Berta Sándor
Az autókban az alkalmazások olyan fontosak, mint a lóerő
Amennyiben az autógyártókon múlik, akkor az idei esztendő a járművekben használható alkalmazások éve lesz. Az okostelefonok és a televíziók után a gépkocsik meghódítása következik.
Az idén minden nagy kiállításon kiemelt figyelem jutott az autókban használható programokra; így volt ez a CES-en, a CeBIT-en és a Genfi Autószalonon is. A gépjármű- és az IT-ipar egyre szorosabban együttműködik, s a fogyasztóknak is egyre fontosabb, hogy a kiválasztott autókban megfelelő alkalmazások legyenek. "A fiatal felhasználók számára az úgynevezett InCar-rendszerek lassan fontosabbak, mint a műszaki részletek. Az internethozzáférés és a szoftverek legalább olyan fontosak, mint a lóerők" - jelentette ki Tim Nixon, a General Motors munkatársa.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az autóknak is alkalmazkodniuk a megváltozott mindennapokhoz és hálózatba köthető eszközökké kell válniuk. Az emberek sok időt töltenek a gépkocsijaikban és ezt az időt szeretnék úgy eltölteni, hogy közben elektronikus leveleket írhatnak és fogadhatnak, vagy online szolgáltatásokat használhatnak. "Az ügyfelek 70 százaléka a járművében is hozzá akar férni a programjaihoz és csatlakozni szeretne a világhálóhoz. De ez csak addig fontos nekik, amíg segíti a tevékenységüket és jobb vezetési élményt biztosít" - tette hozzá Tim Nixon.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A GM felmérése alapján az emberek olyan praktikus szolgáltatásokra vágynak, amelyek kényelmesebbé és biztonságosabbá teszi a vezetést. Ilyenek az időjárási adatokat közvetítő, a dugók elkerülését segítő, a benzinárakat összehasonlító, az étterem- és parkolóhely-kereső alkalmazások. Emellett népszerű az autó távolról való beindítására használható OnStar szoftver, valamint a zenei streaming-ajánlatok. A GM az utóbbi kapcsán együttműködési szerződést kötött a Pandorával. "Aligha lesz 100 000 termék elérhető, legfeljebb néhány tucat, s csak olyan megoldások, amelyek segítik a vezetőket" - szögezte le Tim Nixon.
Hasonlóan vélekedett a többi gyártó képviselője is. Mitchell Zarders, a Kia munkatársa szintén azt emelte ki, hogy egyszerűen kezelhető programok kellenek és fontos, hogy a kezelőfelületek akár 100 kilométer/órás sebesség mellett is használhatóak maradjanak. Különösen ez utóbbi okoz sok problémát, amit megerősített Alan Hall, a Ford menedzsere is. Emiatt kerülnek egyre inkább előtérbe kerülnek a felolvasó funkciók, mivel lehetővé teszik, hogy az autós menükben kotorászás helyett az úttestre és a vezetésre figyeljen.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Van még egy komoly probléma: mivel minden gyártó saját platformot fejlesztett ki, így gyakorlatilag nincsenek egymással kompatibilis megoldások. A helyzetet súlyosbítja, hogy a cégek meglehetősen szkeptikusak az iOS és az Android operációs rendszerrel szemben. A legtöbb vállalat teljesen ellenőrizné szeretné a fedélzeti rendszerét. Az Audi, a Porsche, a Chrysler, a Honda és a Hyundai a QNT mellett tette le a voksát. A GM a Panasonic és az LG hardvereit alkalmazza, ugyanakkor saját Linux-alapú szoftvereken dolgozik.
A Cadillac rendszere a CUE, a Buick és a GMC megoldása az IntelliLink, míg a Chevy programja a MyLink nevet viseli. A Kia (UVO), a Ford (Sync) és a Fiat (Blue&Me) viszont a Microsofttal kooperál. Ezzel szemben a Continental a Deutsche Telekommal együttműködve az Androidon alapuló AutoLinQ mellett állt ki. Végül a Harman International saját platformot készített "aha" néven, ezt a Honda és a Subaru jövőre integrálja a meglévő rendszereibe.
Vannak törekvések a különböző rendszerek egységesítésére és közös szabványok kidolgozására. A Genivi Alliance nevű nyílt platform a Linuxra épül, s már 150 cég és szervezet a tagja. Köztük van a BMW, a Nissan, a GM, a Renault, a Peugeot, a Continental, az Intel és az Nvidia.
Az idén minden nagy kiállításon kiemelt figyelem jutott az autókban használható programokra; így volt ez a CES-en, a CeBIT-en és a Genfi Autószalonon is. A gépjármű- és az IT-ipar egyre szorosabban együttműködik, s a fogyasztóknak is egyre fontosabb, hogy a kiválasztott autókban megfelelő alkalmazások legyenek. "A fiatal felhasználók számára az úgynevezett InCar-rendszerek lassan fontosabbak, mint a műszaki részletek. Az internethozzáférés és a szoftverek legalább olyan fontosak, mint a lóerők" - jelentette ki Tim Nixon, a General Motors munkatársa.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az autóknak is alkalmazkodniuk a megváltozott mindennapokhoz és hálózatba köthető eszközökké kell válniuk. Az emberek sok időt töltenek a gépkocsijaikban és ezt az időt szeretnék úgy eltölteni, hogy közben elektronikus leveleket írhatnak és fogadhatnak, vagy online szolgáltatásokat használhatnak. "Az ügyfelek 70 százaléka a járművében is hozzá akar férni a programjaihoz és csatlakozni szeretne a világhálóhoz. De ez csak addig fontos nekik, amíg segíti a tevékenységüket és jobb vezetési élményt biztosít" - tette hozzá Tim Nixon.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A GM felmérése alapján az emberek olyan praktikus szolgáltatásokra vágynak, amelyek kényelmesebbé és biztonságosabbá teszi a vezetést. Ilyenek az időjárási adatokat közvetítő, a dugók elkerülését segítő, a benzinárakat összehasonlító, az étterem- és parkolóhely-kereső alkalmazások. Emellett népszerű az autó távolról való beindítására használható OnStar szoftver, valamint a zenei streaming-ajánlatok. A GM az utóbbi kapcsán együttműködési szerződést kötött a Pandorával. "Aligha lesz 100 000 termék elérhető, legfeljebb néhány tucat, s csak olyan megoldások, amelyek segítik a vezetőket" - szögezte le Tim Nixon.
Hasonlóan vélekedett a többi gyártó képviselője is. Mitchell Zarders, a Kia munkatársa szintén azt emelte ki, hogy egyszerűen kezelhető programok kellenek és fontos, hogy a kezelőfelületek akár 100 kilométer/órás sebesség mellett is használhatóak maradjanak. Különösen ez utóbbi okoz sok problémát, amit megerősített Alan Hall, a Ford menedzsere is. Emiatt kerülnek egyre inkább előtérbe kerülnek a felolvasó funkciók, mivel lehetővé teszik, hogy az autós menükben kotorászás helyett az úttestre és a vezetésre figyeljen.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Van még egy komoly probléma: mivel minden gyártó saját platformot fejlesztett ki, így gyakorlatilag nincsenek egymással kompatibilis megoldások. A helyzetet súlyosbítja, hogy a cégek meglehetősen szkeptikusak az iOS és az Android operációs rendszerrel szemben. A legtöbb vállalat teljesen ellenőrizné szeretné a fedélzeti rendszerét. Az Audi, a Porsche, a Chrysler, a Honda és a Hyundai a QNT mellett tette le a voksát. A GM a Panasonic és az LG hardvereit alkalmazza, ugyanakkor saját Linux-alapú szoftvereken dolgozik.
A Cadillac rendszere a CUE, a Buick és a GMC megoldása az IntelliLink, míg a Chevy programja a MyLink nevet viseli. A Kia (UVO), a Ford (Sync) és a Fiat (Blue&Me) viszont a Microsofttal kooperál. Ezzel szemben a Continental a Deutsche Telekommal együttműködve az Androidon alapuló AutoLinQ mellett állt ki. Végül a Harman International saját platformot készített "aha" néven, ezt a Honda és a Subaru jövőre integrálja a meglévő rendszereibe.
Vannak törekvések a különböző rendszerek egységesítésére és közös szabványok kidolgozására. A Genivi Alliance nevű nyílt platform a Linuxra épül, s már 150 cég és szervezet a tagja. Köztük van a BMW, a Nissan, a GM, a Renault, a Peugeot, a Continental, az Intel és az Nvidia.