsúlyukat a zeneiparon belül, az online digitális formátumok pedig előnybe kerülnek az elkövetkező években. 2013-ra alaposan megváltozik az erőegyensúly.
A Jupiter Research most közölt előrejelzésében alapvetően más számokat sorolnak fel, mint a tavaly ilyenkor elkészített korábbi tanulmányban. Egy év alatt ugyanis sok fontos tényezőt figyeltek meg, a megkérdezettek válaszai alapján pedig arra számítanak, hogy a hagyományos CD-eladások a korábban vártnál gyorsabb ütemben szorulnak majd vissza. Az új évtized hajnalán már észrevehető lesz a változás.
A legfontosabb ezek közül a megszokott offline fizikai formátumok visszaszorulása lesz. Jelenleg ezek még 64 százalékos részesedéssel vannak jelen a zeneiparon belül, ha az amerikai bevételeket vesszük alapul, 2013-ra azonban egészen 40 százalékra süllyedhet súlyuk. Az így megüresedő helyet szinte teljes mértékben a digitális zenei formátumok foglalják majd el, részesedésük pedig 5 év múlva eléri majd a 41 százalékot - kicsiny, ám nagyon is fontos előnyt jelent ez, amely előrevetíti a status quo változását. A CD-eladások tehát minden egyes évben nagyjából 9 százalékkal visszaesnek majd, amely gyorsabb visszaszorulást jelent a korábban előrejelzetthez képest.
A stúdiók és kiadók számára ez elsősorban azt jelenti, hogy fel kell készülniük az új korszakra, a közelmúltban megkezdett okos, a digitális platformokat támogató, azokkal együttműködő stratégiát pedig tovább kell folytatniuk, mi több, ki kell terjeszteniük. Ebben nyilván tekintettel kell lenniük arra, hogy a digitális rohamot az iTunes és az Amazonhoz hasonló online boltok vezetik majd, amelyeken keresztül 3,2 milliárd dollár értékben találhatnak gazdára a művek, míg az előfizetéses alapon működő vetélytársak alig 500 milliót kaparhatnak össze. Ez még akkor is nagyon fontos részlet, ha az előfizetések tulajdonosai gyakrabban és többet vásárolnak.
A fájlcserélők órási tömegéről szintén nem feledkezhetünk meg, bár ez a zeneipar számára legfeljebb kedvezőtlen tényezőket jelenthet. A cél itt nyilván minél több felhasználó bevonása a digitális zenei eladásokba, ám arról nem szól a fáma, hogy ez milyen esélyekkel valósulhat meg.
A Jupiter Research most közölt előrejelzésében alapvetően más számokat sorolnak fel, mint a tavaly ilyenkor elkészített korábbi tanulmányban. Egy év alatt ugyanis sok fontos tényezőt figyeltek meg, a megkérdezettek válaszai alapján pedig arra számítanak, hogy a hagyományos CD-eladások a korábban vártnál gyorsabb ütemben szorulnak majd vissza. Az új évtized hajnalán már észrevehető lesz a változás.
A legfontosabb ezek közül a megszokott offline fizikai formátumok visszaszorulása lesz. Jelenleg ezek még 64 százalékos részesedéssel vannak jelen a zeneiparon belül, ha az amerikai bevételeket vesszük alapul, 2013-ra azonban egészen 40 százalékra süllyedhet súlyuk. Az így megüresedő helyet szinte teljes mértékben a digitális zenei formátumok foglalják majd el, részesedésük pedig 5 év múlva eléri majd a 41 százalékot - kicsiny, ám nagyon is fontos előnyt jelent ez, amely előrevetíti a status quo változását. A CD-eladások tehát minden egyes évben nagyjából 9 százalékkal visszaesnek majd, amely gyorsabb visszaszorulást jelent a korábban előrejelzetthez képest.
A stúdiók és kiadók számára ez elsősorban azt jelenti, hogy fel kell készülniük az új korszakra, a közelmúltban megkezdett okos, a digitális platformokat támogató, azokkal együttműködő stratégiát pedig tovább kell folytatniuk, mi több, ki kell terjeszteniük. Ebben nyilván tekintettel kell lenniük arra, hogy a digitális rohamot az iTunes és az Amazonhoz hasonló online boltok vezetik majd, amelyeken keresztül 3,2 milliárd dollár értékben találhatnak gazdára a művek, míg az előfizetéses alapon működő vetélytársak alig 500 milliót kaparhatnak össze. Ez még akkor is nagyon fontos részlet, ha az előfizetések tulajdonosai gyakrabban és többet vásárolnak.
A fájlcserélők órási tömegéről szintén nem feledkezhetünk meg, bár ez a zeneipar számára legfeljebb kedvezőtlen tényezőket jelenthet. A cél itt nyilván minél több felhasználó bevonása a digitális zenei eladásokba, ám arról nem szól a fáma, hogy ez milyen esélyekkel valósulhat meg.